Ontslag

jonashendrickx
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Ontslag

#1 , 26 jul 2019 10:16

Ik ben in december begonnen met werken voor een fin-tech, X, in België die kredieten verstrekt aan consumenten. Nu hadden we via e-mail een budget overeengekomen en een bepaald model bedrijfswagen. In afwachting van de bestelling zou ik de eerste zes maanden een aanloopwagen krijgen. Zij zouden een aanloopwagen voorzien bij Y.

Echter de laatste werkdag voordat ik moest beginnen, vraag ik voor een update waar ik de wagen moet ophalen. Ze delen mij mee dat hun partner er 30 dagen over doet om de bedrijfsrekening op te zetten. Er werd mij gezegd dat ik in tussentijd zelf de wagen moest voorschieten en deze zou mij terugbetaald worden via expense sheets. Echter heb ik hier nooit VAA op betaald.

Van de wagens staat niets in contract, enkel op e-mail. Bij het bellen naar Y in december, vraag ik waarom het aanmaken van een bedrijfsrekening zo lang duurt, en vertellen ze mij dat dit geen 30 dagen duurt maar vrijwel direct in orde is. Ik begrijp niet waarom mijn werkgever dan hierover liegt.

Telkens als ik tijdens mijn tewerkstelling een e-mail stuurde naar mijn baas, antwoordde hij enkel op de e-mail verbaal, wat mij ergens toch ook wel zorgen baart.

Nu hebben we laatste maanden wat groei targets gemist en is een partner opgestapt waardoor de maandelijkse inkomsten met de helft gedaald zijn.

Nu zijn we 8 maanden verder, ben ik ontslagen en schiet ik nog elke 2 weken het geld voor om de wagen zelf te bestellen. Ze hebben de situatie gebruikt om mij te chanteren om onbetaalde overuren te maken en continu te dreigen met ontslag. Maar nu ben ik vorige week ontslagen, en heb ik de huidige wagen nog niet terugbetaald gekregen, en ben ik ook niet van plan een nieuwe wagen te bestellen.

Kan ik ontslagen worden om dringende redenen als ik niet op het werk geraak? Kan ik de e-mails gebruiken als bewijs? Is een betaling in het verleden voldoende bewijs van een overeenkomst?

Nu heb ik als software developer nog enkel een brutoloon van 2860 EUR met nettovergoeding van 200 EUR, zonder wagen is dit duidelijk onderbetaald voor iemand met 5 jaar ervaring. Nu zit ik ook met een 5-jarig kind dat ik zelfs niet op de opvang zou kunnen afzetten of afhalen.

Eergisteren heb ik op Skype gezegd dat ik de wagen moet terugbetaald krijgen vooraleer ik de volgende voor twee weken huur. En dat ik dan gisteren sollicitatieverlof zou nemen. Maar echter antwoordde hij gewoon 'ok'.

Weet iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2019 10:23

Naar vakbond gaan en dan gaan zij daar mee naar de rechtbank .

Meer kan je niet doen.

Eventueel een oude occasie wagen kopen zodat je kan rijden.

En ja u moet zorgen dat je op je werk geraakt zoals andere honderd duizenden werknemers in Belgie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jonashendrickx
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2019 10:50

Naar vakbond gaan en dan gaan zij daar mee naar de rechtbank .

Meer kan je niet doen.

Eventueel een oude occasie wagen kopen zodat je kan rijden.

En ja u moet zorgen dat je op je werk geraakt zoals andere honderd duizenden werknemers in Belgie .
Moet ik aangesloten zijn bij de vakbond voor hulp?

Gemakkelijker gezegd dan gedaan als je altijd een bedrijfswagen krijgt. Openbaar vervoer Tienen naar Waver lukt ook niet dan zou ik twee maal 2 uur per dag onderweg zijn. Is ook kostelijke grap.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2019 11:12

Vakbonden hebben verschil, er zijn er die zeggen je moet eerst 6 maanden lidgeld betalen, en er zijn er dat je 6 maanden moet wachten eer ze je helpen .

Als werknemer is het altijd beter bij een vakbond te zijn .

Ik het 30 jaar zelfstandig geweest, mijn vrouw was bij mij in dienst en was ook bij de vakbond, ze is nu 78 jaar en nog steeds betaalt ze haar vakbond .

Bij een vakbond weet je enkel als je ze nodig heeft dat je ze mist ..

Je kan toch al zeer goedkope kleine tweede handwagentjes kopen zeker !

Ik was zelfstandige met verschillende bestelwagens en toch heb ik altijd een privé wagen gehad !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 jul 2019 11:21

Ben 40 jaar werknemer geweest en NOOIT bij een vakbond geweest, en ik leef nog :lol:

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 26 jul 2019 21:55

Nu heb ik als software developer nog enkel een brutoloon van 2860 EUR met nettovergoeding van 200 EUR, zonder wagen is dit duidelijk onderbetaald voor iemand met 5 jaar ervaring. Nu zit ik ook met een 5-jarig kind dat ik zelfs niet op de opvang zou kunnen afzetten of afhalen.
Volgens mij is een realiteitscheck aan de orde op dat vlak...
Dat loon is bovengemiddeld voor een software engineer met 5 jaar ervaring, just saying.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”