Ontslag geven tijdens ziekte - contractverhoging

steve29
Topic Starter
Berichten: 11

Ontslag geven tijdens ziekte - contractverhoging

#1 , 17 apr 2019 18:59

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden werk ik 24uur per week voor een bepaalde werkgever.
Onlangs (2 weken geleden) ben ik ziek geworden. De huidige onderzoeken wijzen erop dat ik het werk niet snel zal kunnen hervatten...
Omdat ik me schuldig voel t.o.v. collega's/organisatie en op lange termijn geen perspectief meer heb bij deze werkgever wil ik mijn ontslag geven. Ik ben me ervan bewust dat dit geen verstandige keuze is met betrekking tot uitkeringen na de opzegperiode van 2 maanden. Maar toch wil ik het zo afhandelen...

Nu zou ik vanaf 1 mei een contractverhoging krijgen naar een voltijds contract.

Mijn vragen:
- Krijg ik tijdens mijn opzegperiode voltijds uitbetaald of naar het 24urencontract zoals ik eerder in dienst was? (Als ik mijn ontslag nu geef)
- Heb ik nog recht op een uitbetaling van mijn overuren en dat deze dus niet gebruikt worden om mijn opzegperiode tijdens ziekte in te lossen?

Alvast vriendelijk bedankt!

Mvg
Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steve29
Topic Starter
Berichten: 11

#2 , 18 apr 2019 21:10

Heeft niemand een idee?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2019 09:18


- Heb ik nog recht op een uitbetaling van mijn overuren en dat deze dus niet gebruikt worden om mijn opzegperiode tijdens ziekte in te lossen?

dan verlies je de inhaalrust niet het loon

geen recht op een werkloosheidsuitkering of je moet minstens 13 weken kunnen werken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

SabinneSteckmachine
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2019 00:23

Een werknemer die op een regelmatige wijze zijn arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur wil beëindigen, moet een opzeggingstermijn naleven. Deze kennisgeving van opzegging is aan strikte vormvoorwaarden onderworpen.

Voorwaarden
De kennisgeving moet het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermelden. Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt als bericht van ontvangst van de kennisgeving.

De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.

Opzeggingstermijn
De arbeidsovereenkomst neemt dan een einde na het verstrijken van de opzeggingstermijn. Tot het einde van de opzeggingstermijn moet de werknemer in principe gewoon verder werken.

Wanneer een werknemer zijn opzeggingstermijn toch niet uitdoet, moet hij een vergoeding betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt met de duur van de resterende opzeggingstermijn.

Vergoeding
De opzeggingsvergoeding wordt dan berekend met in achtneming van het normale maandloon, het enkel en dubbel vakantiegeld, de eindejaarspremie en alle andere voordelen (maaltijdcheques, bedrijfswagen, ecocheques, werkgeverspremies in verzekeringen, enzovoort).

De werkgever heeft in een dergelijk geval recht op het brutobedrag, omdat de werknemer geen bedrijfsvoorheffing of sociale zekerheidsbijdragen moet inhouden.

EN ook mogeliijk : ontslag met onderlinge toestemming:

Jullie zijn vrij om te bepalen op welke manier en wanneer je een einde aan de overeenkomst wil maken. Een opzeggingstermijn of opzeggingsvergoeding is niet verplicht, maar je kan er natuurlijk wel afspraken over maken.

Een mondelinge afspraak volstaat, maar is natuurlijk moeilijk te bewijzen. Daarom laat je dit best schriftelijk bevestigen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2019 14:31

Een opzeggingstermijn of opzeggingsvergoeding is niet verplicht
verklaar dat maar eens op de arbeidsrechtbank als men een verbrekingsvergoeding eist van u
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2019 15:53

Welke werkgever zou een verbrekingsvergoeding eisen als je er een overeenkomst mee heeft ??
Men moet toch geen zaken zoeken die er niet zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”