ontslag voor start contract

bartje
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag voor start contract

#1 , 16 jun 2008 10:15

De situatie is als volgt:
Ik heb een contract getekend van onbepaalde duur, met een proefperiode van 6 maanden. Alles werd ingevuld op het contract, behalve de startdatum omdat die later bepaald zou worden. (De eigenlijke start zou binnen enkele maanden zijn.) Nu wil ik om allerlei redenen daar niet beginnen werken.
Hoe geef ik best ontslag? Wat is dan de opzeggingstermijn ? Als ik die in acht neem, kan men dan nog een verbrekingsvergoeding eisen van mij?

Bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieter2
Berichten: 8

#2 , 16 jun 2008 10:25

Best gewoon met werkgever gaan praten en hem de situatie uitleggen.
De kans is groot dat hij er begrip zal voor opbrengen en je gewoon laat gaan.
Weinig werkgevers hebben er belang bij iemand tegen hun zin bij hen te laten werken.
Uiteraard alles op papier laten zetten.

bartje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 jun 2008 11:13

Dat ben ik uiteraard van plan. Ik vroeg me enkel af wat je wettelijk gezien moet doen in dit geval. Ik zou niet willen dat het verkeerd loopt doordat ik een verkeerde termijn opgeef of zo.

Reclame

dieter2
Berichten: 8

#4 , 16 jun 2008 11:30

In principe moet je de eerste maand presteren.
Noch de werkgever, noch jij kunnen zonder wederzijds akkoord daaronder uit.
Daarna is er een opzegtermijn van 7 dagen (tenminste als er een proefperiode is)

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#5 , 16 jun 2008 19:58

Hier kun je veel informatie vinden.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 19 jun 2008 23:39

Kom, kom. Een kontrakt zonder startdatum is ongeldig geloof ik. Een van de voornaamste elementen van het contrakt ontbreekt dus is het volgens mij waardeloos. Je kan het evengoed niet getekend hebben.

paling
Berichten: 280

#7 , 20 jun 2008 04:56

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:36, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 20 jun 2008 12:31

Kan ik niet. Maar wil dat daarom zeggen dat ik ongelijk heb ? Kan jij bewijzen dat een contract zonder geldige aanvangsdatum wel geldig is ? Ik zoek het echt in de meeste gevallen gewoon niet op omdat ik vanuit een bepaalde logica vertrek. Ik geef toe dat ik het dan ook al eens mis heb. Mogelijk hier ook omdat het vermoeden wel zal bestaan dat er een mondelinge startdatum zal voorzien geweest zijn. Het dus twijfelachtig of het ontbreken van een startdatum een element kan zijn om het contract ongeldig te laten verklaren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”