periode tussen 2 banen - betaald verlof

Feyd-Rautha
Topic Starter
Berichten: 6

periode tussen 2 banen - betaald verlof

#1 , 27 mei 2019 12:22

Beste

Tijdens de zomerperiode zal ik van werk veranderen. Mijn startdatum bij mijn nieuwe werkgever zal met onderling overleg vastgelegd worden. Echter, het is niet ideaal om net voor of tijdens de verlofperiode te starten bij een nieuwe werkgever owv teweinig persoonsleden om mij een degelijke opleiding te kunnen geven.

De laatste werkdag bij mijn huidige werkgever is tenlaaste op 19/07 . Voor mijn nieuwe werkgever zou het ideaal zijn als ik op 19/08 zou kunnen beginnen.
Ik zou ook nog graag een beetje betaald verlof opnemen tijdens de zomer.

Wat denken jullie van het volgende:
Mijn laatste werkdag bij mijn werkgever zet ik op 19/07. De officiele startdatum van mijn nieuwe werkgever wordt op 01/08 bepaald. Als ik dan onmiddellijk betaald verlof zou opnemen van 01/08 tem 19/08, heb ik:
- mijn gewenst verlof genomen
- kan ik op 19/08 'echt' starten bij mijn nieuwe werkgever, en is de verlofperiode overbrugt.

Dus, iedereen tevreden zou ik denken.

Is er (administratief) een verschil als ik verlof opneem bij mijn oude werkgever of bij mijn nieuwe werkgever ?
Is het vreemd/not-done om onmiddellijk betaald verlof te nemen bij je eerste officiele werkdag (01/08) ? Je hebt er toch recht op ?

De andere optie is om op 19/07 mijn laatste werkdag te bepalen, en mijn 2 weken betaald verlof opneem tijdens de opzegperiode. De startdag bij mijn nieuwe werkgever is dan 19/08. Maar dan zit ik 1 maand, onbetaald, thuis namelijk van 19/07 tot 19/08. Dat wens ik niet. Het is dan wel zomer, maar 1 maand + 2 weken verlof thuis zitten is wel heel lang .

Welke zijn de gevolgen van 1 maand niet te werken tussen twee banen door ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15926
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2019 15:09

Waarom maak je dit nu zo ingewikkeld ?
Als je de 19/07 stopt bij je werkgever en je start de 19/08 bij de nieuwe en je blijft deze 4 weken thuis, dan moet je helemaal niks doen en je verlof is opgenomen !
Dit moet niemand inschrijven als verlof.
Tenzij je het zeer ingewikkeld wil maken natuurlijk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3787

#3 , 27 mei 2019 18:03

Of je nu verlof opneemt bij een werkgever, of het onbetaald thuis zit, het zal je evenveel opbrengen en kosten.
De oude werkgever betaalt alle nog op te nemen verlofdagen van dit jaar, alsook die dat je al hebt opgebouwd voor volgend jaar.
De nieuwe werkgever verrekend dit, waardoor je verlof doorloopt (en je niet terug vanaf 0 begint zogezegd).

Dus of je het ze nu betaald opneemt (en dan uitbetaald krijgt), of niet (en dus bij je ontslag uitbetaald krijgt), je zal op het einde evenveel overhouden.

Dit wel onder voorbehoud dat je bediende bent...

Er is 1 verschil wel mogelijk:
Als je veel meer verdiend bij de nieuwe werkgever, zal deze nieuwe wedde ook al tellen bij je verlof daar, maar dit zal je toch niet merken op korte termijn (pas bij de verrekening hiervan, meestal rond juni).

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2019 23:36

Beste

Tijdens de zomerperiode zal ik van werk veranderen. Mijn startdatum bij mijn nieuwe werkgever zal met onderling overleg vastgelegd worden. Echter, het is niet ideaal om net voor of tijdens de verlofperiode te starten bij een nieuwe werkgever owv teweinig persoonsleden om mij een degelijke opleiding te kunnen geven.

De laatste werkdag bij mijn huidige werkgever is tenlaaste op 19/07 . Voor mijn nieuwe werkgever zou het ideaal zijn als ik op 19/08 zou kunnen beginnen.
Ik zou ook nog graag een beetje betaald verlof opnemen tijdens de zomer.

Wat denken jullie van het volgende:
Mijn laatste werkdag bij mijn werkgever zet ik op 19/07. De officiele startdatum van mijn nieuwe werkgever wordt op 01/08 bepaald. Als ik dan onmiddellijk betaald verlof zou opnemen van 01/08 tem 19/08, heb ik:
- mijn gewenst verlof genomen
- kan ik op 19/08 'echt' starten bij mijn nieuwe werkgever, en is de verlofperiode overbrugt.

Dus, iedereen tevreden zou ik denken.
dan zit er een gat in uw loopbaan, dit kan u parten spelen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2019 09:24

Of je nu verlof opneemt bij een werkgever, of het onbetaald thuis zit, het zal je evenveel opbrengen en kosten.
heb je enig idee welk risico uw advies inhoud?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15926
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2019 09:42

Of je nu verlof opneemt bij een werkgever, of het onbetaald thuis zit, het zal je evenveel opbrengen en kosten.
heb je enig idee welk risico uw advies inhoud?
Tuurlijk !
Als werknemer mag je ook wel eens een risico nemen, voor een goede job uit de brand te slepen.

En het zal zeker die 28 dagen dat men Geen werkgever heeft het wel niet maken op 45 jaar loopbaan, ook geen invloed hebben op ziekte verzekering daar het toch maar om 28 dagen gaat.
Werkloosheid is iets anders als de nieuwe werkgever u niet wilt.

Ik heb mensen de laatste 6 maanden gekend 55 jaar zonder werk, na 2 dagen een vaste job zeer goed betaald enkel 1 op de twee zondagen werken, in een beroep die hij 35 jaar geleden nog had uitgeoefend en nu in een leidende functie.

Mensen met handen aan hun lijf mogen risico nemen, een zelfstandige neemt gans zijn loopbaan risico's en bij de meesten legt dit geen windeieren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2019 14:13

Of je nu verlof opneemt bij een werkgever, of het onbetaald thuis zit, het zal je evenveel opbrengen en kosten.
heb je enig idee welk risico uw advies inhoud?
Tuurlijk !
.
om je rechten te behouden
art 51 kb 25/11/1991
→ wordt de werknemer niet beschouwd als werkloos afhankelijk van zijn wil indien hij het bewijs levert dat hij onmiddellijk na het einde van zijn arbeidsovereenkomst het werk heeft hervat als loontrekkende bij een nieuwe werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Feyd-Rautha
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 29 mei 2019 10:26

Zou ik in mijn situatie - waarbij ik dus een periode zonder werk zou zitten omwille van zomerverlof - dan recht kunnen hebben op werkloosheids uitkering ? Ik heb in ieder geval de RVA al gecontacteerd met dezelfde vraag, maar nog geen reactie ontvangen daaromtrent.

In feite ben ik min of meer onvrijwillig werkloos. Ik wil en kan wel beginnen op 19/07, maar het is onmogelijk owv het zomerverlof bij mijn nieuwe werkgever.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mei 2019 10:32



In feite ben ik min of meer onvrijwillig werkloos.
nee, je bent dan werkloos afhankelijk van je wil → art 44 kb 25/11/1991

zorg dat je die hele periode met verlof kan opvullen
als je bij de nieuwe werkgever voldoende lang kan werken, maakt dit wel niks uit
maar indien je op korte termijn ontslag zou krijgen bij je nieuwe werkgever, kan je uw recht op een uitkering verliezen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15926
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mei 2019 10:41


nee, je bent dan werkloos afhankelijk van je wil → art 44 kb 25/11/1991

zorg dat je die hele periode met verlof kan opvullen
als je bij de nieuwe werkgever voldoende lang kan werken, maakt dit wel niks uit
maar indien je op korte termijn ontslag zou krijgen bij je nieuwe werkgever, kan je uw recht op een uitkering verliezen
Maar dit is toch net het zelfde !

Als TS zijn ontslag geeft en de dag nadien bij een andere werkgever gaat werken, maar na 1 maand zijn ontslag krijgt kan hij ook geschorst worden !!!
Dus ontslag nemen en 4 weken vakantie nemen en dan pas beginnen werken wat verschil is dit voor de RVA ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Feyd-Rautha
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 30 mei 2019 11:01

Ik heb het als volgt kunnen regelen:

Mijn laatste werkdag is op 19/07. Bij mijn nieuwe werkgever start ik officieel op 01/08, maar ik neem onmiddellijk mijn 3 weken betaald verlof. Mijn eerste dag aanwezig bij mijn nieuwe werkgever zal zijn op 19/08.
Dus nu zal ik "slechts" 1.5 week onbetaald werkloos zijn ipv 1 maand.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”