Ontslag nemen.

Ellis.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag nemen.

#1 , 04 aug 2019 08:41

Hoi,
Zoals de titel al omschrijft heb ik dus een paar vragen ivm ontslag nemen.
Ik werk sinds 01/07/2014 als bediende voor mijn werkgever.

Als ik ontslag zou nemen kom ik op 9 weken opzegtermijn uit. In het arbeidsreglement staat dat de opzegtermijn ingaat de 1e van de maand
volgend op die van de kennisgeving (als ik dan in augustus mijn brief zou geven dan gaat hij in op 1 september neem ik aan ?)

Nu las ik dat je het ook via deurwaardersexploot kan doen en dat het hierbij van onmiddellijke ingang is (maandag volgend op de kennisgeving ofzoiets) klopt dit?
Kan ook ik deze manier toepassen zodat ik niet tot begin september moet wachten? Of zal het alsnog de eerste van de volgende maand pas ingaan?

Dit is de eerste keer dat ik hiermee te maken krijg vandaar de vele vragen :)
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2019 09:03

Normaal is dat de opzegtermijn begint te lopen op de eerste maandag nadat je deze brief overhandigt , of de maandag na de derde werkdag indien je de brief aangetekend hebt verstuurd.

Maar zoals je schrijft einde maand dat dit in het ARBEIDSREGLEMENT staat, heb ik zelf nog niet tegen gekomen

. Art. 37/1.[1 De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn ter kennis werd gegeven.

Art. 37/3. [1 Van de opzeggingstermijnen bepaald in artikel 37/2, kan niet worden afgeweken bij een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in een paritair comité of paritair subcomité.]1
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2019 11:13



Maar zoals je schrijft einde maand dat dit in het ARBEIDSREGLEMENT staat, heb ik zelf nog niet tegen gekomen

. Art. 37/1.[1 De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn ter kennis werd gegeven.
de dwingende bepaling van art 37/1 heeft voorrang op de inhoud van het arbeidsreglement vanwege art 51 wet 5 december 1968

naar alle waarschijnlijkheid heeft men vergeten het arbeidsreglement aan te passen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame


Ellis.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2019 08:26

Alvast bedankt voor alle info!
Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon rekening houden met de maandag volgend op die van de kennisgeving en niet met de hele rompslomp van maand erop enzoverder?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2019 08:43

Ja !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”