Verlaging salaris jobvoorstel

WilliamLawson
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verlaging salaris jobvoorstel

#1 , 12 apr 2019 23:08

Beste,

Ik heb onlangs een jobvoorstel aangeboden gekregen met brutosalaris X. Na mijn enthousiasme aangetoond te hebben en een aantal niet-brekende vragen gesteld te hebben omtrent het aanbod (waaronder een punt betrekking had over de mogelijkheid om de netto vergoeding te verhogen) , verlagen ze dit aanbod uiteindelijk naar X-€240.

1) In de eerste plaats, mag dit?
2) Indien in het algemeen neen, zijn er omstandigheden waarin dit wel toegestaan is?
3) Zo ja, welke zijn deze?
4) Uiteindelijk, wat zijn mogelijke stappen indien ik dit verlaagde aanbod niet wil aanvaarden?

Alleszins bedankt voor het lezen.

Mvg,
William

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 12 apr 2019 23:16

Ik zie niet in waarom ze dit niet zouden mogen zolang u het oorspronkelijk aanbod niet had aanvaard, tenzij er een ultieme geldigheidsdatum op zou gestaan hebben.
Als u het eerste aanbod had aanvaard, kunt u dit altijd officieel melden aan die werkgever, er is altijd ruimte voor onderhandeling.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2019 08:00

U heeft maar een deal wanneer de twee partijen het 100% akkoord zijn over de deal, en dat was bij u niet het geval.
En daarom mag de ene partij weigeren om het eerste bod uit te voeren, want er was geen overeenkomst .

Zulke zaken zijn hier al aanbod gekomen.

Het onderste uit de kan willen is nooit goed.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

WilliamLawson
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2019 08:40

Bedankt voor de antwoorden! Ik ben in ieder geval extreem verrast dat dit kan. Ook niet de slimste zet om een WN gemotiveerd aan de slag te zetten.

Aangezien het oorspronkelijle bod nu ingetrokken wordt, heeft het volgend artikel met deze situatie niets mee te maken dan?

http://www.hrsquare.be/nl/rechtspraak/k ... -intrekken

WilliamLawson
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2019 09:55

Nog bijkomende info mbt de opmerkingen.

Het email overleg is als volgt gebeurd:
1) Zij maken een bod
2) Ik stel een paar vragen over dit bod
3) Zij antwoorden op alles behalve één vraag
4) Ik bedank en meld dat ik afwacht op het laatste antwoord
5) Zij vragen naar info over vorig salaris
6) Ik weiger die te geven
7) Ik accepteer het oorspronkelijke bod uitdukkelijk
8) Ze reageren hier niet op en versturen het verlaagde bod

Verandert dit iets aan de situatie? Alvast bedankt voor de hulp mannen en vrouwen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 apr 2019 11:20

Zolang beide partijen een contract nog niet hebben ondertekend is er geen contract.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 apr 2019 12:55

Het contract was bij u niet rond !
Je heeft op hun vragen niet geantwoord zoals je vorig loon .
Zij hebben ook op één vraag niet geantwoord !

Dus dit was geen sluitend akkoord tussen jullie beiden .

Maar het staat je vrij om naar de arbeidsrechtbank hier mee te trekken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WilliamLawson
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 apr 2019 13:44

Ok, niks aan te doen dus. Bedankt voor de info allemaal!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 apr 2019 18:22

Zolang beide partijen een contract nog niet hebben ondertekend is er geen contract.

Ok, niks aan te doen dus. Bedankt voor de info allemaal!
ga er eens mee naar de juridische dienst van je vakbond, je hebt het aanbod aanvaard, juridisch gezien is er dan een overeenkomst
ondertekenen is geen vereiste
dat zij nadien het aanbod eenzijdig wijzigen is in strijd met art 1134 bw 21 maart 1804
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 13 apr 2019 18:39

Ik zie niet in waarom ze dit niet zouden mogen zolang u het oorspronkelijk aanbod niet had aanvaard, tenzij er een ultieme geldigheidsdatum op zou gestaan hebben.
Als u het eerste aanbod had aanvaard, kunt u dit altijd officieel melden aan die werkgever, er is altijd ruimte voor onderhandeling.
7) Ik accepteer het oorspronkelijke bod uitdukkelijk
U had het bod dus wel aanvaard, er is een overeenkomst dus.
De formaliteiten dienen nog in een contract gegoten te worden, maar u hebt een overeenkomst van arbeid en betaling.

Dus met die nieuwe informatie die u gegeven hebt, mag je mijn eerder antwoord negeren, en is het antwoord: nee, dit mogen ze niet eenzijdig meer verlagen.

imhotep
Berichten: 55

#11 , 16 apr 2019 11:32

rest nog de vraag, wil je wel voor zo een firma werken?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 apr 2019 11:37

rest nog de vraag, wil je wel voor zo een firma werken?
Als je er mee naar de rechtbank stapt, en je moet je eerste dag nog beginnen?

Geef ik je veel moet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 apr 2019 13:10

#1 Topic Hier kan ik uit afleiden dat u niet helemaal akkoord was omtrent het aanbod : netto verloning verhogen. Ik denk dat die niet brekende vragen wel een invloed hebben gehad.
Mijn persoonlijke ervaring en indruk is : dat u niet sterk in de schoenen zult staan bij de arbeidsrechtbank.
En zoals in #3 Lowie zegt : kan ik volledig bijtreden. Een contract vereist 2 handtekeningen : werkgever en werknemer.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 apr 2019 13:18

rest nog de vraag, wil je wel voor zo een firma werken?

Wij hebben geen zicht op de vragen die door topic starter werden gesteld. Dus kan men ook de vraag stellen of de werkgever zijn oordeel omtrent sollicitant
heeft moeten bijstellen ?

imhotep
Berichten: 55

#15 , 16 apr 2019 13:23

rest nog de vraag, wil je wel voor zo een firma werken?
Wij hebben geen zicht op de vragen die door topic starter werden gesteld. Dus kan men ook de vraag stellen of de werkgever zijn oordeel omtrent sollicitant
heeft moeten bijstellen ?
Enkel de TS kan op die vraag antwoorden, maar ik vind het wel een punt waar hij zeker even bij stil moet staan
Achteraf beschouwd is mijn woordkeuze inderdaad niet volledig correct.

"Wil je wel voor DIE firma werken na dit voorval?" had misschien beter geweest.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”