Tijdelijk werk na verbreking contract door werkgever

Sofke17
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk werk na verbreking contract door werkgever

#1 , 17 apr 2019 18:58

Hallo,

Ik werd onlangs ontslagen door mijn werkgever.
De opzegperiode met opzeggingsvergoeding bedraagt 13 weken. Er resten nog 12 weken momenteel. Op mijn C4 staat duidelijk: door verbreking door de werkgever.

Een vriend van mij kan tijdelijk wat hulp gebruiken ivm zijn webwinkel. Het gaat over ongeveer 8 uur werk per week. Nu vraag ik mij af hoe ik dit kan regelen, zonder een eventuele werkloosheidsuitkering te verliezen. In het geval dat ik niet tijdig ander vast werk vindt.
Is dit mogelijk en zo ja, hoe? Interim? Smartbe contract? Zelfstandige in bijberoep?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Groetjes,

Sofke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2019 10:33

Nu vraag ik mij af hoe ik dit kan regelen, zonder een eventuele werkloosheidsuitkering te verliezen.
het enige wat ik weet is, dat je minstens een onvrijwillige deeltijdse werknemer moet zijn.

die regelgeving is de laatste tijd behoorlijk door elkaar geschud, best eens een info vragen via mail aan de rva
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2019 10:52

Daar komen problemen van, zowel voor u als voor je vriend .

Tenzij hij je volledig inschrijft als werknemer, maar dan heb je ook geen stempelgeld meer .

Zelfs kosteloos zaakvoerder in een vennootschap MAG NU NIET MEER voor de rva
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 apr 2019 11:31

De opzegperiode met opzeggingsvergoeding bedraagt 13 weken. Er resten nog 12 weken momenteel. Op mijn C4 staat duidelijk: door verbreking door de werkgever.

opzegvergoeding en werkloosheidsuitkeringen????

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2019 11:36

U schrijft dat uw vriend slechts tijdelijk iemand nodig heeft. Eveneens vermeldt u nog 12 weken vooropzeg = ongeveer 3 maanden. Tijdelijk en 3 maanden kan makkelijk samengaan.
U kunt na uw normale werkuren bij uw huidige werkgever daarnaast werk verrichten bij uw vriend.
Heeft gedurende 3 maand niets met werkloosheid te maken. Na uw opzeg is het een ander geval : ofwel full time bij uw vriend werken ingeschreven ofwel kiezen voor stempelgeld en niet werken.
Zelfstandige in bijberoep en stempelen zal niet lukken. En #3 zoals Lowie schrijft.
Oppassen geblazen. En als interim zonder interimkantoor ?

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 18 apr 2019 13:14

De opzegperiode met opzeggingsvergoeding bedraagt 13 weken. Er resten nog 12 weken momenteel. Op mijn C4 staat duidelijk: door verbreking door de werkgever.
Verbreking, opzegperiode en opzegvergoeding in één zin...?

Verduidelijk eens: ben je nog aan het werk of niet? Werd een vebrekinsvergoeding uitbetaald? Ben je in opzegperiode maar vrijgesteld van prestaties?

P.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2019 13:39

De opzegperiode met opzeggingsvergoeding bedraagt 13 weken. Er resten nog 12 weken momenteel. Op mijn C4 staat duidelijk: door verbreking door de werkgever.

opzegvergoeding en werkloosheidsuitkeringen????
men bedoeld, het behoud van het recht op een uitkering na afloop van de gedekte periode
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mathieu Rutten

#8 , 18 apr 2019 16:02

Beste,
In de toekomst liefst zo kort en duidelijk uw situatie omschrijven, anders ontstaan er enkel maar misverstanden.

Bron RVA:

U werkt voor rekening van een derde?
= een activiteit al dan niet in loondienst voor of ten voordele van iemand anders.

U hebt geen recht op uitkeringen indien u voor rekening van een derde een activiteit uitoefent waarvoor u enig loon of materieel voordeel ontvangt (ongeacht de dag - zelfs tijdens het weekend - en het uur waarop deze activiteit wordt verricht en ongeacht of deze activiteiten al dan niet tegen loon worden uitgevoerd).

Elke activiteit voor een derde wordt, tot bewijs van het tegendeel, geacht loon op te leveren (het is aan de werkloze om het tegenbewijs te leveren).

U werkt occasioneel?
= een activiteit die bij gelegenheid wordt verricht.

Indien u occasioneel een activiteit verricht voor eigen rekening die verder reikt dan het gewone beheer van uw eigen bezit of indien u een bezoldigde activiteit voor een derde verricht, dan moet u voorafgaandelijk het overeenstemmend vakje op uw controlekaart zwart maken, zelfs als de activiteit uitgeoefend wordt op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag (ongeacht het uur of de uren van de dag waarop de arbeid wordt uitgevoerd).

Uw uitkeringen worden dan met één eenheid verminderd per dag activiteit (ongeacht de duur van de arbeidsprestatie en de opbrengst ervan). De directeur kan beslissen dat uw activiteit niet occasioneel is, doch als een bijberoep moet beschouwd worden. Dit kan een grote invloed hebben op uw uitkering. Neem eventueel contact op met uw uitbetalingsinstellingen.

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 apr 2019 16:11

Zelfs een zelfstandige kan soms na jaren zelfstandig zijn max 15 jaar terug gaan stempelen !!!
Voorwaarde !
1/zijn vroegere werkgever moet hem niet hebben.

2/als hij voor zijn zelfstandigheid voldoende gewerkt heeft kan hij stempelen !

vb: man 55 jaar failliet verklaart 12 jaar zelfstandig geweest.

als hij voor zijn zelfstandigheid bij een werkgever minstens 624 dagen (zes dagen week) gewerkt heeft kan deze stempelen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 apr 2019 16:25

hoe? Interim? Smartbe contract? Zelfstandige in bijberoep?
met telkens een nieuw dagcontract al dan niet via interim en geen deeltijds van 8u per week
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sofke17
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 apr 2019 17:14

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk was en merkte zelf ook al op het internet dat informatie niet eenvoudig te vinden is of dat er snel verwarring mogelijk is.

Ik werd vorige week ontslagen. Zal een verbrekingsvergoeding krijgen ter waarde van 13 weken. Ik moet sinds een week niet meer gaan werken.
Ik ben dus volop op zoek naar een nieuwe vaste job.

Intussentijd zou ik occasioneel voor een vriend enkele dagen willen werken. Nu vraag ik mij af hoe ik dit best dien te doen. Via interim?

Ook vraag ik mij af wat later de impact is, stel dat ik binnen een tiental weken geen nieuwe vaste job vind, op toekomstige werkloosheidsuitkeringen.

Alvast bedankt.

Sofke17
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 apr 2019 17:16

De vraag hoe werd reeds beantwoord, met telkens een nieuw dagcontract.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”