afwervingsfee

bcp
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

afwervingsfee

#1 , 06 mei 2019 15:04

Hallo,

Ik ben zelfstandig in tuinbouw. Via de interim werkt er een arbeider bij mij gedurende 5 maand.
De arbeider is (na 5 maand) zelf opgestapt bij het interim en is na 1 week bij mij vast in dienst gekomen.
Hij wou een vast contract anders wou hij niet meer bij mij werken.
Hij wou ook niet meer via interim werken aangezien hij een vast contract wil om een lening te kunnen aangaan.
In ruil heb ik een andere arbeider via interim bij mij laten werken. De laatste arbeider heeft maar 1 week bij mij gewerkt en is niet meer teruggekomen.
Nu stuurt interim €5000 afwervingsfee voor de eerste arbeider.
Ik heb hen laten weten dat ik dat niet zal betalen.
De arbeider is zelf opgestapt bij het interim. Zij gingen hoe dan ook niks meer verdienen aan die arbeider.
Mijn vraag is nu, ben ik in mijn recht en moet ik deze betalen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2019 15:15

Dit is de normale gang van zaken !

Dit zal je ooit op het eerste contract in kleine lettertjes getekend hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2019 15:17

Hoogstwaarschijnlijk heeft u een contract ondertekend met daarin alle voorwaarden. U bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van het interimkantoor.
U kunt het antwoord op uw vraag daar terug vinden.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2019 15:41

Een boete voor het ‘afwerven’ van een interim?

Maanden nadat een interim bij u aan de slag was, neemt u die bij u in dienst. Kan het interimkantoor zich dan nog beroepen op een zgn. afwervingsbeding en riskeert u dan een boete? Wat zei de rechter hier onlangs over?
Een interim in dienst nemen?

Op zich is dat een opportuniteit... Was die interim een goede kracht, dan weet u dat u waarschijnlijk geen spijt krijgt van die aanwerving. Doordat zo’n interim al wat ervaring heeft in uw bedrijf, zal hij meestal sneller ingewerkt zijn. De interim zelf is bovendien meestal niet gebonden aan het interimkantoor en hij kan dus op korte termijn bij u in dienst komen.

Wel opletten voor zgn. afwervingsbeding! Aangezien het interimkantoor de selectiekosten op zich neemt, is het ergens logisch dat ze die ­interim niet na de eerste dag laten gaan. Het interim­kantoor beperkt de vrije aanwerving van zo’n interim dan ook doorgaans in het contract dat u met hen sluit in een zgn. afwervingsbeding. Hierin is meestal bepaald dat u de interim eerst een bepaalde periode van bv. 40 dagen als interim bij u moet laten werken, voor u die vast in dienst kunt nemen. Na afloop van de voorziene periode belet niets u om die interim in dienst te nemen.

Tip. Heeft u een interim nodig, dan kijkt u het best vooraf na welk afwervingsbeding het interim­kantoor voorziet. Een dergelijke bepaling is immers meestal niet te nemen of te laten. U kunt tijdens de onderhandeling dus gerust vragen om die termijn wat in te korten en bv. af te stemmen op de termijn die de concurrentie toepast.

Hoelang geldt dit beding? Mogelijk wilt u die interim immers niet onmiddellijk bij u in dienst nemen, maar pas enkele maanden later. Ook dat wordt echter meestal beperkt in het afwervings­beding. Meestal is bepaald dat de interim eerst een bepaalde periode, bv. drie maanden, als interim aan de slag moet zijn (bij u of bij andere werk­gevers) voor u die in dienst kunt nemen.

Let op! Werft u de interim toch vroeger aan, dan kan het interimkantoor u uiteraard niet tegenhouden, maar het kan u wel een fikse schade­vergoeding opleggen. Die vergoeding kan oplopen tot 20 of 30% van het jaarloon van die interim.

BRON: ondernemingsdatabank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Terug naar “Aanwerving & Ontslag”