Hoe ontslaan?

Isaura
Topic Starter
Berichten: 1

Hoe ontslaan?

#1 , 15 jun 2008 20:06

Ik ben nieuw hier.
Ik weet niet of ik hier welkom ben want ik ben werkgever en deze worden hier nogal regelmatig als onmenselijk afgeschilderd als ik hier zo lees.
Doch het kan ook anders.

Wij hadden 4 personeelsleden (bedienden) in dienst waarvan er twee echt prachtige medewerksters zijn waar we ten alle tijde kunnen op rekenen en die hun job serieus nemen en die verantwoordelijkheid nemen. De relatie tussen ons is dan ook opperbest.
Jammergenoeg kan/kon dit niet van iedereen gezegd worden. Eén van de vier kwam duidelijk tegen haar zin werken, ging te pas en ten onpas gaan roken, maakte fouten aan de kassa, nam het niet nauw met de persoonlijke hygiëne en aangezien wij een voedingszaak hebben, is dit toch wel belangrijk. Als gevolg hiervan hebben wij haar hierover opmerkingen gemaakt waarna ze plots 'ziek' werd. Dit was de druppel en we hebben haar ontslagen en haar drie maanden uitbetaald samen met het enkel en dubbel vakantiegeld en een gedeelte van de eindejaarspremie. Dit heeft ons een bom geld gekost en wij konden gedurende die drie maanden geen vervangster aannemen omdat dit voor ons onbetaalbaar is om dubbel loon te betalen.
Nu zijn die drie maanden om en zijn we bezig met iemand anders te zoeken.

Alsof dit nog niet genoeg is, is de tweede werkneemster waarover we niet tevreden zijn heel goed bevriend met de eerste die ontslagen is. Zij heeft geen goesting meer om te werken en de grote som geld die de eerste in één keer ontvangen heeft, is erg in haar oren geklonken en ze doet er alles voor om dit ook te krijgen. Lekker gemakkelijk op kosten van de werkgever drie maanden thuis in de zetel zitten. Wat kan het leven toch aangenaam zijn (voor sommigen althans).
Die tweede werkneemster doet sinds de eerste ontslagen is dan ook niets meer goed. Ze controleert de data van de producten niet waardoor ik regelmatig vervallen producten uit de rekken haal. Op die manier komt de voedselveiligheid van ons allen in het gedrang. Ze houdt de stock niet bij waardoor er producten die nog in voorraad zijn binnenkomen en er dus datumproblemen zijn. Dit kost ons heel veel geld. Daarnaast vind ik op sommige plaatsen wel stockbriefjes en als ik dan bij wijze van steekproef ga controleren, blijkt er niets meer te zijn. Zo gebeurt het dat er zaken niet voorradig zijn in de winkel wat dus lijdt tot gemiste verkoop en dus omzetverlies.

Donderdag is ze moeten bij ons komen op het bureel en hebben we haar geconfronteerd met haar tekortkomingen. Zij was enorm arrogant tegen ons en probeerde telkens de schuld in de schoenen van haar collega's te schuiven. Dan beschuldigde ze ons van partijdigheid. Haar collega's konden niets misdoen en zij was altijd het slachtoffer.

Wat wij hadden voorspeld is uitgekomen. Ze heeft net zoals de eerste ziekteverlof genomen. Ze heeft een ziektebriefje tot zaterdag en ze heeft ons laten stikken op een weekend dat ze moest werken. Wij stonden er helemaal alleen voor dit weekend. Gelukkig zijn de twee andere elk een paar uurtjes komen inspringen op de drukste momenten. De één op zaterdag en de andere deze voormiddag.
Ik belde 'de zieke' om uitleg en ze zei dat het allemaal onze schuld was en dat ze problemen had en naar een psychiater ging. Ik vroeg haar wat ze verder van plan was en toen gooide ze de telefoon op mijn neus. Einde gesprek dus.
Waarschijnlijk komt dat 'idee' van haar ontslagen collega. Doe het zo dan zullen ze je ontslaan en krijg je een bom geld op je rekening en hoef je drie maanden niets te doen.

Nu kan ik niet eens een controlearts sturen of een schriftelijke aanmaning die refereert naar ons gesprek van donderdag jl. want ik heb niet eens haar juist adres. Haar dommicilie-adres staat bij haar moeder waar ze niet woont. In werkelijkheid woont ze in een andere gemeente bij haar vriend. Die staat al jaren aan den dop en waarschijnlijk is dat de reden waarom haar adres niet bij hem staat. Hij krijgt nu wellicht stempelgeld als alleenstaande en dat zou minder zijn als zij officieel bij hem inwoont. Dat denk ik toch want ik als zelfstandige ben ik er niet van op de hoogte hoe je geld kunt verdienen zonder te werken.
Is dat geen fraude? Ik weet wel de gemeente waar ze echt woont maar ik heb niet het adres. Hoe kan ik dat te weten komen?
En nog iets, is op deze manier samenwonen geen sociale fraude?

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat ik ze kan ontslaan en dat ze haar opzeg moet uitdoen maar ik vrees het ergste met iemand die zo door en door slecht is.
Ze neemt nu al ziekteverlof om ons te pesten, wat gaat dat dan geven tijdens de opzegperiode? In het ergste geval kan ze zo telkens een dag komen werken en zich dan een maand thuiszetten met een doktersbriefje zodat ze kan genieten van het gewaarborgd inkomen dat door ons moet opgehoest worden. Kunnen wij hier iets tegen ondernemen of is mijn vermoeden juist dat de werkgever geen enkel recht heeft?

In ieder geval zal dit het einde van onze zaak betekenen als zij ons voor de gek houdt. Wij hebben nu al drie maanden achter de rug dat we er één betaald hebben die in de zetel zat en wij al het werk deden. Ik begin stillaan overwerkt te geraken en mijn twee goede medewerksters moeten nu ook veel harder werken wat niet fair is tegenover hen.
Ik ben nog op zoek naar iemand voor de eerste te vervangen maar gemakkelijk is dat niet. Ze komen enkel op sollicitatie om een briefje te hebben om te kunnen verder doppen, anderen komen niet opdagen en dan zijn er nog die van werk willen veranderen omdat ze vinden dat ze bij hun huidige werkgever te hard moeten werken!!!
Met twee personeelsleden redden we het niet, het was al moeilijk met drie en zoals gezegd kan ik geen vierde aanwerven omdat dubbel loon uitbetalen onbetaalbaar is.

Heeft iemand raad wat wij in deze situatie kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 jun 2008 10:13

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.De werkgever kan de vergoedingen en de schadeloosstellingen die hem krachtens dit artikel verschuldigd zijn en die na de feiten met de werknemer zijn overeengekomen of door de rechter vastgesteld, op het loon inhouden in de voorwaarden als bepaald bij artikel 23 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Die tweede werkneemster doet sinds de eerste ontslagen is dan ook niets meer goed‘ kan onder toepassing vallen van voornoemde bepaling.Vereist is dat u de feiten en de schade aangetekend ter kennis brengt van de werkneemster of haar die vaststellingen laat medeondertekenen.

“Art.31...§ 3. Bovendien mag de werknemer niet weigeren een door de werkgever gemachtigd en betaald arts die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde, hierna controlearts genoemd, te ontvangen, noch zich door deze te laten onderzoeken...§ 4.De controlearts overhandigt zo spoedig mogelijk...zijn bevindingen schriftelijk aan de werknemer...Vanaf de datum...van het eerste huisbezoek van de controlearts, kan aan de werknemer het recht worden ontzegd op...loon...§ 5. Onverminderd...worden de geschillen van medische aard welke rijzen tussen de werknemer en de controlearts bij wijze van scheidsrechterlijke procedure beslecht...Binnen twee werkdagen na de overhandiging van de in § 4 bedoelde bevindingen door de controlearts, kan de meest gerede partij met het oog op het beslechten van het medisch geschil een arts-scheidsrechter aanwijzen...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘Nu kan ik niet eens een controlearts sturen’ belet u niet een controlearts te sturen naar het adres van de werkneemster vermeld op haar arbeidsovereenkomst,om haar afwezigheid door hem te laten vaststellen.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...§ 4. De aangifte bedoeld in § 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘Haar dommicilie-adres staat bij haar moeder waar ze niet woont. In werkelijkheid woont ze in een andere gemeente bij haar vriend’ schaadt u wegens haar onbereikbaarheid,o.m. voor de controlearts.U kan dus klacht neerleggen bij de procureur des Konings,rechtstreeks schriftelijk of mondeling via de politie.

“Art.496.Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden...doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van...valse hoedanigheden...wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot drieduizend frank...”(Strafwetboek)

‘Hij krijgt nu wellicht stempelgeld als alleenstaande en dat zou minder zijn als zij officieel bij hem inwoont‘ houdt in dat zijn hoedanigheid van alleenstaande VALS is,inzake werkloosheidsuitkering(art.114,115 Werkloosheidsbesluit 25 november 1991) en ziekteuitkering(art.226 KB G.V.U. 3 juli 1996).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”