Ontslag nemen, opzegtermijn

Liesbethrutten
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslag nemen, opzegtermijn

#1 , 30 mar 2019 17:40

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag en zal even de situatie schetsen.
Ik heb nieuw werk. Ik heb ontslag genomen. In mijn ontslagbrief heb ik mijn opzegtermijn vermeld (9/05) en ik heb gevraagd of hij omdat onze samenwerking altijd zo fijn geweest is, mij zou willen laten vertrekken op 1/04.

Mijn nieuwe werkgever wilt graag dat ik dan begin.

1. Mijn huidige WG is mijn ontslagbrief niet gaan halen. De postbode is deze na bepaalde tijd terug komen aanbieden bij mij. Ik heb deze daarna op zijn bureau gelegd. (Ontslagbrief is van 6/2)
2. Mijn huidige WG heeft meerdere keren gevraagd wanneer ik juist wilde vertrekken. Ik heb natuurlijk duidelijk 1/4 vermeld. Hij heeft meermaals gezegd dat alles in orde ging komen.

Nu sta ik dus op de uurrooster voor de week van 1/4. Ik heb aan mijn huidige WG gevraagd of dit een vergissing is. Hij zegt nu ineens dat hij niks wist van april en getekend had op 9/5.

Ik ben bij mijn nieuwe WG langs geweest. Deze zei dat ik gewoon 1/4 bij hun begin.
Nu blijft mijn huidige WG mij bellen met de meest belachelijke beschuldigingen (het is niet zijn schuld dat ik privé problemen heb enz.) Dus ik veronderstel dat hij toch aan het panikeren is.

Nu is mijn bedoeling om inderdaad 1/4 bij mijn nieuwe WG te starten.
Mijn oude WG zal toch echt naar de rechtbank moeten stappen ivm met mijn ontslagvergoeding en het is zijn woord tegen het mijne, of zie ik het verkeerd?

Hij heeft nooit gezegd dat 1/4 niet in orde was.
PS. Ik ben vast in dienst van 3/2012 en mijn huidige brutoloon is 1404.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 30 mar 2019 19:42

Ik heb nieuw werk. Ik heb ontslag genomen. In mijn ontslagbrief heb ik mijn opzegtermijn vermeld (9/05) en ik heb gevraagd of hij omdat onze samenwerking altijd zo fijn geweest is, mij zou willen laten vertrekken op 1/04.
Je hebt dit gevraagd, maar je hebt geen enkel schriftelijk akkoord dat jouw huidige werkgever hier ook mee akkoord is. (een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, maar quasi onbewijsbaar, tenzij je het gesprek opgenomen hebt).

Je hebt nu een probleem dat je op 1/4 op 2 werkplekken verwacht wordt.

Indien je bij je huidige werkgever niet komt opdagen, kan hij 2 zaken: ongewettigd afwezig, of de verbreking van de AO vanwege de werknemer vaststellen (hij heeft immers wél jouw opzegbrief waarin je VRAAGT of 1/4 mogelijk is). In dat laatste geval zal je een opzegvergoeding aan jouw huidige werkgever moeten betalen gelijk aan het bruto loon van de resterende periode.

Indien je bij je nieuwe werkgever niet komt opdagen ben je daar ongewettigd afwezig, wat meteen jouw toekomst daar in het gedrang brengt.

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2019 19:44

Als er niks op papier staat dat je oude werkgever akkoord is dat je vroeger vertrekt, dan kan hij je de schade vergoeding eisen tot 9/05.
Dit is ongeveer 5 a 6 weken,
Hij heeft nooit gezegd dat 1/4 niet in orde was.
Hij hoeft dit niet te bevestigen of te ontkennen, enkel de wet volgen is voldoende.

dit kan je een aardige cent kosten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Liesbethrutten
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2019 13:02

Bedankt voor jullie antwoord.
Mijn huidige bazin kwam juist zeggen dat ze van plan zijn om dinsdag vast te stellen dat ik op mijn nieuw werk bezig ben...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2019 16:36

Bedankt voor jullie antwoord.
wat kan je met de antwoorden doen als je niet de noodzakelijke info hebt gegeven?
in dienst van 2012 → arbeider of bediende
datum verzending van kennisgeving
aangezien het vermelden van de einddatum opzeggingstermijn, is mogelijk je kennisgeving foutief opgesteld
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Liesbethrutten
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 apr 2019 14:20

Ik ben bediende. Ik heb mijn ontslagbrief 6/2 verstuurd.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 apr 2019 15:55

U heeft een verkeerde einddatum vermeld in uw geschrift (u moet presteren tot en met 10/05/2019. het ontslag zelf is hierdoor echter niet nietig. In theorie moet uw werkgever akkoord gaan met uw verlenging of moet u de laatste werkdag een verbrekingsvergoeding betalen.
Zoals aangeraden kunt u alvast vragen of de mogelijkheid bestaat om uw verlof in te schrijven bij uw huidige werkgever.

puttemanp
Berichten: 615

#8 , 01 apr 2019 17:25

In theorie moet uw werkgever akkoord gaan met uw verlenging of moet u de laatste werkdag een verbrekingsvergoeding betalen.
TS wil geen verlenging, TS wil net verkorting.

Hoedanook vijgen na pasen. TS is wellicht vandaag gestart op de nieuwe job. Eerste werkgever kan de facto de vebreking vaststellen. TS zal verbrekingsvergoeding moeten betalen tem. 10/5.

P.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2019 09:09

Dat laatste puntje is als ze dan toch effectief haar termijn laat presteren moet de werkgever dit maar toestaan tot 9 mei en moet in theorie de werknemer de laatste dag een verbrekingsvergoeding betalen sowieso als hij niet akkoord gaat om die laatste dag toch te presteren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”