Onstlag nemen + interim job ivm uitkering / VDAB opleiding

runs
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Onstlag nemen + interim job ivm uitkering / VDAB opleiding

#1 , 26 mar 2019 14:32

Ik heb recent op mijn huidige job mijn vast contract ontvangen maar ik wil hier liefst zo snel mogelijk weg. Dit is vooral om om gezondheidsredenen (psychologisch en fysiek). Ik zou namelijk graag een volledig andere richting uitgaan en terug een korte opleiding volgen. Echter zou het voor mij vanzelfsprekend beter zijn om tegelijkertijd te kunnen stempelen zodat ik enige financiële zekerheid behoud.

Nu vraag ik mij af, als ik mijn ontslag zou indienen om bijvoorbeeld een tijdelijke job te gaan doen of een interimjob met weekcontracten, is het dan doenbaar om statuut van onvrijwillig werkloos te verkrijgen wanneer dit eindigt, zodat ik dan op die manier een opleiding kan gaan volgen terwijl ik uitkeringsgerechtigd ben?

Als ik namelijk simpelweg mijn ontslag indien ben ik vrijwillig werkloos en maak ik geen kans op een opleiding via de VDAB noch stempelgeld.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2019 15:12

Als je ontslag gaat nemen zal je niet in aanmerking komen voor je werkloosheid en dan ook niet voor een cursus VDAB

Bij zelf ontslag nemen moet je dan terug 6 maanden wachten eer je een werkloosheidsvergoeding kan krijgen.

Dus geen goed idee

Avond school ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

runs
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2019 15:20

Daarom dat ik enkel zelf ontslag zou nemen eens ik effectief een nieuwe (al dat niet tijdelijke) job heb gevonden.

Op die manier kan ik dan eventueel hierna de gewenste opleiding volgen terwijl ik stempel. Daarmee dat ik me afvraag of dit een realistisch traject lijkt volgens jullie?

Avondschool en/of afstandsonderwijs lijken me onmogelijk aangezien ik momenteel nachtwerk doe...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2019 15:33

Als je zelf ontslag neemt moet je terug eerst 6 maanden werken om in orde te zijn met je stempel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 615

#5 , 26 mar 2019 15:34

Op die manier kan ik dan eventueel hierna de gewenste opleiding volgen terwijl ik stempel
Neen, dit kan niet. Als je stempelt moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, ingaan op uitnodigingen van de VDAB, enz... Dit is niet verenigbaar met het volgen van een opleiding omdat je dan niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.
Er zijn uitzonderingen mogelijk voor bepaalde beroepen en door de VDAB georganiseerde opleidingen.

P.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2019 01:10

Als je zelf ontslag neemt moet je terug eerst 6 maanden werken om in orde te zijn met je stempel
waar haal je die 6 maanden vandaan?
is 13 weken of ongeveer 3 maanden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2019 06:59


waar haal je die 6 maanden vandaan?
Zat met zelfstandigen in mijn hoofd !!!

u verlaat uw werk om een zelfstandige activiteit uit te oefenen gedurende minstens 6 maanden alvorens uitkeringen aan te vragen, en u toont aan dat uw voormalige werkgever niet bereid is u opnieuw tewerk te stellen;

bron: RVA - T47
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”