Ziekte in opzeg, zelf ontslag genomen

kennethvds
Topic Starter
Berichten: 5

Ziekte in opzeg, zelf ontslag genomen

#1 , 15 apr 2019 14:19

Beste,

Ik werk als IT consultant en werk al enkele jaren bij dezelfde klant.

Ik ben hier begonnen als gemotiveerde werknemer en ik ga hier volledig gebroken buiten door stress en teveel workload. Heb dit proberen te bespreken met de consultancy firma maar ik krijg weinig begrip. Mijn stress niveaus zijn zo hoog dat ik begin te hyperventileren en paniekaanvallen krijg op het werk of op drukke plaatsen...

Vorige week kreeg ik bericht van mijn klant dat zij mijn contract niet gaan verlengen.

Na dit bericht vorige week zijn mijn stress niveaus nogmaals gestegen en ben ik alle motivatie verloren om hier nog verder te stressen over vanalle "belangrijke" projecten waar ik verantwoordelijk voor ben bij deze klant. Na alle voor- en nadelen af te wegen heb ik beslist om zelf mijn ontslag te geven zowel bij de klant als bij het consultancy bedrijf.

Ik heb 6 weken opzeg en ik zal vanavond naar de dokter gaan om mij thuis te laten zetten voor stress en burn-out, ik ben vanplan om de volledige 6 weken ziek thuis te zijn. Welke stappen kan mijn werkgever tegen mij ondernemen? Ik geef zelf mijn ontslag, klopt het dat de opzeg niet verleng word bij ziekte?

Ik heb een bedrijfswagen, heb ik recht deze nog 6 weken te behouden?

Dat ik geen uitkering zal krijgen maakt me niet veel uit, ik heb genoeg gespaard om even verder te kunnen en vanaf ik mij beter voel zal ik makkelijk terug werk vinden door mijn profiel.

Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2019 15:01

U werkgever kan een controle arts sturen, en als deze beslist dat je niet ziek bent kan men voor de duur van je voor opzeg een schadevergoeding eisen gelijk aan je bruto wedde voor deze periode.
Je kan ook in overleg met je werkgever akkoord komen zodat je niet meer hoeft te komen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 apr 2019 15:56

Mijn stress niveaus zijn zo hoog dat ik begin te hyperventileren en paniekaanvallen krijg op het werk of op drukke plaatsen...

Ik heb 6 weken opzeg en ik zal vanavond naar de dokter gaan om mij thuis te laten zetten voor stress en burn-out, ik ben vanplan om de volledige 6 weken ziek thuis te zijn.

Welke stappen kan mijn werkgever tegen mij ondernemen?
Als het inderdaad al zo erg is, ga je wslk met 6 weken niet eens toekomen ... maar je dokter zal je er meer over kunnen vertellen.

Dus welke stappen zou je werkgever kunnen ondernemen ?
Burn-out, stress, zijn ziekten , en zo te lezen ben je goed ziek ...

Ik geef zelf mijn ontslag, klopt het dat de opzeg niet verleng word bij ziekte?
Ja, verlenging opzegtermijn door ziekte is bij opzeg door werkgever.

Ik heb een bedrijfswagen, heb ik recht deze nog 6 weken te behouden?
Als die deel is van je verloning, loopt dat gewoon verder bij ziekte - minstens gedurende de periode van gewaarborgd loon.
Kijk de bedrijfswagen policy van je werkgever na over de periode nà gewaarborgd loon.

https://www.jobat.be/nl/artikels/wat-me ... ge-ziekte/

Dat ik geen uitkering zal krijgen maakt me niet veel uit, ik heb genoeg gespaard om even verder te kunnen
Goede keuze
Niet iedereen durft ze maken

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2019 00:17

U werkgever kan een controle arts sturen, en als deze beslist dat je niet ziek bent kan men voor de duur van je voor opzeg een schadevergoeding eisen gelijk aan je bruto wedde voor deze periode.
dat is wat kort door de bocht

als controlearts beslist dat hij arbeidsgeschikt is, kan hij altijd nog een scheidsrechterlijke procedure starten art 31§5 wet 3/7/1978. of terug gaan werken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mathieu Rutten

#5 , 16 apr 2019 06:38

§ 5. Onverminderd de bevoegdheid van de hoven en rechtbanken worden de geschillen van medische aard welke rijzen tussen de werknemer en de controlearts bij wijze van scheidsrechterlijke procedure beslecht. De beslissing die voortvloeit uit deze scheidsrechterlijke procedure is definitief en bindt de partijen.
Binnen twee werkdagen na de overhandiging van de in § 4 bedoelde bevindingen door de controlearts, kan de meest gerede partij met het oog op het beslechten van het medisch geschil een arts-scheidsrechter aanwijzen die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde en voorkomt op de lijst die in uitvoering van voornoemde wet werd vastgesteld, voorzover over de aanwijzing van de arts-scheidsrechter binnen voornoemde termijn geen akkoord kon worden bereikt. De werkgever kan de controlearts en de werknemer diegene die hem het geneeskundig getuigschrift overhandigd heeft, uitdrukkelijk machtiging geven om de arts-scheidsrechter aan te wijzen.
De arts-scheidsrechter voert het medisch onderzoek uit en beslist in het medisch geschil binnen drie werkdagen na zijn aanwijzing. Alle andere vaststellingen blijven onder het beroepsgeheim.
De kosten van deze procedure, alsmede de eventuele verplaatsingskosten van de werknemer, vallen ten laste van de verliezende partij. De Koning bepaalt de kosten van de procedure.
De arts-scheidsrechter brengt diegene die het geneeskundig getuigschrift heeft afgeleverd en de controlearts op de hoogte van zijn beslissing. De werkgever en de werknemer worden schriftelijk bij een ter post aangetekende brief verwittigd.

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 17 apr 2019 23:28

Ik zat 30 jaar geleden in een gelijkaardige situatie, en heb toen ook zelf ontslag genomen, de beste beslissing van mijn leven om uit die situatie te stappen.
Mijn opzegtermijn werd wel verlengd gedurende de periode dat ik ziek thuis zat, daarna heeft mijn werkgever me tijdens de rest van de opzeggingstermijn nog wat kleine klusjes laten opknappen, waarschijnlijk om het risico te vermijden dat ik zaken zou saboteren of zo.
RVA heeft me toen, ondanks het feit dat ik zelf ontslag genomen heb wel een werkloosheidsuitkering gegeven, omdat de werkgever blijkbaar berucht en gekend was bij hen.
Na een maand werkloosheid heb ik een andere job gevonden, en ben daar tevreden gebleven tot ik nu op pensioen ben.
Kop op, het kan er alleen maar beter op worden na je periode van uitzieken en ontstressen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2019 10:38

Ik zat 30 jaar geleden in een gelijkaardige situatie, en heb toen ook zelf ontslag genomen,
Mijn opzegtermijn werd wel verlengd gedurende de periode dat ik ziek thuis zat,
RVA heeft me toen, ondanks het feit dat ik zelf ontslag genomen heb wel een werkloosheidsuitkering gegeven, omdat de werkgever blijkbaar berucht en gekend was bij hen.
opzeggingstermijn schorst niet bij zelf ontslag nemen

30jaar geleden bestond art 44, kb 25/11/1991 nog niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”