Opzegperiode ontslagbrief

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

Opzegperiode ontslagbrief

#1 , 14 apr 2019 12:27

Een werknemer geeft zijn ontslag via aangetekende brief. De brief is verstuurd op 1 april en hij vermeldt de opzegtermijn als volgt:
"De opzegperiode is 3 weken vanaf 4 april."

Als zijn opzeg op 4 april zou ingaan, zou 24 april zijn laatste werkdag zijn.
De werknemer had zich eerder ziek gemeld vanaf 26 maart. En zijn loon is 30 dagen gegarandeerd. Dit wil zeggen dat zijn laatste gegarandeerde ziektedag ook 24 april is.

Maar een opzeg begint normaal op een maandag. 4 april is een donderdag. Hoe moet ik als werkgever hier mee omgaan? De relatie met de werknemer is heel slecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 apr 2019 16:52

Er is zo te lezen nog geen rechtspraak in het geval dat een werknemer een foutieve opzeg stuurt, enkel maar als een werkgever dit doet.
De rechtspraak in geval van werkgevers (Cass., 27.02.1988) stelt dat de wettelijke ingangsdatum primeert op de foutieve.

1 iets is alvast zeker: als u niets doet, gaat u impliciet akkoord met deze opzeg.

Ik zou de werknemer aangetekend terugsturen dat de data in de gegevens opzeg foutief is, maar de opzeg op zich niet.
Artikel 37/1 van de wet van 3 juli 1978, laatste wijziging op 21 december 2018 (oftewel: de wet op de arbeidsovereenkomsten):
Art. 37/1.[1 De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn ter kennis werd gegeven.]
Stuur deze dat de opzeg dus begonnen is op maandag 8 april, conform de wetgeving, en dus loopt tot en met 28 april (feestdag van 29 april niet, wegens dat hij zelf ontslag genomen heeft).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2019 17:28



Stuur deze dat de opzeg dus begonnen is op maandag 8 april, conform de wetgeving, en dus loopt tot en met 28 april (feestdag van 29 april niet, wegens dat hij zelf ontslag genomen heeft).
Sorry hoor maar de kalender is fout
Pasen is 22/04 en niet 29/04
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 14 apr 2019 20:12



Stuur deze dat de opzeg dus begonnen is op maandag 8 april, conform de wetgeving, en dus loopt tot en met 28 april (feestdag van 29 april niet, wegens dat hij zelf ontslag genomen heeft).
Sorry hoor maar de kalender is fout
Pasen is 22/04 en niet 29/04
Woeps inderdaad, vergist van een weekje.
TS zal die feestdag dus wel nog dienen te betalen aan de vertrekkende werknemer (tenzij uitzonderingen vastgelegd in de feestdagenwet, maar dat gaat buiten het topic om hier wellicht).

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#5 , 14 apr 2019 22:45

Wij hebben in principe geen belang bij een langere opzeg. Dus een aangetekende brief verspillen aan al dat gefoefel zal ik niet doen.

Nog een vraagje; als je werkt met variabele uurroosters en gemiddelde arbeidsduur over een referteperiode.
Wij bepalen zelf hoeveel uren de werknemer precies moet werken en wanneer, telkens 5 werkdagen op voorhand.
Mag ik in deze situatie het minimum aantal uren inplannen per week uit het arbeidsreglement om de kosten te beperken?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2019 06:29

Er zijn toch een minimum uren per week in u sector

En deze ga je toch het gemiddelde voor die 3 weken moeten respecteren, anders ge je terug miserie krijgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#7 , 15 apr 2019 10:28

Het minimum is 7 uur per week in het arbeidsreglement.
Waarom zou ik het gemiddelde over die drie weken moeten respecteren?
Referte periode eindigt in augustus.
En het personeelslid heeft sowieso ontslag gepakt in een dalperiode; hij is dus al betaald voor uren die hij niet gewerkt heeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 apr 2019 10:35

Als dit een voltijdse werknemer is, en je betaald als gewaarborgd maandloon maar 4X 7 uren uit!

Hoe komt deze werknemer dan aan een volwaardig maand loon ??

Ik zou toch graag eens je Paritair comité (PC) kennen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 apr 2019 10:35

Een werknemer geeft zijn ontslag via aangetekende brief. De brief is verstuurd op 1 april en hij vermeldt de opzegtermijn als volgt:
"De opzegperiode is 3 weken vanaf 4 april."
bij een foutieve ingangsdatum van de opzeggingstermijn, begint de opzeggingstermijn te lopen op de eerst nuttige datum in uw geval is dit maandag 8 april,

heeft de werknemer een einddatum van de opzeggingstermijn in zijn kennisgeving gezet?
je kan ook een controlearts sturen tijdens de opzeggingstermijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#10 , 15 apr 2019 10:40

pc 330.04
tewerkstelling van 18u
variabele uurroosters met variabel aantal uren per week
er is geen einddatum in de kennisgeving

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 apr 2019 11:05

Voor het gewaarborgd maand loon zal men toch die 18 uren per week moeten nemen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#12 , 15 apr 2019 11:12

En waarom?
Het gemiddelde van 18 moet kloppen over een periode van 1 jaar. Nu hij ontslag pakt kan dat niet natuurlijk niet meer.
Ik wil wel benadrukken dat ik telkens een uurrooster doorstuur voor een week (dus bijvoorbeeld ik stuur vandaag door voor volgende week op welke uren hij moet werken). Dat is dus 7 uur + een feestdag.

Daarna meldt de werknemer zich ziek voor die week. Dat is nog niet gebeurd, maar we weten dat dat zal gebeuren. Het kan toch onmogelijk zijn dat ik dan plots 18 uur moet betalen? Op basis waarvan stel je dit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 apr 2019 11:32


Daarna meldt de werknemer zich ziek voor die week. Dat is nog niet gebeurd, maar we weten dat dat zal gebeuren. Het kan toch onmogelijk zijn dat ik dan plots 18 uur moet betalen? Op basis waarvan stel je dit?
Ik stel dit op basis van de wetgeving het het gewaarborgd maand loon .

Als er een arbeidsovereenkomst is, en in u geval wettelijk verplicht ben je als werkgever verplicht deze uren te betalen.die overeen gekomen zijn in de arbeidsovereenkomst, dus bij us is dit 18 uur per week

Art. 52.§ 1. (In geval van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte, andere dan een beroepsziekte, of wegens ongeval, ander dan een arbeidsongeval of een ongeval op de weg naar of van het werk, heeft de werkman ten laste van zijn werkgever recht op zijn normaal loon gedurende een periode van zeven dagen (en op 60 pct. van het gedeelte van dat loon dat de loongrens die in aanmerking komt voor de berekening van de uitkeringen van de ziekte- en invaliditeitsverzekering niet overschrijdt, gedurende de zeven daaropvolgende dagen). <KB465 1986-10-01/30, art. 1, a, 013> <nota: de bepalingen van dit besluit zijn enkel van toepassing op de werknemers die na de inwerkingtreding arbeidsongeschikt zijn geworden : 01-11-1986>

En 18 uren per week is zijn normaal loon
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#14 , 15 apr 2019 12:08

Sowieso moet ik zijn normale loon betalen elke maand. Bij ontslag voor het einde van de referteperiode zal de afrekening van de uren pas achteraf volgen.

Mijn werknemer is bediende, ik dacht dat het gewaarborgd loon 30 dagen is. Er wordt daar gesproken over 7 dagen, dat versta ik niet.

Ik ben sowieso niet akkoord met uw standpunt. Uw interpretatie zou er toe leiden dat een werkgever meer moet betalen dan het loon van de uren waarop zijn werknemer had moeten werken. Een extra beloning om ziek te zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 apr 2019 12:29

Je had nog niet gemeld dat het een bediende is .

Dit zal u nog meer kosten dan een arbeider .
Bij een bediende loopt zijn maand voort.

18 uren werkweek = 78 uren per maand (18 X 13/3)
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”