ontslag indienen

EmilieK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ontslag indienen

#1 , 15 sep 2019 15:33

Beste,

Na pestgedrag op de werkvloer en een burnout als gevolg heb ik een nieuw jobaanbod gekregen bij een andere werkgever. Ik wil zo snel mogelijk mijn ontslag indienen bij mijn huidige werkgever en weet ondertussen dus dat ik dit best via aangetekende brief doe (bij versturen op maandag, gaat het ontslag in vanaf donderdag). Nu schat ik mijn huidige werkgever in als iemand die maandag - omdat ik me ziek ga melden- in staat is om mij ook een ontslagbrief te versturen via aangetekende zending. Het is voor mij belangrijk dat ik mijn ontslag zelf kan indienen (wegens opschorting opzegtermijn en persoonlijk 'eergevoel'). Nu vraag ik me af: indien ik mijn brief maandag aangetekend verzend, kan ik dan nog ingehaald worden door mijn werkgever en ontslagen worden door hem wanneer hij me een aangetekende brief stuurt op dezelfde dag of.. ? of geld het uur van aangetekende verzending op maandag? ...

ik zit hier heel hard mee in de knoop en het is een zeer cruciaal punt waar ik zo snel mogelijk een beslissing in moet maken. Weten jullie raad?

Groeten en bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2019 15:59

Persoonlijk zou ik zeggen tracht een ontslag met wederzijds akkoord te bekomen. Dan kan u met ongebonden handen aanvangen bij de nieuwe werkgever en beide partijen tevreden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

EmilieK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2019 16:13

Bedankt voor je antwoord. Wederzijds akkoord zal helaas niet lukken. Mijn werkgever is op oorlogspad om het zo dramatisch uit te drukken. Vandaar mijn huidige vraag..

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 sep 2019 16:40

Wat is een tegenopzeg? En wat zijn de gevolgen?
Principe
De werknemer (arbeider of bediende) aan wie de werkgever een opzeg betekend heeft, mag op zijn beurt de arbeidsovereenkomst met een verkorte opzegtermijn beëindigen indien hij een andere betrekking gevonden heeft. De mogelijkheid een tegenopzeg te betekenen, bestaat niet voor werkgevers.

Termijnen
De verkorte opzegtermijnen zien er als volgt uit:

Anciënniteit

Opzeg werknemer

0 tot minder dan 3 maand

1 week

3 tot minder dan 6 maand

2 weken

6 tot minder dan 12 maand

3 weken

1 jaar en meer

4 weken

Wat zijn de gevolgen van een tegenopzeg?
Indien de werknemer een tegenopzeg geeft, eindigt de arbeidsovereenkomst eerder dan wanneer hij de door de werkgever gegeven opzegtermijn gewoon uitgedaan zou hebben. Om die reden wordt de beëindiging van de arbeidsovereenkomst met een tegenopzeg dan ook beschouwd als een ontslag door de werknemer.

Dit heeft als gevolg dat:

indien de werknemer om één of andere reden toch niet bij zijn nieuwe werkgever aan de slag kan gaan, hij niet onmiddellijk recht op werkloosheidsuitkeringen zal hebben. De werknemer zal immers niet als onvrijwillig werkloos beschouwd worden[1];
de opzegtermijn niet meer geschorst wordt in geval van ziekte, jaarlijkse vakantie,...
Enkele kanttekeningen
Er moeten evenwel enkele kanttekeningen gemaakt worden bij het feit dat het om een louter ontslag door de werknemer gaat. Een werknemer kan immers enkel een tegenopzeg geven als hij eerst ontslagen werd door de werkgever, dus de gevolgen van dit ontslag blijven wel deels bestaan:

de tegenopzeg kan niet eindigen na de oorspronkelijke einddatum die van toepassing was geweest indien er geen tegenopzeg was gegeven (om te vermijden dat werknemer via deze weg zijn opzegtermijn zou verlengen);
de werknemer kan nog altijd vragen om het oorspronkelijke ontslag te motiveren, want dit recht ontstaat op het moment van het ontslag door de werkgever en de cao ontslagmotivering voorziet niet dat dit recht vervalt indien de werknemer zijn tegenopzeg geeft[2];
wat het recht op outplacement betreft werd uitdrukkelijk in de wet voorzien dat de werknemer ingeval van tegenopzeg het recht op outplacement behoudt tot 3 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst[3].


[1] Op de C4 moet vermeld worden dat de arbeidsovereenkomst eindigde omwille van tegenopzeg door de werknemer.

[2] U vindt alle informatie over de ontslagmotivering in onze fiche "Motivering van het ontslag - 1. De eigenlijke ontslagmotivering".

[3] U vindt alle informatie over het recht op outplacement in onze fiches gewijd aan dit onderwerp.

Securex Sociaal Secretariaat - Legal 01-01-2019
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2019 10:02

Nu vraag ik me af: indien ik mijn brief maandag aangetekend verzend, kan ik dan nog ingehaald worden door mijn werkgever en ontslagen worden door hem wanneer hij me een aangetekende brief stuurt op dezelfde dag of.. ?
dan blijft de kortste opzeggingstermijn overeind
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2019 10:06

Het is TS die het ontslag geeft en niet de werkgever .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 sep 2019 12:39

Vergeet je sollicitatieverlof niet op te nemen, van zodra je ontslagperiode in gaat.
Ook als je zélf opzegt.


2 halve dagen per werkweek, eventueel als 1 hele dag op te nemen (in overleg werkgever).

Wat je niet opneemt, ben je kwijt, want kan niet "opgespaard" worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 sep 2019 16:25

Wat nog veel belangrijker is, heb je zicht op een nieuwe tewerkstelling? Met andere woorden, ben je zeker dat deze werkaanbieding blijft gelden en vooral of je deze ook wel aankan? Je loopt immers het gevaar om uitgesloten te worden van werkloosheidsuitkeringen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 sep 2019 15:29

Nu schat ik mijn huidige werkgever in als iemand die maandag - omdat ik me ziek ga melden-
Jij kan in uw glazen bol zien dat je maandag zal ziek zijn? Kijk maar uit dat uw werkgever DAT niet tegen u gebruikt (als hij toch op oorlogspad is, zoals je zelf zegt).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”