Vraag ivm ontslag geven

pietverbiest
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm ontslag geven

#1 , 14 mar 2019 21:50

Hallo,

Ik heb een vraag ivm met het ontslag langs mijn kant in te geven.
Mijn situatie is als het volg, ik ben 2 jaar werkzaam op plaats x ( ga geen namen noemen ) en ben ingeschreven als bediende.
Nu is de situatie daar echter zo erg dat er door het management psychologisch word ingewerkt.
Ik ben onlangs terug thuis na een opname in een psychiatrisch ziekenhuis. Ik heb reeds ander werk gevonden maar de opstart is pas voorzien midden juni.
Dat is dus nog een goede 4 maand. Ik zie het echt niet zitten om terug naar de huidige werkgever te gaan voor deze periode.
Hoe is het wettelijk indien ik via een psychiater op ziekte gezet wordt? Ik weet dat ik na een maand niet meer op de loonlijst sta maar via de verzekering.
Wat en hoe mijn ontslag geven zodat ik echter niet volledig zonder inkomsten val? Ik weet dat ik een opzeg heb van 6 weken....
Als ik tijdens mijn ziekte een uitkering krijg van de verzekering en tijdens die periode geeft ik mijn ontslag wat gebeurt er dan met de uitkering en wat met de opzeg termijn?
Kan iemand mij hieromtrent meer info geven aub?

Met vriendelijke groeten
P

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2019 04:53

ik vermoed dat je best zo lang mogelijk op ziekte blijft als je niet terug wil, de ziekte laat opzegperiode niet opschuiven als je ontslag neemt. Op het moment dat je geen werkgever meer hebt zal de uitkering stoppen. Zorg dat je het nieuw contract ook effectief in je bezit hebt want als je ontslag heeft en je kan niet starten bij nieuwe werkgever kan je niet stempelen....Je kan ontslag geven terwijl je ziek bent,

pietverbiest
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2019 06:33

Beste Ann45,

Bedankt voor je antwoord.
Dus als ik het goed begrijp loopt wel mijn zieke uitkering door tot het ogenblik het contract eindigt na mijn opzeg periode?

Met vriendelijke groeten.
Piet

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2019 08:41

U ziekte uitkering loopt tot zolang je ziek bent, en dan kan je stempelen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2019 09:46

Piet,
Zolang u ziek bent, ontvangt u ziekte uitkering. Echter niet uw ontslag geven want na uw ziekte periode of indien uw nieuwe job niet moest doorgaan, hebt ge geen recht op werkloosheidsuitkeringen.
Indien uw huidige werkgever u ontslaat, wordt de opzegperiode opgeschort door ziekteperiode. Indien gij zelf opzegt, wordt de opzegperiode niet opgeschort.

Houdt er rekening mee, indien uw mogelijks nieuwe werkgever op de hoogte raakt van uw medische toestand, uw nieuwe job op de helling kan komen te staan.

U kunt uw huidige werkgever wel vragen om naar de arbeidsgeneesheer te worden gestuurd om vast te stellen dat u het werk niet meer kunt of mag doen. Wel met de nodige attesten van uw artsen. Dan kan de werkgever u ontslaan.

pietverbiest
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2019 15:02

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties.
Mijn huidige werkgever weet niet dat ik van plan ben mijn ontslag te geven.
Het contract met de nieuwe werkgever is langs beide zijde getekend, Echter is de start datum bij de nieuwe werkgever pas vanaf midden juni dit omwille dan pas de opleiding voorzien is.
De reden van ziekte is psychologisch pestgedrag. Zelfs indien ik ontslag geeft ga ik zeker niet zeggen waar ik ga werken of wie de nieuwe werkgever is. ( De nieuwe werkgever is wel op de hoogte dat waar ik nu in dienst ben er psychologisch wordt ingespeeld ).
De vraag is echter indien ik tussen nu en die periode op ziekte uitkering sta en ik geeft mijn ontslag of ik verder de ziekte uitkering krijg tot ik op de nieuwe job kan starten?
Laat mij het stellen : ik weet dat ik 6 weken opzeg heb. De start datum van de nieuwe job is 15/06. Als ik uitreken dat mijn opzeg eindigt op 14/06 en start op 15/06, blijf ik dan uitkering krijgen tot 14/06 of enkel tot het ogenblik ik effectief mijn ontslag geeft? ( wat wil zeggen in het slechtste geval geen loon of uitkering de volle 6 weken? )

Met vriendelijke groeten.
P

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2019 15:41

Indien u nu op ziekte uitkering staat en u geeft uw ontslag en rekent uit tot op uw nieuwe job; dat behoudt u uw ziekte uitkering tot die datum.

pietverbiest
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mar 2019 16:43

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 mar 2019 20:05

Zolang u ziek bent, ontvangt u ziekte uitkering. Echter niet uw ontslag geven want na uw ziekte periode of indien uw nieuwe job niet moest doorgaan, hebt ge geen recht op werkloosheidsuitkeringen.

Indien uw huidige werkgever u ontslaat, wordt de opzegperiode opgeschort door ziekteperiode.
Indien gij zelf opzegt, wordt de opzegperiode niet opgeschort.
En dat precies laatste is dus net de reden om tijdig zélf ontslag te nemen :!:

Als de werkgever Piet ontslaat, moet hij na ziekte de opzeg nog altijd uitdoen ... en tegenopzeg doen om er sneller onderuit te komen.


Als je werk je ziek maakt, bol het er af :!:
Beste keuze die je kan maken :!:

pietverbiest
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 apr 2019 21:40

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb echter nog een andere vraag ivm met de opzeg termijn.
Op plaats x mag ik beginnen met werken op datum van 17 Jun 2019.
Ik weet dat ik een opzeg termijn heb van 6 weken.
Als ik mijn ontslag geef in de week van 29 april tot 03 Mei en laat een exemplaar ondertekenen door de directie begint normaal de opzeg vanaf de eerst volgende maandag. Wat wil zeggen op 05 Mei.
Als ik correct ben eindigt mijn contract dan op Zondag 16 Jun en begint het nieuwe op 17 Jun en dan is dat allemaal in orde of vergis ik mij ergens in?

Met Vriendelijke groeten
Piet

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 apr 2019 10:04

.
Als ik mijn ontslag geef in de week van 29 april tot 03 Mei en laat een exemplaar ondertekenen door de directie begint normaal de opzeg vanaf de eerst volgende maandag. Wat wil zeggen op 05 Mei.
laat de kennisgeving die maandag of dinsdag ondertekenen voor ontvangst door je werkgever, tekent die niet ben je nog op tijd om de kennisgeving per aangetekend schrijven op te sturen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pietverbiest
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 apr 2019 10:28

Hallo.

Bedankt voor je antwoord.
Kan hij wettelijk weigeren om die te tekenen voor ontvangst?

Met vriendelijke groeten.
Piet

Blaatpraat
Berichten: 3794

#13 , 06 apr 2019 22:23

Ja, dat kan hij.
Daarom dat je dit best de maandag al doet, dan kan je deze nog aangetekend versturen indien de werkgever weigert.

pietverbiest
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 apr 2019 10:37

Hallo,

Bedankt voor je antwoord.
Andere vraag. Mijn ziekte uitkering is geregeld dus dat is in orde.
Nu wil ik mijn opzeg laten beginnen 05 mei.
Mag ik nu al mijn ontslag indienen en vermelden op de brief dat de opzeg periode start op maandag 05 mei of moet ik daarvoor wachten tot de week van 29 april tot 03 Mei?

Ik zou dit liefst zo rap mogelijk achter de rug hebben....

Met vriendelijke groeten.
Piet

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”