Ontslag geven tijdens ziekteperiode

Seeker123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslag geven tijdens ziekteperiode

#1 , 05 jun 2019 12:09

Beste

Momenteel ben ik langdurig ziek gevallen. Mijn vraag is vrij eenvoudig, ik vind echter nergens een sluitend antwoord.
Ik ben momenteel tijdens mijn ziekteperiode op zoek naar een andere job, indien ik deze vind en contract teken bij andere firma en vervolgens mijn ontslag schriftelijk indien, vanaf wanneer begint mijn opzegtermijn dan te lopen? Tijdens de ziekteperiode of na de ziekteperiode?

Ik ben bekend met het gegeven dat wanneer je ontslag indient en daarna ziek zou vallen, de opzegtermijn door blijft lopen en dus niet verlengd wordt. Hieruit zou je kunnen afleiden dat in dit geval de opzegtermijn als dusdanig ook onmiddellijk ingaat, ik zou dit echter toch graag met zekerheid bevestigd zien.

Is er dus iemand die mij kan aantonen via een artikel of dit al dan niet het geval is.

Hartelijk dank.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 jun 2019 19:59

Voor zover mij gekend gaat een ontslag, gegeven door de werknemer, in volgend op de maandag na de kennisgave, ongeacht of deze in ziekteverlof is of niet.
Dit in tegenstelling tot een ontslag gegeven door de werkgever, die pas kan ingaan na de ziekte.

Seeker123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2019 10:59

Beste

Bedankt voor uw reactie, ik heb dezelfde aanname.
Natuurlijk, blijft dit een aanname.

Graag had ik een tekst in een wetboek van sociaal recht die dit aantoont.
Indien de opzeg toch in dit specifieke geval pas na de ziekteperiode zou ingaan, heeft dit natuurlijk gevolgen op mijn traject bij de toekomstig werkgever waar ik wens te starten.

Toch bedankt, mogelijks biedt het contacteren van een werkgeversorganisatie wel relaas in deze materie.

Vriendelijke groeten

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2019 11:10

Beste

Bedankt voor uw reactie, ik heb dezelfde aanname.
Natuurlijk, blijft dit een aanname.

Graag had ik een tekst in een wetboek van sociaal recht die dit aantoont.
Indien de opzeg toch in dit specifieke geval pas na de ziekteperiode zou ingaan, heeft dit natuurlijk gevolgen op mijn traject bij de toekomstig werkgever waar ik wens te starten.

Toch bedankt, mogelijks biedt het contacteren van een werkgeversorganisatie wel relaas in deze materie.

Vriendelijke groeten
Dit zal volstaan denk ik

Art. 37/7. [1 § 1. Gedurende de bij artikel 51 en 77/4 bedoelde periodes van volledige schorsing van de uitvoering van de overeenkomst of van gedeeltelijke arbeid heeft de werknemer het recht de overeenkomst zonder opzegging te beëindigen.
Als de in het artikel 50 bedoelde schorsing één maand overschrijdt, heeft de werknemer hetzelfde recht.

§ 2. Zowel de werknemer als de werkgever kunnen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering van de overeenkomst bij toepassing van artikel 50, 51 of 77/4.

Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.

Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens de schorsing.]1
----------
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2019 12:49



Dit zal volstaan denk ik


----------
ik denk het niet

wet 3/7/1978
Art. 31§ 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst.

Art. 38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in (de artikelen 28, 1°, 2° en 5°) [1 ...]1 en 31.
Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”