Ontslag - extralegale voorwaarden behouden? Niet presteren

maalagae
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ontslag - extralegale voorwaarden behouden? Niet presteren

#1 , 04 apr 2019 13:53

Hallo,

Ontslag gekregen, opzegtermijn van 4 weken gaat in op 8/04.
Werkgever verwacht geen prestaties meer.
Heb ik nog recht op bedrijfswagen en laptop tijdens mijn opzegtermijn?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 apr 2019 16:09

Heb ik nog recht op bedrijfswagen en laptop tijdens mijn opzegtermijn?
Normaal wel als die deel uitmaken van uw verloning
Maar de derving van dat genot tijdens de niet te presteren opzegperiode, wordt om begrijpelijke reden vaak mee afgekocht in extra ontslagvergoeding.

https://www.tvh-advocaten.be/nl/nieuws/ ... an-de-rit/

Lees de bijkomende overeenkomsten inzake gebruik bedrijfswagen en laptop met uw (bijna) ex-werkgever er eens op na.
Moet u gekregen hebben toen u er begon :?:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2019 16:17

Als dit een verbreking van je contract is, en ze hebben je verbreking vergoeding betaald moet je die onmiddellijk afgeven .

Dit is hier al meermaals aan de orde geweest .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

maalagae
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2019 17:16

Beste,

In carpolicy staat dat bij beëindiging van contract, de auto dient ingeleverd te worden. Verder niets. Ik heb geen verbreking vergoeding ontvangen.

Mvg,

maalagae
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2019 21:40

Iemand die mij verder kan helpen? Danku

berenod
Berichten: 942

#6 , 04 apr 2019 22:23

Bij vrijstelling van prestaties (dus u moet niet meer werken, en blijft loon trekken totdat uw volledige opzegperiode voorbij is) dan blijft u in principe op alles wat met verloning te maken heeft recht hebben.

Uw wagen wordt per definitie als loon aanzien, u heeft er toen u gewoon werkte belasting op betaald alsof uw wagen loon was (via het VAA), en bijgevolg mogen ze uw wagen tijdens de vrijstelling van prestaties niet afnemen, tenzij ze u een andere vergoeding (lees cash) ervoor in de plaats geven.
Vergoedingen die geen loon zijn, zoals netto onkostenvergoedingen moeten niet betaald worden, uiteraard wanneer u geen prestaties meer hoeft te leveren gaat u ook bijhorende onkosten niet hebben!

Uiteraard, als er een verbrekingsvergoeding wordt betaald (dus het bedrag ten bedrage van het loon normaal verdiend tijdens je opzegperiode) op de dag dat je stopt met werken, dan eindigt op die dag je arbeidsovereenkomst en moet je uiteraard je wagen afgeven.

Belangrijkste hier is dus, moet je je opzeg niet meer werken en krijg je onmiddellijk alles (4 weken) uitbetaald, of moet je niet meer komen werken maar wordt je loon gewoon betaald aan het einde van je opzegperiode alsof je gewoon in dienst zou zijn.

In het eerste geval, wagen afgeven, in het tweede mag je de wagen houden tot einde opzeg, tenzij ze je er een extra vergoeding voor geven...
Laatst gewijzigd door berenod op 04 apr 2019 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.

berenod
Berichten: 942

#7 , 04 apr 2019 22:25

Beste,

In carpolicy staat dat bij beëindiging van contract, de auto dient ingeleverd te worden. Verder niets. Ik heb geen verbreking vergoeding ontvangen.

Mvg,
Indien u vrijgesteld wordt van prestaties loopt uw contract pas af wanneer uw opzeg ten einde is. Of u moet werken tijdens deze opzeg doet niet ter zake, u bent in dienst totdat uw opzeg gedaan is.
Bovenstaande clausule telt dus enkel alleen wanneer men in één keer uw opzeg (=verbrekingsvergoeding) uitbetaald, want op die dag is ook uw arbeidsovereenkomst beëindigd.

maalagae
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 apr 2019 22:31

Super bedankt !

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”