Probleem met werkgever

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

Probleem met werkgever

#1 , 04 jul 2019 21:27

Beste

Mijn echtgenoot heeft een 6 maanden contract. Heeft hiervoor gewerkt voor dezelfde baas maar via interim dagcontracten bijna 2 jaar ook wel fysiek zwaar werk ,toen hij zijn 6 maanden contract tekende is hij ook gelijk verandert van werk.Naar een ander fabriek.
Het is zwaar werk en ze gebruiken er producten wat schadelijk is voor de gezondheid van mijn man.Mijn man is ocpd patient.Hij is ook ziek geweest (longontsteking).
Door longarts arbeidsongeschikt verklaard.
Nu wilt zijn werkgever hem niet ziek melden of zijn ziektedagen uitbetalen.Wilt ook geen arbeidsarts geven om mijn man te onderzoeken .
Wat kan ik doen ?

Mvg
Louiza
Life is a journey enjoy the ride.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 jul 2019 22:01

Contact opnemen met uw vakbond of hvw.

Desgevallend ook contact opnemen met de sociale dienst van het ziekenfonds, het CAW, de sociale dienst van uw OCMW.

Uw man heeft ingeval van ziekte immers recht op gewaarborgd loon, zolang de ziekte niet betwist wordt door de controlearts. Ik raad u ook aan om met de sociale dienst van uw ziekenfonds te bespreken of uw man in aanmerking zou komen voor beroepsziekte. Hij dient sowieso ook contact op te nemen met de arbeidsgeneesheer van het bedrijf.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#3 , 04 jul 2019 22:26

Dankjewel voor de reactie.
Ik zal informeren bij de sociale dienst ziekenfonds.Maar hoe kom ik in contact met de arbeidsgeneesheer want werkgever werkt niet mee.Bij vakbond vragen?
Life is a journey enjoy the ride.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2019 09:36


Nu wilt zijn werkgever hem niet ziek melden of zijn ziektedagen uitbetalen.Wilt ook geen arbeidsarts geven om mijn man te onderzoeken .
Wat kan ik doen ?

uw werkgever moet hem niet ziek melden het is uw man die een ziektebriefje aangetekend moet opsturen, werkgever heeft dan niet te kiezen.

vraag een raadpleging rechtstreeks aan de arbeidsgeneesheer, u heeft het recht op een spontane raadpleging
kb 28/5/2003
[Art. 37.- [§ 1. Elke werknemer, al dan niet onderworpen aan het gezondheidstoezicht, of met
zijn akkoord de behandelende arts, kan rechtstreeks bij de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer
een spontane raadpleging vragen:
1° naar aanleiding van gezondheidsklachten waarvan hij of de behandelende arts meent dat
deze arbeidsgerelateerd zijn

[§ 2. (9)] Vanaf het ogenblik dat hij de aanvraag ontvangt, verwittigt de preventieadviseur- arbeidsgeneesheer
de werkgever, tenzij de werknemer hiermee niet akkoord is, en voert binnen
de tien werkdagen een gezondheidsbeoordeling van de werknemer uit. Deze gezondheidsbeoordeling
wordt, in voorkomend geval, bekrachtigd door een beslissing van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer
waaraan alle voorwaarden betreffende de uitvoering van het gezondheidstoezicht
verbonden zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jul 2019 10:36


[Art. 37.- [§ 1. Elke werknemer, al dan niet onderworpen aan het gezondheidstoezicht, of met
zijn akkoord de behandelende arts, kan rechtstreeks bij de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer
een spontane raadpleging vragen:
Wat is het gevolg als de werkgever NIET aan gesloten is bij een Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Want ik denk dat je zelfs niet wilt weten hoeveel er niet aangesloten zijn in bepaalde sectoren .
Want dit is een kostelijke grap voor een werkgever, en zeker voor kleine zelfstandigen die maar met max 4 werknemers werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#6 , 07 jul 2019 01:09


Nu wilt zijn werkgever hem niet ziek melden of zijn ziektedagen uitbetalen.Wilt ook geen arbeidsarts geven om mijn man te onderzoeken .
Wat kan ik doen ?

uw werkgever moet hem niet ziek melden het is uw man die een ziektebriefje aangetekend moet opsturen, werkgever heeft dan niet te kiezen.

vraag een raadpleging rechtstreeks aan de arbeidsgeneesheer, u heeft het recht op een spontane raadpleging
kb 28/5/2003
[Art. 37.- [§ 1. Elke werknemer, al dan niet onderworpen aan het gezondheidstoezicht, of met
zijn akkoord de behandelende arts, kan rechtstreeks bij de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer
een spontane raadpleging vragen:
1° naar aanleiding van gezondheidsklachten waarvan hij of de behandelende arts meent dat
deze arbeidsgerelateerd zijn

[§ 2. (9)] Vanaf het ogenblik dat hij de aanvraag ontvangt, verwittigt de preventieadviseur- arbeidsgeneesheer
de werkgever, tenzij de werknemer hiermee niet akkoord is, en voert binnen
de tien werkdagen een gezondheidsbeoordeling van de werknemer uit. Deze gezondheidsbeoordeling
wordt, in voorkomend geval, bekrachtigd door een beslissing van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer
waaraan alle voorwaarden betreffende de uitvoering van het gezondheidstoezicht
verbonden zijn.
Dankjewel voor de uitleg.Mijn man heeft zich nog nooit ziek moeten melden ,dit is een eertse keer pas en wij wisten niet dat dit aangetekend moest.Mijn man heeft via whats app de attest van de longarts gestuurd naar werkgever zijn assistente.Zij ontkennen nu alles en negeren ons compleet.De verlening van ziekte briefje hebben wij wel aangetekend opgestuurd.
Dit is gewoon weer zo'n harde les die we leren.
Ik vindt het vooral erg na 2 jaar lang werken dmv dagcontracten zij als groot bedrijf niet eens zijn ziektedagen willen uitbetalen.

Dus ik bel de werkgever of bedrijf en vraag na een arbeidsarts en als hij ons niet wilt helpen ga ik naar sociale dienst of vakbond.Of huisarts.
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#7 , 07 jul 2019 01:10


[Art. 37.- [§ 1. Elke werknemer, al dan niet onderworpen aan het gezondheidstoezicht, of met
zijn akkoord de behandelende arts, kan rechtstreeks bij de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer
een spontane raadpleging vragen:
Wat is het gevolg als de werkgever NIET aan gesloten is bij een Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Want ik denk dat je zelfs niet wilt weten hoeveel er niet aangesloten zijn in bepaalde sectoren .
Want dit is een kostelijke grap voor een werkgever, en zeker voor kleine zelfstandigen die maar met max 4 werknemers werken.
Het is een groot bedrijf ,dat is wel zeker .Maar bedankt voor u reactie ook.
Life is a journey enjoy the ride.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”