Problemen sollicitatieverlof

Tanny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Problemen sollicitatieverlof

#1 , 16 mei 2019 03:56

Beste,

Ik ben bijna ten einde van mijn opzeggingsperiode, normaal gezien had ik recht op 12 dagen sollicitatieverlof maar intussen geeft de werkgever via manipulatieve handelingen alles op de lange baan geschoven en mij 6 dagen afgenomen. Wat volgens mij niet wettelijk is.

In onze werkomgeving dienen wij zelf de gepresteerde uren, arbeidsduurvermindering, JV, opleiding enz in te geven in een intern systeem die door de diensthoofden wordt goedgekeurd en erna door de HR uitbetaald wordt. In dit systeem heb ik sollicitatieverlof ingegeven maar de uren afwezig werden steeds afgekeurd.

Scenario ontslag,
2 Weken na mijn ontslag ben ik op eigen initiatief naar de HR gestapt met de vraag en opmerking:
Vinden jullie het normaal dat ik na 14 dagen nog niets van jullie hoorde, wil weten wat mijn opzegperiode is en wat
vragen over mijn verlof + overwerk enz. Ook aangegeven dat mijn nieuwe werkgever graag een startdatum wil weten en dat deze al 5 maal naar mij belde hiervoor. (Begrijpelijk)

Bij dit gesprek wordt duidelijk gezegd en is hoorbaar wie ik ben naam + voornaam, de datum van ontslag dat alles blijkbaar niet vlot verloopt op HR... U heeft sowieso recht op 12 dagen sollicitatieverlof, en dan het volgende:

Dat er ook ineens een contract van wederzijdse stopzetting arbeidsovereenkomst moet ondertekend worden. Houdt kort in dat ik bvb op facebook niet mag laten staan dat ik bij hun bedrijf werk, zwijgplicht productie enz.
Op zich onschuldig allemaal.

Dit contract werd opgesteld door de HR manager 12 dagen na mijn ontslag met vermelding van datum opmaak "X". Deze manager is zoals gewoonlijk niet aanwezig op moment dat ik er ben, dus ik teken dit contract niet af. Ik kon toch niets meenemen van copy als deze door haar niet werd ondertekend dacht ik toen.

Uiteindelijk 5 weken later heb ik een afspraak kunnen maken op de HR dienst. Ik werd in eerste instantie teruggewezen, want het was er te druk. Een tijd terug zijn hier veel mensen ontslaan en is de loondienst naar het buitenland verhuisd. Loopt er eigenlijk niet echt OK.
Na aandringen van mij heeft een persoon bij de HR manager snel even een vergadering onderbroken om mijn contract te laten ondertekenen. Ik dacht toen, eindelijk!

Achteraf blijkt dat alle sollicitatiedagen volgens de HR manager pas in het loonsysteem werden opgenomen vanaf datum van ondertekenen wederzijdse stopzetting. Dus 4 weken + 14 dagen = 6 weken later dan mijn ontslag alhoewel het contract wederzijdse stopzetting een datum van opmaak heeft 4 weken ervoor.
Volgens hun logica heb ik voor de eerste 6 weken nu geen recht op sollicitatieverlof.

Wat op papier staat is volgende:
De HR manager heeft in mijn voordeel eigenlijk 12 dagen na mijn ontslag ondertekend ( X = datum van opmaak wederzijdse stopzetting )
op dit contract staat ook dat het bedrijf kennis heeft genomen van mijn ontslag 12 dagen ervoor en dat ik 3 maand opzeg moet doen.
Eigenlijk staat er wit op zwart dat op "X" de hr manager heeft getekend op die "X datum".

Over de sollicitatie "regels" of "dagen" wordt nergens iets vermeld in het contract, noch in het arbeidsreglement.

Naar mijn inziens is dit allemaal 1 grote leugen om gewoon mij niet te moeten uitbetalen waardoor ik nu 6 dagen van de 12 onbetaald ben en waarschijnlijk zal de werkgever deze dagen compenseren door mijn jaarlijks verlof af te prutsen.
Ik ga hier niet mee akkoord want ik kan er niet aan doen dat alles op de lange baan ging en het toeval is nu dat ik het gesprek van 14 dagen na mijn ontslag heb opgenomen op smartphone tussen mij en dat andere meisje op de HR dienst die mij eigenlijk zei: je hebt sowieso recht op 12 dagen zonder dat er iets gezegd werd dat ik bvb eerst moest tekenen om daar recht op te hebben. Als ik mij niet vergis heb ik hier sowieso recht op en staat dat wederzijdse totaal los van dit alles.

De vraag die ik al stelde aan de vakbond samen met de bewijzen, krijgt niet echt gehoor van vakbond uit (mss in verlof)..
Sta op het punt arbeidsinspectie te contacteren.
Feit is wel de tijd is hier erg kort aan het worden en binnen 14 dagen werk ik op mijn nieuw werk.

Wat is de oplossing hier? Ik heb ook een deftige mail gestuurd 3 weken terug naar de HR manager waar ik dit probleem aangaf en dat ik begrip had voor het feit dat zij weinig tijd had maar dat ik al 2 weken na mijn ontslag alles in orde wou krijgen. Kreeg hierop geen antwoord terug.

Iemand raad?
Laatst gewijzigd door Tanny op 16 mei 2019 04:23, 9 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tanny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2019 03:57

Nog even toevoegen dat ik nietsvermoedend al 7 dagen had opgenomen na toekenning van mijn afdelingschef en ook de vervanging werd toen geregeld.

Ik ben op de dagen dat ik sollicitatieverlof nam effectief aan het mailen, bedrijfsbezoeken, interimgesprekken gaan doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2019 08:22

Men kan geen sollicitatie verlof opsparen. Het sollicitatieverlof wordt week per week ­bekeken.
Concreet betekent dit dat wanneer de werknemer een bepaalde week geen sollicitatieverlof opge­nomen heeft, hij die halve dagen kwijt is en ze niet later kan opnemen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 16 mei 2019 08:53

Inderdaad, sollicitatieverlof is één volledige of twee halve dagen per week.
Elke week dat je een sollicitatiedag niet opneemt, ben je die ook kwijt.

Tanny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2019 10:06

Dat weet ik maar het gaat hem erom dat ik dit sollicitatieverlof al had genomen maar door de werkgever is dit volgens mij bewust
te traag in ons systeem van aangifte aangepast waardoor ik deze dagen kwijt ben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mei 2019 10:18

Dan zal je naar je vakbond moeten gaan, als je geen vakbond heeft,

Dan je werkgever aangetekend ingebrekestelling, reageert hij hier niet positief over, zal je naar de arbeidsrechtbank moeten gaan .
Kostprijs : ik denk niet dat dit veel zal zijn weet dit niet meer hoeveel zoiets kost.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”