ontslag einde ?

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

ontslag einde ?

#1 , 19 aug 2019 08:17

Beste,

Ik gaf bij mijn werkgever mijn ontslag. Ik diende een opzegtermijn te respecteren van 7 weken. Welke ik gedaan heb. In mijn brief beeindig ik de overeenkomst op ZONDAG 21 juli (feestdag). In mijn C4 en andere papieren verbreken zij mijn verbintenis op 19/7 (vrijdag).
Ik werk in een 5dagen week, dus niet op zaterdag en zondag.
Is dit logisch ?
Bij mijn nieuwe werkgever begint mijn contract op 22/7.
Ben ik die feestdag en vervangende dag kwijt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2019 08:40

Dit is normaal en je EX werkgever moet je de 21 julie nog betalen !

Over deze vervangende dag zal je aan je nieuwe werkgever moeten vragen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2019 09:16

In mijn brief beeindig ik de overeenkomst op ZONDAG 21 juli (feestdag).
Ben ik die feestdag en vervangende dag kwijt ?
in je kennisgeving "beeindig ik de overeenkomst op" schrijven is overbodig en kan enkel in uw nadeel zijn

de feestdag en vervangende dag??? als er een vervangdag is, is dit de feestdag en niet zondag 21 juli


wet 18/4/1974
Art. 9. De betaling van het loon voor een feestdag, een vervangingsdag of een inhaalrustdag valt ten laste van de werkgever die de werknemer op dat ogenblik in dienst heeft.
Art. 14. (De werkgever blijft gehouden tot betaling van :
1° het loon voor één feestdag die valt in de periode van veertien dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van vijftien dagen tot één maand in dienst van de onderneming is gebleven;
2° het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van dertig dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan één maand in dienst van de onderneming is gebleven.
Gelden niet als onderbreking van de in het eerste lid bedoelde perioden van tewerkstelling, de dagen waarop gewoonlijk niet wordt gewerkt. Deze dagen worden mee in aanmerking genomen voor de bepaling van de duur van de periode van tewerkstelling.) <KB 1999-05-25/48, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 29-06-1999>
Behalve in het geval waarin de arbeidsovereenkomst zou beëindigd worden ten gevolge van een staking, is de bepaling van het eerste lid niet van toepassing wanneer de werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigt zonder een dringende reden of wanneer de werkgever ze om een dringende reden beëindigt.
De verplichting tot betaling van het loon houdt in elk geval op zodra de werknemer begint te arbeiden voor een nieuwe werkgever.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#4 , 19 aug 2019 09:20

Beste,
Ik gaf zelf mijn ontslag.
In juli krijg ik geen betalende feestdag gezien mijn arbeidsovereenkomst gestopt is op 19/7.
Het gaat over die einddatum. Eindigt een overeenkomst altijd op vrijdag of op zondag? (zoals ik ter kennisgeving heb gegeven)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 aug 2019 09:23

Beste,
Ik gaf zelf mijn ontslag.
In juli krijg ik geen betalende feestdag gezien mijn arbeidsovereenkomst gestopt is op 19/7.
Het gaat over die einddatum. Eindigt een overeenkomst altijd op vrijdag of op zondag? (zoals ik ter kennisgeving heb gegeven)
Lees eens het art:14 dat de reden schreef !

U ex werkgever MOET je 21 juli betalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#6 , 19 aug 2019 09:26

Ja dat heb ik gelezen, maar die bepaling vervalt volgens mij door

de bepaling van het eerste lid niet van toepassing wanneer de werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigt zonder een dringende reden of wanneer de werkgever ze om een dringende reden beëindigt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 aug 2019 09:38

Ja dat heb ik gelezen, maar die bepaling vervalt volgens mij door

de bepaling van het eerste lid niet van toepassing wanneer de werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigt zonder een dringende reden of wanneer de werkgever ze om een dringende reden beëindigt.
Behalve in het geval waarin de arbeidsovereenkomst zou beëindigd worden ten gevolge van een staking, is de bepaling van het eerste lid niet van toepassing wanneer de werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigt zonder een dringende reden of wanneer de werkgever ze om een dringende reden beëindigt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 aug 2019 09:43

google op : ontslag maar toch recht op een betaalde feestdag-Sodiwe

feestdagen-Federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbei…

recht op een feestdag na de uitdiensttreding ? - Wolters Kluwer

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#9 , 19 aug 2019 09:47

@denlowie
aangezien er geen staking is/was vervalt toch mijn recht ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 aug 2019 10:29

@denlowie
aangezien er geen staking is/was vervalt toch mijn recht ?
Goed lezen !!

Je heeft recht op deze feestdag punt ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 aug 2019 10:31

ANCIËNNITEIT VAN DE WERKNEMER
· als deze feestdag of meerdere feestdagen binnen 30 kalenderdagen na het einde van de arbeidsovereenkomst vallen en wanneer de werknemer zonder onderbreking, die hem kan worden toegeschreven, gedurende een periode van meer dan 1 maand in dienst van de onderneming is gebleven.14 aug. 2018
https://www.sodiwe.be/.../Ontslag-maar- ... e-feestdag
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#12 , 19 aug 2019 12:20

Bijkomend:
In juli werkte ik nog enkele dagen + verlof
volgens mijn loonfiche resulteert dit in 34€ aan ecocheques
Dienen ze mij deze volgend jaar juni te bezorgen of nu ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 aug 2019 12:44

Daar durf ik geen sluitend antwoord op te geven daar u werkgever deze ook moet aankopen.
Normaal moeten ze u alle bescheiden geven bij het verlaten van het bedrijf, maar als arbeider krijg je ook maar het volgend jaar u verlofgeld, en een bediende krijgt het bij het verlaten van het bedrijf .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 aug 2019 00:15


Het gaat over die einddatum.
op welke datum is de vervangdag vastgelegd?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#15 , 20 aug 2019 12:39

Ik heb even contact gehad met het oud sociaal secretariaat.
- Gezien ik zelf ontslag heb genomen dienen zij geen feestdagen uit te betalen - punt 1 en 2 vervalt dan van hierboven
- mijn contract was eindig op 19/7 gezien ik in een 5-dagen werkweek val.
- de 21ste (weekend) was ik dus eigenlijk werkloos.
- mijn nieuw contract begint de 22/7
- de 21ste was vrij te kiezen bij mijn oude firma

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”