Tijdelijke economische werkloosheid en ontslag indienen

runs
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Tijdelijke economische werkloosheid en ontslag indienen

#1 , 22 sep 2019 12:26

Ik heb vernomen dat als het bedrijf waar je werkt momenteel in een periode zit van tijdelijke economische werkloosheid (er moet dus regelmatig gestempeld worden) een opzegperiode dan niet nodig is, klopt dit? In andere woorden van zodra je je ontslag indient kan je in principe meteen stoppen.

Nu vroeg ik me af hoe dat juist zit i.v.m. uitkeringsgerechtigd te zijn? Is de regel van onvrijwillig werkloos = niet uitkeringsgerechtigd hier dan nog steeds van toepassing of is dit niet het geval aangezien het bedrijf in een dergelijke periode zit?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2019 16:14

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

runs
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2019 18:07

Misschien heb ik mijn situatie niet duidelijk genoeg geschetst, maar het scenario dat ik wil zeggen is:

neem dat ik morgen mijn ontslag indien en direct kan stoppen (geen opzeg) wegens tijdelijke werkloosheid, kan ik dan rekenen op een uitkering van de vakbond of niet? aangezien ik uiteindelijk toch wel nog steeds zelf mijn ontslag zal genomen hebben.

deze info vind ik niet meteen terug in de gelinkte RVA documentatie of gelijk waar op het internet

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2019 18:28

Neen je kan niet stempelen in deze situatie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 sep 2019 18:47

neem dat ik morgen mijn ontslag indien en direct kan stoppen (geen opzeg) wegens tijdelijke werkloosheid, kan ik dan rekenen op een uitkering van de vakbond of niet? aangezien ik uiteindelijk toch wel nog steeds zelf mijn ontslag zal genomen hebben.
Even uitklaren:

Werkloosheidsuitkering komt VIA de vakbond
Niet VAN de vakbond - de vakbond is in deze enkel een doorgeefluik van informatie en uitkering tussen u en de overheid in ...

Als je zelf ontslag neemt, word je geschorst.
Begint normaal met 13 weken, dat kan verminderd worden na een gesprek met een RVA-ambtenaar ifv de reden ervoor.

Tijdens de schorsing, krijg je géén werkloosheidsuitkering.

Je kan dus beter tijdens je economische werkloosheid, elders gaan solliciteren, en je job pas opzeggen als je wat anders hebt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2019 20:32

Het antwoord op een deel van je vraag vind je wel degelijk terug in de link van de RVA, je moet het natuurlijk volledig willen lezen:

Kan de arbeidsovereenkomst beëindigd worden tijdens de schorsing?
De arbeider heeft het recht zijn arbeidsovereenkomst zonder opzegging te beëindigen tijdens een lopende periode van schorsing van zijn arbeidsovereenkomst wegens werkgebrek (volledige schorsing of regeling van gedeeltelijke arbeid). Voorwaarde is dat de schorsing reeds effectief is ingegaan.

Indien de arbeider zijn opzeg gegeven heeft vóór de aanvang van de schorsing, loopt de opzeggingstermijn verder tijdens de schorsing.

Bij opzeg gegeven door de werkgever vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn niet tijdens de schorsing.

Normale inactiviteitsperiodes (bv. het weekend, of gewone inactiviteitsdagen bij deeltijdse tewerkstelling) werken slechts verlengend indien ze voorafgegaan en gevolgd worden door tijdelijke werkloosheid wegens werkgebrek.

Voorbeeld:

U voert een regeling van volledige schorsing in voor één week vanaf de maandag. De opzeggingstermijn van de arbeider wordt verlengd met 5 dagen (en niet met 7 dagen);

Een deeltijdse arbeider werkt op maandag, dinsdag en donderdag. U vraagt een volledige schorsing voor 4 weken aan voor al uw arbeiders vanaf maandag. De opzeggingstermijn van de deeltijdse arbeider wordt verlengd met 26 dagen (en niet met 12 dagen, de dagen waarop hij normaal werkt).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

runs
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 sep 2019 15:26

Bedankt voor alle info.

Lijkt me inderdaad de meest verstandige oplossing om te solliciteren voor nieuw werk terwijl ik tewerkgesteld ben bij mijn huidige werkgever en pas mijn ontslag in te dienen als ik zekerheid heb op dit vlak.

Ik dacht namelijk dat ik eventueel WEL ging stempelgerechtigd zijn als ik zelf mijn ontslag nam wegens de periode van werkloosheid maar blijkbaar is die niet het geval.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”