na swt terug aan slag

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

na swt terug aan slag

#1 , 20 mar 2019 12:32

Hallo,

Ik ben sinds vorig jaar in SWT (bedrijf in moeilijkheden) en ben nu 58 jaar.
Ik zou bij mijn ex-werkgever terug aan de slag kunnen met een tijdelijk (voltijds) contract van 3 maanden.
Nu is mijn vraag: wat gebeurd er met de bedrijfstoeslag die ik van mijn ex werkgever ontvang, en wat ook belangrijk is:
Kan ik na afloop van dit contract terugvallen op mijn SWT? En is dit juridisch mogelijk?
Bedankt
Guy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 mar 2019 14:56

Beste,

Wat gebeurt er met uw bedrijfstoeslag wanneer u een beroepsactiviteit hervat?
bron RVA:
U moet de debiteur van uw bedrijfstoeslag verwittigen wanneer u het werk hervat als loontrekkende voor een nieuwe werkgever of als zelfstandige in hoofdberoep. U moet hem eveneens verwittigen wanneer deze beroepsactiviteiten een einde nemen.
Tijdens de werkhervatting:
 ontvangt u verder uw bedrijfstoeslag;
 kan u deze bedrijfstoeslag dus cumuleren met uw nieuwe inkomen.
Dezelfde principes gelden ook indien u het werk hervat gedurende de periode die door een verbrekingsvergoeding gedekt is. U hebt recht op de bedrijfstoeslag van zodra u recht zou hebben gehad op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag indien u het werk niet had hervat.

Het mag dus niet gaan om een tewerkstelling door de werkgever van waaruit u in SWT bent gegaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

demonen
Berichten: 247

#3 , 26 mar 2019 01:24

Ik vind het zelfs heel gevaarlijk om als swt-er terug te gaan werken want indien de werkgever U ontslaat en op de C4 vermeld dat gij bijvoorbeeld uw werk niet naar behoren hebt gedaan (bewijs het tegendeel maar) gij uw swt-rechten verliest en niet langer sociaal verzekerd zijt (U bouwt geen pensioenrechten op, U verliest het recht op oa werkloosheidsuitkeringen, …). De vakbonden hebben ons daarop gewezen na afloop vd sociale onderhandelingen betreffende de sluiting van ons bedrijf. Nog opmerken dat de bedrijfstoeslag niet maandelijks dient betaald te worden. Ik heb mijn bedrijfstoeslag bij mijn ontslag in 1 keer uitbetaald gekregen (op mijn vraag). Wij zijn collectief ontslagen wegens sluiting en vele swt-ers hebben hun bedrijfstoeslag eveneens in 1 keer laten uitbetalen.

Reclame

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2019 09:54

Bedankt van jullie reacties.

@demonen
Wist niet dat het mogelijk was je bedrijfstoelage in 1 keer te laten uitbetalen.
Wordt dit dan niet extra belast als premie? En is deze overeenkomst opgenomen
geweest in de CAO SWT?

demonen
Berichten: 247

#5 , 26 mar 2019 10:24

Bedankt van jullie reacties.

@demonen
Wist niet dat het mogelijk was je bedrijfstoelage in 1 keer te laten uitbetalen.
Wordt dit dan niet extra belast als premie? En is deze overeenkomst opgenomen
geweest in de CAO SWT?
De taxatie is hoger als je ze in 1 keer laat uitbetalen. In mijn geval ongeveer 1.000 € (laten uitrekenen bij de vakbond). Echter, ik ben op 52.5 jaar in dit stelsel geplaatst dus ruim voor mijn pensioenleeftijd. Ik heb 3 zaken overwogen nl misschien haal ik mijn pensioenleeftijd niet (ik heb 2 keer kanker overwonnen) en tweedens kan de regering in de toekomst steeds die bedrijfstoeslag hoger taxeren en tertio mijn (ex-)werkgever heeft al haar activiteiten in België gestopt. Bij mijn weten heeft elke swt-er de keuze om te bepalen om maandelijks of in 1 keer te betalen. Weinigen weten dit! Dus niet bepaald in de sluitings-cao. Wel werden wij verplicht om onze DKV verzekering tot de pensioenleeftijd te houden. Deze kost werd van onze ontslagvergoeding (berekend op oa loon en anciënniteit) afgetrokken net als de kost vd bedrijfstoeslag. ps Wij hebben heel veel infosessies en vergaderingen gehad voor de sluiting effectief werd. Terug gaan werken werd als "Russische roulette" uitgelegd. Ge legt uw lot in handen van een werkgever die misschien veel te hoge verwachtingen heeft, tegen brugpensioen is, … Die kan op de C4 zetten wat hij wil en bewijs het tegendeel maar en de gevolgen zijn … financiële zelfmoord.

demonen
Berichten: 247

#6 , 26 mar 2019 12:31



Het mag dus niet gaan om een tewerkstelling door de werkgever van waaruit u in SWT bent gegaan.
Ik herinner mij de herstructurering van Ford Genk begin jaren 2000 toen alle 50+ers verplicht in swt (toen nog brugpensioen) geplaatst werden. Bij CAO waren die enkel beschikbaar voor Ford Genk (mochten voor geen andere werkgever werken). In 2006 of 2007 heeft Ford Genk bij de startfase van de nieuwe Mondeo gebruik gemaakt van deze CAO om mensen tijdelijk terug te roepen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”