Onderling akkoord & pensioen

JIM CY
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderling akkoord & pensioen

#1 , 24 sep 2019 07:28

Goedemorgen

Beste ik ben 58 jaar en heb een contract voor onbepaalde duur. Ik heb twee vragen.
Indien ik ontslag met onderling akkoord neem, heeft dit nog betrekking op mijn pensioen?
Ik weet dat ik geen uitkering (RVA) kan aanvragen maar dat hoeft ook niet omdat ik als zelfstandige ga beginnen. Maar stel dat het zelfstandig statuut mij niet lukt en ik geef het zelfstandig zijn op, heb ik dan nog recht op een uitkering?

Alvast bedankt,
Jim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2019 07:52

Het lijkt me best dat je tijdskrediet neemt om zelfstandige te worden. Je behoudt dan het eerste jaar de uitkering tijdskrediet. Na 1 jaar wordt je dan zelfstandige in hoofdberoep. Dit geeft je de mogelijkheid om terug te keren naar je huidige job. Dit betekent dat voor wat je pensioen betreft, je eerste jaar nog meetelt als werknemer en de andere jaren als zelfstandige als je de bijdragen betaalt als zelfstandige hoofdberoep. Indien je zelfstandige wordt zonder meer, bouw je een pensioen op als zelfstandige voor de jaren dat je bijdragen betaalt in hoofdberoep. Voor wat uitkeringen betreft, zie https://dyzo.be/failliet/na-je-zelfstan ... en-bekomen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 24 sep 2019 07:56

Beste

Uw tewerkstelling als werknemer levert u een pensioen op in het pensioenstelsel van de werknemers. De periode dat u een activiteit als zelfstandige verricht levert u een pensioen op in het pensioenstelsel van de zelfstandigen, indien je sociale bijdragen betaalt als zelfstandige in hoofdberoep.

Als zelfstandige betaal jij alleen je bijdragen voor de sociale zekerheid, waaronder het pensioen. Bij een tewerkstelling als werknemer betaal jij én je werkgever sociale bijdragen (werknemers- en werkgeversbijdragen). Hierdoor zal je pensioen als zelfstandige in principe lager zijn dat je pensioen als werknemer voor eenzelfde inkomen.

Voor uw eventueel recht op werkloosheidsuitkering na een periode als zelfstandige actief te zijn geweest, zie: https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t87.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”