Schriftelijke waarschuwing

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Schriftelijke waarschuwing

#1 , 01 apr 2019 16:57

Beste,

Ik ben werkzaam als verpleegkundige in een woonzorg centrum. Onlangs heb ik een tweede aangetekende brief ontvangen van mijn baas omdat ik een negatieve houding zou opstellen. Alsook zou ik het gsm beleid niet volgen.

Dit zou zich uiten doordat ik zogezegd een bewoner een koffie met koek zou gebracht hebben. En die koek voor zijn neus zou hebben opgegeten.

Ik heb wel eens vergeten een zorgmap mee te nemen op mijn ronde, en mijn baas haalt aan dat ik dit nooit meeneem.

Zo schudt men nog een aantal voorbeelden uit de mouw die men niet concreet kan bewijzen.

Ik heb geen zin om eindeloze discussies aan te gaan over deze zogezegde feiten, want dan stel ik mij vijandig op. En dit vindt men niet kunnen.

Ik krijg 3 maanden om mijzelf te herpakken. Doe ik dit niet, dan is het einde contract volgens mijn baas.

Nu heb ik 2 vragen:

1. Kan ik ontslagen worden op staande voet voor deze niet bewezen feiten? Het gaat om verhalen van collega's en een bewoner.

2. Voor het gesprek plaats vond, heeft mijn baas mij het bevel gegeven mijn persoonlijke gsm af te geven. Hij heeft deze dan achter slot in een gesloten kast gelegd. Dit om een audio opname te voorkomen volgens hem. Mag dit zomaar als baas?

PS: tijdens het gesprek is het gsm beleid zelfs niet aan bod gekomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 01 apr 2019 18:14

Vragen staat vrij maar u hoeft hier helemaal niet op in te gaan! Het is zelf toegestaan om het gesprek op te nemen, dit is namelijk uw recht... U kan best het beleid nagaan over het (dagelijks) gsm gebruik in uw bedrijf.

Ik denk dat u ook best eens naar uw vakbondsafgevaardigde gaat met uw verhaal.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 01 apr 2019 18:44

Losstaand van het juridische aspect hier:

Verpleegkundige... knelpuntberoep, overal zoekt men er.
Als ik dit verhaal lees... tijd om een ander bedrijf te leren kennen, niet?

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 01 apr 2019 19:25

Voor 100 euro kan je een dictafoon kopen, ik zou het in dit geval eventueel doen.
Je zal er waarschijnlijk maar één keer met die opnames boven water kunnen komen, de volgende keer zal zij je misschien willen fouilleren

Mathieu Rutten

#5 , 01 apr 2019 21:57

Beste,

Ik denk dat er toch wel een belletje bij u moet gaan rinkelen. Evaluatie- en functioneringsgesprekken kunnen wel nuttig zijn indien ze gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn. Dit betekent dat er een positieve inbreng moet zijn van zowel de leidinggevende als de werknemer. Indien u meent dat u onheus wordt behandeld, kan u zich altijd vragen dat er een derde persoon aanwezig is bij de gesprekken. Indien u uw betrekking wenst te behouden, zou ik het zeker niet op de spits drijven.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 apr 2019 01:06

Als ze je al 2 brieven hebben gestuurd dan zijn ze wellicht een dossier aan het opmaken om je te kunnen ontslaan, bij mijn werkgever hebben ze dit al bij verschillende (ex)collega's gedaan de derde brief was telkens het ontslag zelf, ...

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 apr 2019 15:33

Ondertussen aangetekend een verslag gehad van wat er besproken is met de 2e waarschuwing. Er wordt algemeen een vermelding gemaakt van slecht gedrag naar bewoners, personeel en gemaakte afspraken.

Ik ontbreek echter concrete bewijsbare feiten die aantonen dat ik effectief die gebreken stel. Als werkgever kan je zomaar een verhaal verzinnen, je moet het toch kunnen staven ook. Of is dit niet verplicht?

Eigenlijk een brief waar ik niet weet wat ik er mee moet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 apr 2019 15:49

Zoek op je gemak een ander werk, want daar gaan toch vodden van komen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 apr 2019 15:06

Dit is puur dossieropbouw.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

koffiepot
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 apr 2019 19:35

Aangetekend reageren op schriftelijke waarschuwingen ( zaken waar je niet mee akkoord bent), niet reageren = akkoord

Mathieu Rutten

#11 , 09 apr 2019 21:35

Beste,

Een functioneringsgesprek is een dialoog waarin het wederzijds functioneren van de werknemer en diens leidinggevende besproken wordt. Dit in tegenstelling tot het beoordelingsgesprek waarin slechts het functioneren van de werknemer besproken wordt.

Lees ook eens:

https://secteurpublic.ifebenelux.com/20 ... k-bestuur/

Groetjes,

Thieu Rutten
gewezen O.C.M.W.-ambtenaar.

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 apr 2019 19:13

Ik ga in de toekomst inderdaad op zoek naar ander werk. De werkgever / directeur staat aan de deur te luisteren van een kamer. (hij dacht dat ik daar bezig was) De werkgever komt stiekem de serviceflat binnen. (onder het voorwendsel van een krant afgeven aan de bewoner, iets wat anders nooit gebeurd)

Dit is dus de mentaliteit in de zorginstellingen. Ik kan er een boek over schrijven: over overspel, vreemde stagiairs met psycho problemen, personeel dat bewoners afslaagt, fouten met medicatie, ... Noem maar op.

Mathieu Rutten

#13 , 10 apr 2019 19:25

Mevrouw,

Ik raad u aan om contact op te nemen met een jobcoach om uit te zoeken of werken in een woonzorgcentrum wel de meest geschikte job voor u is.

Veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”