Ontslag gegeven tijdens economisch werkloosheid

VBV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ontslag gegeven tijdens economisch werkloosheid

#1 , 04 jun 2019 20:34

Beste,

Er is een tijd geleden economisch werkloosheid op het werk opgeroepen, iedereen moest wel eens een week doppen.
Dit was al meer dan 3 weken bezig en het ging nog zeker meer dan een maand duren zeiden ze.
Vorige week vroegen ze mij of ik het zag zitten om nog eens een week te doppen en zei vriendelijk "nee bedankt", dan kwamen ze met het voorstel ieder 1x per maand.
Toen ik wist dat ik binnen 2 weken weer een week ging moeten doppen, heb ik achter ander werk gezocht.
Zaterdag 1 juni 2019 belde een bedrijf mij dat ik maandag direct zou kunnen starten, dus wat heb ik gedaan, direct mijn ontslag doorgestuurd en maandag niet meer komen opdagen op mijn werk, en direct in een ander bedrijf begonnen. Ik heb Zaterdag mijn ontslag verzonden en ze hebben dat Maandag ontvangen.
Vandaag krijg ik een mail dat ik hun een geldboete moet betalen omdat ik mijn opzeg niet "wou" uit doen ?
Naar mijn weten heeft de werknemer het recht om zijn ontslag te geven zonder opzeg als er economisch werkloosheid is uitgeroepen op het werk ?
Telefonisch waren ze al op de hoogte en begrepen ze dat ik ander werk wou, op mijn mails hebben ze nooit antwoord gegeven. En dan vandaag krijg ik deze brief en doen ze of hun neus bloed en niet op de hoogte waren?
Als ik bij de vakbond ga, ben ik dan in mijn recht of is dit een verloren zaak ?
Dit gaat om een bedrag boven de 4.000 euro, voor 5 weken opzeg ? Ik verdiende zelf de helft nog niet op een maand daar ?
Tijdens er economische werkloosheid moest ik wel elke dag meer dan 1 uur overwerken ? Als ik dit voorleg zijn ze toch ook niet in hun recht ?
Hopelijk krijg ik hier zo snel mogelijk antwoord op, alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 jun 2019 20:46

Beëindiging door de werknemer in geval van tijdelijke werkloosheid
Tijdens de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst omwille van een gebrek aan werk wegens economische oorzaken heeft de werknemer het recht om de arbeidsovereenkomst te beëindigen zonder opzegging noch vergoeding.

Hij kan dit recht laten gelden, zowel tijdens de volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, als tijdens een regeling van gedeeltelijke arbeid, en dit vanaf het moment dat deze regeling effectief ten aanzien van hem is ingevoerd.

Tijdens de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst omwille van slecht weer die één maand overschrijdt, heeft de werkman hetzelfde recht.

Deze beëindiging zonder opzegging noch vergoeding is niet aan wettelijke vormvoorwaarden onderworpen. Een schriftelijke kennisgeving is niettemin aan te raden.

Wettelijke referentie
Artikel 37/7 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

VBV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2019 20:53

Dus moet ik hier mee naar de vakbond ?
Want volgens mij ben ik in mijn recht ?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2019 21:16

Zaterdag 1 juni 2019 belde een bedrijf mij dat ik maandag direct zou kunnen starten, dus wat heb ik gedaan, direct mijn ontslag doorgestuurd en maandag niet meer komen opdagen op mijn werk

Wettelijke referentie
Artikel 37/7 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
is de arbeidsovereenkomst opgezegd gedurende de schorsing of er voor?

Art. 37/7. [1 § 1. Gedurende
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

VBV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2019 21:41

Het bedrijf heeft zeker meer dan 2 maand economisch werkloosheid opgeroepen.
Had zelf al 1 week gedopt en zou (als ik daar nog zou werken) binnen 1 week weer moeten doppen.
Volgens na vraag bij mensen van de vakbond, kan de werkgever zijn ontslag zonder opzeg geven tijdens economisch werkloosheid op het werk, ook al dop je zelf die week niet.

VBV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2019 21:42

dus met andere woorden, er is nog steeds economisch werkloosheid bezig in dat bedrijf.

Alvast bedankt om zo snel te antwoorden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jun 2019 21:43

Dan zal de vakbond dit moeten oplossen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jun 2019 22:19

dus met andere woorden, er is nog steeds economisch werkloosheid bezig in dat bedrijf.

was uw arbeidsovereenkomst geschorst wegens economische redenen op het ogenblik van uw kennisgave?

§ 2. Zowel de werknemer als de werkgever kunnen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering van de overeenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jun 2019 07:34

dus met andere woorden, er is nog steeds economisch werkloosheid bezig in dat bedrijf.

Alvast bedankt om zo snel te antwoorden
Maar u was op dit ogenblik
zelf niet werkloos
, anderen in het bedrijf wel.

Ik vrees dat er kans is dat je eens aan het korstte eindje zou kunnen trekken!

En gaat deze van de vakbond dan u schadevergoeding betalen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”