Zelf ontslag indienen

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

Zelf ontslag indienen

#1 , 14 jun 2019 11:42

Beste,

Indien men zelf ontslag neemt, dan volgt er een schorsing van de werkloosheidsuitkering gedurende 13 weken als ik het goed heb, klopt dit?
Hoe zit het met vakantiedagen en overuren die nog niet opgenomen zijn? Komt dat nog bovenop de verplichte opzeggingstermijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2019 11:46

Deze vakantie dagen mag je bij je nieuwe werkgever opnemen, deze hoeft bij de huidige nog niet opgenomen worden.
Meestal is dit 13 weken, als je een zeer goed onderbouwde reden heeft dan kan dit minder zijn, maar reken er maar niet op .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2019 10:52

Deze vakantie dagen mag je bij je nieuwe werkgever opnemen, deze hoeft bij de huidige nog niet opgenomen worden.
Meestal is dit 13 weken, als je een zeer goed onderbouwde reden heeft dan kan dit minder zijn, maar reken er maar niet op .
Bedankt voor je reactie. Hoe zit het als ik niet meteen ander werk vind? Moet ik dat verlof dan opnemen als werkloze? Zal een nieuwe werkgever het geen bezwaar vinden om me in dienst te nemen als ik nog 4 weken verlof moet opnemen?
Als ik tijdens de 13 weken schorsing interim werk vind, schuift de schorsing dan gewoon op, waardoor de schorsing pas ingaat als de interim opdracht voorbij is?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2019 11:38

Als je interim werk heeft telt dit af van je 13 weken, dus zorgen dat je 13 weken werk heeft, anders wat verlof nemen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2019 16:30

Deze vakantie dagen mag je bij je nieuwe werkgever opnemen, deze hoeft bij de huidige nog niet opgenomen worden.
Meestal is dit 13 weken, als je een zeer goed onderbouwde reden heeft dan kan dit minder zijn, maar reken er maar niet op .
Bedankt voor je reactie. Hoe zit het als ik niet meteen ander werk vind? Moet ik dat verlof dan opnemen als werkloze?
dit wordt dan automatisch van je uitkering in december afgehouden


https://www.besox.be/sancties-rva-werkv ... erstrengd/
De werknemer kan voor onbepaalde duur van het recht op uitkeringen uitgesloten worden indien de werkverlating gebeurde met het opzet uitkeringen aan te vragen en werkloos te blijven. Hij zal opnieuw arbeidsdagen in loondienst moeten bewijzen om weer toegelaten te worden tot de werkloosheid.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2019 01:09

Als je interim werk heeft telt dit af van je 13 weken, dus zorgen dat je 13 weken werk heeft, anders wat verlof nemen .
Ik heb vijf weken vooropzeg als ik mijn ontslag indien. Ik heb echter ook nog recht op 4 weken vakantie. kan ik mijn ontslag indienen en dan 1 week werken en dan 4 weken verlof nemen? (Heb trouwens ook nog heel wat overuren)
Telt verlof mee tijdens de vooropzeg? Of schort dat de vooropzeg op?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jun 2019 08:24

Verlof telt niet mee wel je overuren .

Ziekte wel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jun 2019 12:08


Telt verlof mee tijdens de vooropzeg? Of schort dat de vooropzeg op?
verlof schorst je opzeggingstermijn niet als je zelf ontslag neemt, je kan wel beter je verlof na uw opzeggingstermijn nemen en hopen dat je binnen die 4 weken ander werk hebt, eventueel doe je intriem werk en vul je aan met verlof.

indien je uw overuren niet kan opnemen verlies je de inhaalrust maar niet het overurenloon
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jul 2019 12:27


Telt verlof mee tijdens de vooropzeg? Of schort dat de vooropzeg op?
verlof schorst je opzeggingstermijn niet als je zelf ontslag neemt, je kan wel beter je verlof na uw opzeggingstermijn nemen en hopen dat je binnen die 4 weken ander werk hebt, eventueel doe je intriem werk en vul je aan met verlof.

indien je uw overuren niet kan opnemen verlies je de inhaalrust maar niet het overurenloon
Als ik tijdens de vooropzeg ziek word, schuift de opzeg dan op of blijft dat lopen?
Ik weet ik dat ik 5 weken vooropzeg heb indien ik zelf ontslag indien. Als ik een week ziek ben en mijn vier weken verlof opneem, moet ik in principe niet meer te werken tijdens mijn vooropzeg. Klopt dat?

Mathieu Rutten

#10 , 03 jul 2019 17:21

Indien u zelf zonder geldige reden ontslag neemt, heeft u geen recht op werkloosheidsuitkeringen. U zal dan opnieuw uw rechten op werkloosheidsvergoedingen moeten bewijzen na ontslag bij een wedertewerkstelling, aantal dagen tijdens een referteperiode, waarbij de reeds gepresteerde dagen bij uw huidige werkgever meetellen in de voorziene referteperiode.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jul 2019 15:13

Indien u zelf zonder geldige reden ontslag neemt, heeft u geen recht op werkloosheidsuitkeringen. U zal da opnieuw uw rechten op werkloosheidsvergoedingen moeten bewijzen na ontslag bij een wedertewerkstelling, aantal dagen tijdens een referteperiode, waarbij de reeds gepresteerde dagen bij uw huidige werkgever meetellen in de voorziene referteperiode.
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een bijkomende vraag, misschien weet jij het antwoord hierop.
Ik ben nu in ziekteverlof maar zou komende mandag mijn ontslagbrief aangetekend willen versturen. Blijkbaar moet ik in die brief een datum zetten wanneer ik uit dienst ga. Hoe bereken ik die datum? Ik heb 5 weken vooropzeg maar ben nu dus in ziekte en heb nog meer dan 5 weken verlof tegoed. Als ik maandag de brief aangetekend verstuur, ontvangen ze die normaal gezien de dag erop. Het ontslag gaat dan drie dagen later in, vrijdag dus. Maar stel dat ze die brief een dag te laat krijgen.... dan gaat het pas de maandag erop in. Ik weet dus niet goed welke datum ik moet vermelden in de brief.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jul 2019 15:24

Pas toch op de opzegtermijn begint pas te lopen op de eerste maandag nadat je deze brief na de derde werkdag de brief aangetekend heeft verstuurd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jul 2019 17:20

Pas toch op de opzegtermijn begint pas te lopen op de eerste maandag nadat je deze brief na de derde werkdag de brief aangetekend heeft verstuurd
Dus als ik hem maandag aangetekend verstuur, dan gaat het pas in de maandag erop?
Dus de datum van "uit dienst" die ik erop moet zetten, is 5 weken na die maandag?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 jul 2019 17:46

U schrijft 5 weken ingaande op maandag xxx en eindigen op xxx
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 jul 2019 17:58

U schrijft 5 weken ingaande op maandag xxx en eindigen op xxx
ok, hartelijk bedankt :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”