werkloosuitkering

Snuffie39
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

werkloosuitkering

#1 , 27 mei 2019 15:19

Door een onterechte beslissing van de RVA kreeg ik een uitsluitsel van 10 weken van werkloosheidsuitkering. Uiteraard wil ik dit aanvechten.
Leg de situatie even uit. Op maandag 25 maart 2019, ging ik gewoon naar werk zonder enige vermoeden wat me te wachten stond. Ik begon aan mijn werk gelijk gewoonlijk, toen ik ineens een mail zag enkel voor mij bestemd. Daarin werd mijn ontslag aangekondigd, volledig verrast en onder de indruk moest ik nog meer dan een uur wachten alvorens ik mijn verantwoordelijke kon spreken. Intussen trachtte ik info in te winnen van reden van ontslag, helaas zonder gehoor.

Toen schoven ze me een papier (dading) werkte in een advocatenkantoor, onder de neus. Begreep op dit moment totaal niet wat erin stond, compleet verward tekende ik het document. En diende ik het kantoor te verlaten. Nadien bleek dus dat ik dit moment niks hoefde te ondertekenen, maar wist ik niet. Misbruik gemaakt van het moment. Nu krijg ik daardoor geen opzeggingsvergoeding, alsook geen uitkering. Omdat ik niet kan bewijzen dat ik mijn ontslag via mail kreeg en dat ik zogezegd vrijwillig werkloos ben! Dat ook nog eens. Die papieren dat ik die dag ondertekende zijn toch het bewijs van mijn plotselinge ontslag kreeg?
Nu weigert mijn ex werk me ook het nodige bewijs te leveren, wat kan ik hieraan doen. Ik toch niet de dupe zijn, omdat mijn ex werk mijn ontslag via mail aankondigde terwijl het zo niet hoort. Voor de rest heb ik de nodige papieren en bewijzen genoeg, dat ik mijn ontslag kreeg. Snap de beslissing totaal niet.

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2019 15:41

U heeft ontslag gekregen en je heeft een dading getekend dat je van je rechten afziet.

Hoe ga je nu bewijzen dat je dit onder druk heeft getekend??

En wat is druk hé ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#3 , 27 mei 2019 15:47

Door een onterechte beslissing van de RVA kreeg ik een uitsluitsel van 10 weken van werkloosheidsuitkering. Uiteraard wil ik dit aanvechten.
Leg de situatie even uit. Op maandag 25 maart 2019, ging ik gewoon naar werk zonder enige vermoeden wat me te wachten stond. Ik begon aan mijn werk gelijk gewoonlijk, toen ik ineens een mail zag enkel voor mij bestemd. Daarin werd mijn ontslag aangekondigd, volledig verrast en onder de indruk moest ik nog meer dan een uur wachten alvorens ik mijn verantwoordelijke kon spreken. Intussen trachtte ik info in te winnen van reden van ontslag, helaas zonder gehoor.

Toen schoven ze me een papier (dading) werkte in een advocatenkantoor, onder de neus. Begreep op dit moment totaal niet wat erin stond, compleet verward tekende ik het document. En diende ik het kantoor te verlaten. Nadien bleek dus dat ik dit moment niks hoefde te ondertekenen, maar wist ik niet. Misbruik gemaakt van het moment. Nu krijg ik daardoor geen opzeggingsvergoeding, alsook geen uitkering. Omdat ik niet kan bewijzen dat ik mijn ontslag via mail kreeg en dat ik zogezegd vrijwillig werkloos ben! Dat ook nog eens. Die papieren dat ik die dag ondertekende zijn toch het bewijs van mijn plotselinge ontslag kreeg?
Nu weigert mijn ex werk me ook het nodige bewijs te leveren, wat kan ik hieraan doen. Ik toch niet de dupe zijn, omdat mijn ex werk mijn ontslag via mail aankondigde terwijl het zo niet hoort. Voor de rest heb ik de nodige papieren en bewijzen genoeg, dat ik mijn ontslag kreeg. Snap de beslissing totaal niet.

Dank
Heb je een vakbond?

Schrijf eerst je verhaal volledig uit, verzamel alle bewijzen die je hebt. Vervolgens naar je vakbond gaan en rechtsbijstand vragen. Daarna is het geduld hebben. Ik heb ooit zelf een ontslag moeten aanvechten.

Om het zeker te spelen hebben ze toen tot de laatste dag gewacht om klacht in te dienen (om een tegenklacht te vermijden), daarna heeft het nog 8 jaar geduurd.

In mijn geval was ik niet de eerste die ze op die manier hebben proberen buiten te werken. En ik ben nogal achterdochtig van aard, ik hield dan ook alles bij. Elke letter code, elk werkdocument, elke mail... ik had ze alles thuis.

Ik kreeg na 3 werkdagen een brief waarin de reden van mijn ontslag uit de doeken werd gedaan. Op zich hallucinant: de helft was volledig uit de context getrokken, de andere helft was nooit gebeurd. Ik heb toen een brief opgesteld van over de 10 bladzijden waarin in alles (inclusief bewijs) weerlegd werd.

7 jaar later ben ik in het gelijk gesteld. Ze zijn nog in beroep gegaan maar met dat ze geen verweer hadden tegen mijn bewijzen... Een jaar later was het eindelijk voorbij.

Maar... ik heb nooit iets getekend. Ik vrees een beetje daarvoor...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2019 15:51


Maar... ik heb nooit iets getekend. Ik vrees een beetje daarvoor...
Het is wel een groot verschil tussen een ontslag en iemand die een dading tekent, dat hij zelf opstapt zoals hier bij TS
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 27 mei 2019 15:56

Ik weet het, maar proberen kan geen kwaad lijkt mij. Daar dienen vakbonden tenslotte voor...

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 27 mei 2019 15:57

Wat staat er trouwens in je C4?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”