Ontslag werknemer - vroeger stoppen dan officiele opzegtermijn

Eva28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag werknemer - vroeger stoppen dan officiele opzegtermijn

#1 , 28 mar 2019 18:27

Goedenavond iedereen

Ik was niet echt ongelukkig in mijn job maar enkele weken geleden kreeg ik via via te horen dat ze iemand zochten voor een functie die zowat mijn ¨droomjob¨ is. Ik heb uiteraard meteen gesolliciteerd maar aangezien er meer dan 10 personen zich kandidaat gesteld hadden, ging ik ervan uit dat mijn kansen sowieso niet zo hoog lagen.

Vandaag uiteindelijk het verlossende telefoontje gekregen dat ze voor mij gekozen hebben. Ik uiteraard dolgelukkig. Het enige probleem is dat ze zo snel mogelijk iemand nodig hebben aangezien degene die ik vervang al vertrokken is. Er was ook een andere kandidaat die meteen beschikbaar was maar ze geven de voorkeur aan mij. Omdat ik die job echt niet wil laten schieten ben ik overeen gekomen met hen dat ik binnen een 2 tal weken zou starten. Ik will immers zoveel mogelijk afwerken bij mijn huidige werkgever en ook mijn collegas briefen en een opleiding geven aangezien ik de enige ben die verantwoordelijk is voor 1 bepaald project.

Morgen ga ik in gesprek met mijn baas om hem mee te delen dat ik ontslag neem. Ik heb een opzegtermijn van 6 weken, dus normaal tot 18 mei (aangezien de opzeg volgens mij pas ingaat vanaf 8 april). Ik zou mijn baas vragen of we een ontslag in onderling overleg zouden kunnen regelen, zodat ik binnen 2 weken kan starten. Ik zou ook aangeven dat ik tijdens die 2 weken ook gerust wil overwerken om bepaalde dossiers afgewerkt te krijgen. Ik hoop dat hij hiermee akkoord gaat. Als mijn baas niet akkoord gaat en een opzegvergoeding eist, kan ik dan bv 2 weken blijven werken en pas vanaf de 3de week ontslag nemen? Op die manier moet ik minder opzegvergoeding betalen. Moet ik dan ook gewoon een aangetekende brief versturen met de melding dat ik ontslag neem vanaf die bepaalde datum? Ik hoop dat mijn baas akkoord gaat met ontslag in onderling overleg, als hij effectief een opzegvergoeding eist zal ik mij de komende 2 weken ook niet meer in het zweet werken maar ik wil op alles voorbereid zijn.

Zijn er behalve ontslag in onderling overleg nog andere juridische mogelijkheden om een eventuele verbrekingsvergoeding te vermijden?

Alvast bedankt voor de tips..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2019 19:29

Als je werkgever moeilijk doet zal je u dagen moeten uit doen.

Doe je dit niet, dan zal je het bedrag van u loon voor deze dagen moeten betalen aan je werkgever.

Een werkgever heeft ook rechten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Eva28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2019 20:48

Dat begrijp ik wel en in het slechtste geval zal het zo zijn want ik ga die nieuwe job niet opgeven. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord. Als hij eist dat ik alles uitdoe of een verbrekingsvergoeding betaal, kan ik dan nog 2 weken blijven werken en pas vanaf de 3de week ontslag nemen? En moet ik dan ook een aangetekende brief versturen met de melding dat ik ontslag neem , met vermelding van start en einddatum vd opzeg en dat ik deze - mits het betalen van een vergoeding - wens te verkorten naar 12 april?

Reclame

demonen
Berichten: 247

#4 , 28 mar 2019 20:53

Wanneer je zelf een eind maakte aan de arbeidsovereenkomst en je vervolgens verlof opneemt tijdens je opzegtermijn, dan wordt dat verlof wel ingecalculeerd in het totaal aantal te presteren dagen van je opzegtermijn.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 28 mar 2019 21:35

Wanneer je zelf een eind maakte aan de arbeidsovereenkomst en je vervolgens verlof opneemt tijdens je opzegtermijn, dan wordt dat verlof wel ingecalculeerd in het totaal aantal te presteren dagen van je opzegtermijn.
En wat bedoel je met ingecalculeerd?
Dat zal voor TS mogelijks niet duidelijk zijn.

Maar wat er dus zou moeten gezegd worden, is:
Als je verlof neemt, tijdens een opzegperiode nadat je zelf je ontslag gegeven hebt, wordt de opzeg niet geschorst.
Dus stel dat je nog 4 weken verlof hebt dit jaar, zou je die 4 weken kunnen opnemen tijdens je opzeg en zodoende maar 2 weken meer gaan werken.
Echter moet de werkgever wel akkoord gaan hiermee...

Maar om te antwoorden op de originele vraag:
Als de werkgever niet akkoord gaat met een verkleinde opzeg, kan jij inderdaad het contract eenzijdig schrappen na 2 weken opzeg, en zodoende dan 4 weken betalen aan je ex-werkgever (vergeet niet: jij betaalt bruto aan deze).
Dus pakweg 1 bruto maandloon dien je dan te betalen.

demonen
Berichten: 247

#6 , 28 mar 2019 21:48

Wanneer je zelf een eind maakte aan de arbeidsovereenkomst en je vervolgens verlof opneemt tijdens je opzegtermijn, dan wordt dat verlof wel ingecalculeerd in het totaal aantal te presteren dagen van je opzegtermijn.
En wat bedoel je met ingecalculeerd?
Dat zal voor TS mogelijks niet duidelijk zijn.

Maar wat er dus zou moeten gezegd worden, is:
Als je verlof neemt, tijdens een opzegperiode nadat je zelf je ontslag gegeven hebt, wordt de opzeg niet geschorst.
Dus stel dat je nog 4 weken verlof hebt dit jaar, zou je die 4 weken kunnen opnemen tijdens je opzeg en zodoende maar 2 weken meer gaan werken.
Echter moet de werkgever wel akkoord gaan hiermee...

Maar om te antwoorden op de originele vraag:
Als de werkgever niet akkoord gaat met een verkleinde opzeg, kan jij inderdaad het contract eenzijdig schrappen na 2 weken opzeg, en zodoende dan 4 weken betalen aan je ex-werkgever (vergeet niet: jij betaalt bruto aan deze).
Dus pakweg 1 bruto maandloon dien je dan te betalen.
Als je als werknemer zelf je arbeidsovereenkomst opzegt, wordt de opzegtermijn nooit verlengd. Ook als je vakantie neemt tijdens je opzeg zal deze toch op de normaal voorziene datum eindigen. Hoelang je vakantie neemt heeft geen belang, zelfs niet als je daardoor geen enkele dag van je opzegtermijn zou presteren. Hint bij weigering verlof : ook bij ziekte wordt de opzegtermijn nooit verlengd. In mijn geval is de werkgever zeer snel overgegaan met een akkoord wederzijdse toestemming.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 29 mar 2019 21:03

Hint bij ziekte: controle-artsen mogen nog steeds gestuurd worden.
De gevolgen dienen dan ook gedragen te worden.

demonen
Berichten: 247

#8 , 30 mar 2019 09:21

Hint bij ziekte: controle-artsen mogen nog steeds gestuurd worden.
De gevolgen dienen dan ook gedragen te worden.
U kunt altijd in beroep gaan tegen de beslissing vd controle-arts, toch?
Tegen die tijd is de vooropzeg voorbij.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 30 mar 2019 09:24

Hint bij ziekte: controle-artsen mogen nog steeds gestuurd worden.
De gevolgen dienen dan ook gedragen te worden.
U kunt altijd in beroep gaan tegen de beslissing vd controle-arts, toch?
Tegen die tijd is de vooropzeg voorbij.
Dit kan enkel bij een arbitrage-arts, een dure procedure.
En als deze beslist dat de controle-arts gelijk had, mag TS alle gekregen gelden terugbetalen + de opzegvergoeding.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”