Ontslag

Onbekendemeneer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ontslag

#1 , 20 mar 2019 09:08

Beste mensen,

Onlangs heb ik mijn ontslag gekregen. In de brief die ik heb moeten ondertekenen staat dat de overeenkomst wordt beëindigd met een opzegtermijn die ik niet moet uitdoen.
Ik heb bij deze werkgever 2 maanden gewerkt. Na ziekte teruggekom en dan mijn ontslag gekregen. Hiervoor heb ik zonder Onderbreking tussen de twee jobs 5 jaar gewerkt bij een andere werkgever waar ik op eigen initiatief ben gestopt destijds.

Vragen:
1: Heb ik recht op uitkering
2: op welk loon zal dit berekend worden

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2019 09:53

Je heeft recht op stempelgeld .

De RVA neemt het loon in aanmerking dat u hebt ontvangen gedurende uw laatste tewerkstelling van ten minste 4 aaneensluitende weken bij éénzelfde werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 20 mar 2019 12:01

In de brief die ik heb moeten ondertekenen ...
Dit doet toch enige waarschuwingslampjes oplichten. Welke brief hebt u moeten ondertekenen, m.a.w. wat staat daar (letterlijk) in ?

Tekende u voor ontvangst, of voor akkoord ?

(de reden waarom ik het vraag: je zou niet de eerste zijn die "ontslagen wordt", een brief onder de neus geschoven krijgt die je "moet ondertekenen", en als je de ondertekende brief goed leest, je tot de conclusie komt dat je zogezegd zelf ontslag genomen hebt of het arbeidscontract in overleg verbroken hebt...)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2019 12:45

Je heeft recht op stempelgeld .

De RVA neemt het loon in aanmerking dat u hebt ontvangen gedurende uw laatste tewerkstelling van ten minste 4 aaneensluitende weken bij éénzelfde werkgever.





is sinds 18 januari 2018 opgetrokken naar 13 weken
werken bij één zelfde werkgever is geen wettelijke voorwaarde
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2019 12:49


Ik heb bij deze werkgever 2 maanden gewerkt. Na ziekte teruggekom en dan mijn ontslag gekregen.
zit in die 2 maanden ook de periode je ziek was?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Onbekendemeneer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2019 14:08

Ik zal me even verduidelijken.

Onafgebroken heb ik 5/6 jaar gewerkt, dit bij 2 werkgevers waarvan de laatste werkgever me heeft ontslagen.
Er is een periode van ziekte geweest van ongeveer 3 weken. De eerste dag dat ik terug ben gekomen werd ik ontslagen. De brief die ondertekend werd daarin wordt vermeld '' tot onze spijt moeten wij u kennis geven van onze beslissing dat wij een einde maken aan uw arbeidsovereenkomst ''.

Onbekendemeneer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2019 17:10


Ik heb bij deze werkgever 2 maanden gewerkt. Na ziekte teruggekom en dan mijn ontslag gekregen.
zit in die 2 maanden ook de periode je ziek was?
Ik zal me even verduidelijken.

Onafgebroken heb ik 5/6 jaar gewerkt, dit bij 2 werkgevers waarvan de laatste werkgever me heeft ontslagen.
Er is een periode van ziekte geweest van ongeveer 3 weken. De eerste dag dat ik terug ben gekomen werd ik ontslagen. De brief die ondertekend werd daarin wordt vermeld '' tot onze spijt moeten wij u kennis geven van onze beslissing dat wij een einde maken aan uw arbeidsovereenkomst ''.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2019 01:11



Ik zal me even verduidelijken.

dat is niet verduidelijken, hoe lang was je in dienst bij uw laatste werkgever van ... tot ....
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2019 08:34

Beste,

Voor de termijn die werd uitbetaald als opzegvergoeding zal je niet in aanmerking komen voor werkloosheidsuitkering. Daar je op uw vorige job zelf ontslag hebt genomen (veronderstel ik) heb je een wachtperiode van 13 weken. Dus na uw vorige tewerkstelling tel je 13 weken en vanaf dan zou je moeten in aanmerking komen voor een werkloosheidsuitkering (Bij het voldoen aan de andere voorwaarden).

Onbekendemeneer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 mar 2019 13:37



Ik zal me even verduidelijken.

dat is niet verduidelijken, hoe lang was je in dienst bij uw laatste werkgever van ... tot ....
14/01/2019 tot 20/03/2019 met één week opzegvergoeding langs hun kant.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mar 2019 08:40



Ik zal me even verduidelijken.

dat is niet verduidelijken, hoe lang was je in dienst bij uw laatste werkgever van ... tot ....
14/01/2019 tot 20/03/2019 met één week opzegvergoeding langs hun kant.
zorg dat je kan werken tot je aan 13 weken zit. desnoods via intriem en de dagen tussen 2 intriemjobs je niet kan werken verlofdagen zetten.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Onbekendemeneer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 mar 2019 12:19

Bij mijn vakbond hebben ze inderdaad gemeld dat ik een aantal weken te kort zou komen om zonder schorsing een uitkering te krijgen. Hier werd ook gemeld dat een job via interim een oplossing kan zijn om deze 3 weken te overbruggen.

Stel dat ik de schorsing zou aangaan, wordt mijn vorige wedden dan in rekening gebracht bij het berekenen van een uitkering of niet ?

Alvast bedankt.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 mar 2019 13:24

Men neemt het loon in aanmerking van uw laatste tewerkstelling die minstens 4 aansluitende weken betrof (begrensd tot +-2670€).

Onbekendemeneer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 mar 2019 10:06

Men neemt het loon in aanmerking van uw laatste tewerkstelling die minstens 4 aansluitende weken betrof (begrensd tot +-2670€).
Ook nu dat de termijn opgetrokken is tot 13 weken en ik er 3 tekort kom ?
Dit ben ik vergeten vragen op de vakbond.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”