Werkgever failliet , vanaf wanneer recht op uitkering?

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

Werkgever failliet , vanaf wanneer recht op uitkering?

#1 , 04 jun 2019 21:01

Stel dat mijn werkgever failliet gaat en ik ontslagen word.
In principe zou dan een opzegvergoeding van 6 maanden nettoloon volgen.
Maar wat als hij hiervoor geen geld heeft. Kan ik dan vanaf de eerste dag werkloosheid een uitkering ontvangen? Stel dat hij achteraf alsnog de opzegvergoeding kan betalen... dien ik dan de ontvangen uitkeringen terug te storten of hoe gebeurt zoiets...?

Dank voor eventuele reacties.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2019 21:11

Je krijgt vanaf dag 1 werklozen steun.

Je opzeg vergoeding dit kan een tijdje duren dit komt van het fond voor sluiting van ondernemingen.

Je bent best dat je ook bij een vakbond bent, voor je voorschotten etc..

De curator zo je ontslagbrief en je C4 overhandigen na het faillissement, ook andere eventuele paperassen zal ook de curator doen.

Een werknemer verliest zo goed of niks bij een faillissement, het enige wat hij verliest is zijn werk, voor oudere werknemers is dit meestal wel erg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2019 21:20

Je krijgt vanaf dag 1 werklozen steun.

.
voorlopige uitkering, op voorwaarde dat je de nodige stappen onderneemt art 7§12 wet 28/12/1944
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2019 21:30

Je krijgt vanaf dag 1 werklozen steun.

.
voorlopige uitkering, op voorwaarde dat je de nodige stappen onderneemt art 7§12 wet 28/12/1944
De curator doet normaal de aanvraag aan de RVA, hij is op dit ogenblik de werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”