Bescherming werk

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

Bescherming werk

#1 , 25 sep 2019 12:28

Beste,

Mijn neef werkt al bijna 20 jaar voor dezelfde firma (ik werk zelf voor dezelfde firma, maar binnen een andere afdeling).

Vorige week had hij een gesprek met zijn chef waarin naar voren kwam dat hij asociaal is en dat iedereen van zijn afdeling hem agressief/intimiderend vindt. Hij verschoot erg hiervan (nooit in de 20 jaar dat hij er werkt heeft er iemand hier iets van gezegd!). Nu kort geschetst: mijn neef is 2m05 en weegt zo'n 130/140 kg. Verder is het een beer van een man, superlief en behulpzaam, maar wel erg stil en niet echt assertief/verbaal.

Zelf weet ik dat ze bezig zijn die afdeling te vernieuwen en dat er mogelijk 'ontslag' dreigt binnen die afdeling. Hij verdient wel het meeste van zijn collega's (ook gezien zijn 20 jaar ervaring) en ik vraag me af of ze niet proberen hem 'gratis' te ontslaan.

Hij heeft voor zover ik weet slechts een 'mondelinge verwittiging' gekregen en zijn chef bleef maar hameren op het feit dat hij degelijk wel agressief was en dat iedereen van zijn afdeling dat ook zo vindt (wat mijn neef ook probeerde te zeggen, er werd helemaal niet naar hem geluisterd, zijn argumenten weggewuifd,etc.).

Nu is mijn vraag: wat zijn de stappen dat hij moet ondernemen om zichzelf te beschermen? Als ze hem willen ontslagen, dan hetzij zo, maar dan moet het officieel en correct en niet via achterbakse achterpoorten om gratis van hem af te zijn.

Is een mail sturen naar de chef met een duidelijke uitleg waarom hij niet akkoord gaat met de 'mondelinge verwittiging' voldoende of moet hij best naar de preventiedienst/advocaat/etc.? Is een gesprek met een preventieadviseur en de chef en hem aan te raden? Het gaat om een grote firma (meer dan 1500 werknemers).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2019 15:46

Is een mail sturen naar de chef met een duidelijke uitleg waarom hij niet akkoord gaat met de 'mondelinge verwittiging' voldoende
lever je dan zelf niet een begin van bewijs?

ontslag om dringende reden is zwaar gereglementeerd, en een mondelinge verwittiging heeft niks aan bewijswaarde. tenzij je zelf hierover een mail stuurt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”