zelf ontslag nemen op staande voet ?

Warriorke
Topic Starter
Berichten: 1

zelf ontslag nemen op staande voet ?

#1 , 29 jun 2008 17:42

beste,

Ik werk bij mijn partner in de zaak. Helaas hebben wij relatieproblemen en ben ik bang dat er geweld aan te pas zal komen als ik vertel dat ik ontslag wil nemen.

Ik zou wel graag vertrekken, maar wil uiteraard geen geweld. Kan ik op staande voet ontslag nemen in zo een situatie ? Wat moet ik hiervoor doen om juridisch geen problemen te krijgen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KKS
Berichten: 1

#2 , 29 jun 2008 23:05

Je kan altijd van vandaag op morgen vertrekken bij je werkgever.
Dit zal je echter veel geld kosten.

Grofweg komt het erop neer dat je het brutoloon en al je andere voordelen die je normaal gezien nog zou genieten tijdens het doen van je opzegtermijn, dat je die zelf verschuldigd bent aan je werkgever.

Dit noemt ontslag met onmiddellijke ingang.

zie ook:
http://www.stepstone.be/home_fs.cfm?lan ... ermijn.htm

paling
Berichten: 280

#3 , 30 jun 2008 12:36

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 01 jul 2008 10:34

“Art.2.Aan dit besluit zijn onderworpen en, in die hoedanigheid, gehouden tot het nakomen van de verplichtingen die het oplegt: de zelfstandigen en de helpers.Art.6.Dit besluit verstaat onder helper ieder persoon die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst te zijn verbonden.”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

Uit ‘Ik werk bij mijn partner in de zaak‘ leid ik af dat u zonder huwelijk of wettelijk samenwonen en zonder arbeidsovereenkomst uw zelfstandige partner in de uitoefening van zijn beroep bijstaat.Ik ga ervan uit dat u zich contractueel tot niets verbonden hebt tegenover uw partner.

“Art.8.De verzekerde is verplicht aan zijn sociale verzekeringskas, binnen een termijn van vijftien dagen, aan de hand van een officieel bewijsstuk, de staking van alle beroepsbezigheid als zelfstandige mede te delen.Bij ontvangst van deze inlichtingen en na te hebben nagegaan dat de stopzetting van de beroepsbezigheid naar behoren bewezen is en dat de betrokkene niet onderworpen is aan een ander stelsel van sociale zekerheid of een statuut, laat de sociale verzekeringskas aan haar aangeslotene de voorwaarden kennen, waarin het eventueel mogelijk is zijn recht op uitkeringen te vrijwaren of aanspraak te maken op die uitkeringen, naar gelang van het geval.”(19 DECEMBER 1967. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement in uitvoering van het koninklijk besluit nr 38 van 27 juli 1967, houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

Het volstaat dus uw sociale verzekeringskas met een officieel bewijsstuk, de staking van alle beroepsbezigheid als zelfstandige mede te delen.Vraag die verzekeringskas wat zij als ’officieel bewijsstuk’ eist.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”