Werloosheiduitkering na faillisement speciaal geval

Keyserke
Topic Starter
Berichten: 2

Werloosheiduitkering na faillisement speciaal geval

#1 , 18 jun 2008 12:04

Hallo

Ik heb onlangs een vennootschap opgericht met mijn collega. Het gaat om een VOF en we zijn beide onbezoldigd zaakvoerder.
Nu sloeg voor mijn collega het noodlot toe en ging zijn bedrijf waar hij voltijds voor werkt failliet.
Blijkbaar heeft hij nu geen recht op werkloosheidsuitkering omdat hij als zaakvoeder staat geregistreerd van een vennootschap, ook is het onbezoldigd en draait onze vennootschap nog volop in de opstartverliezen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij toch recht heeft op zijn uitkering?
Moet ik hem dan helemaal van de statuten schrappen of enkel het zaakvoerderschap.

Alvast bedankt vioor jullie tips.

Groeten
Michiel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 jun 2008 10:43

“Art.30.Om toegelaten te worden tot het recht op werkloosheidsuitkeringen moet de voltijdse werknemer een wachttijd doorlopen hebben die het hierna vermelde aantal arbeidsdagen omvat:...Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘onbezoldigd zaakvoerder‘ houdt in dat hij niet ‘zonder arbeid’ is.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Keyserke
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 08 jul 2008 08:33

Oké...
Dankjewel!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”