Referenties werkgever

Dorieng
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Referenties werkgever

#1 , 13 mar 2019 18:32

Onlangs is mijn bediende contract van bepaalde duur vroeger stopgezet. Verdenking diefstal wat niet waar is... Om mijn C4 staat als reden "voldoet niet"
Na mijn sollicitatie gesprek nam hij contact op met die werkgever... Mag hij zomaar zeggen dat ik ontslagen ben voor diefstal?
Nooit bewezen en nooit heb ik gestolen...
Kan ik hier iets aan doen?
Zo onrechtvaardig!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 13 mar 2019 19:18

Nee, dat mag hij niet. Valt onder laster en eerroof.

Kan u bewijzen dat hij dat gezegd heeft? Bij voorkeur in de vorm van een "geschrift" van de potentiële werkgever waarin dit wordt bevestigd.
"sowieso" schrijf je zo.

Dorieng
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2019 07:26

Ja, ik heb daar bewijzen van.. Wat kan ik daar tegen doen? Ik had de job zonder deze "pesterijen"
Bedankt

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2019 08:49

Definieer eerst eens de bewijzen die u vandaag in handen heeft.

Dorieng
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mar 2019 09:24

Ik heb een bericht waarin staat dat de vorige werkgever heeft gezegd dat ik ontslagen ben wegens diefstal.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 14 mar 2019 09:42

U kan daar aangifte van doen bij de politie, maar ik zou er niet op hopen dat dit voor het parket een hoge prioriteit krijgt.

Staat in dat bericht ook dat dit het enige was wat ervoor heeft gezorgd dat u de job niet heeft gekregen? Als het u om een schadevergoeding te doen is, dan gaat u misschien beter de burgerlijke weg op en probeert u een dading te sluiten.
"sowieso" schrijf je zo.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2019 12:58

Daarnaast heeft hij geen bewijs dat de ex werkgever dit ooit heeft gecommuniceerd. Vervolgens zou ik er niet op hopen dat uw potentiële werkgever dit zal willen officieel getuigen. Tot slot moet je nog het oorzakelijk verband kunnen aantonen om de schade te claimen wat ook niet het geval is.

Wat je wel kan doen is de vorige werkgever terecht wijzen en vermelden dat je het niet zal nalaten om aangifte te doen bij een toekomstige referentie.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mar 2019 23:44

Om mijn C4 staat als reden "voldoet niet"

Ik heb een bericht waarin staat dat de vorige werkgever heeft gezegd dat ik ontslagen ben wegens diefstal.
dat zou dan schrifvervalsing zijn, laat uw vakbond best een procedure opstarten.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Dorieng
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mar 2019 09:02

Het is vooral om mijn naam te zuiveren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mar 2019 11:56

Het is vooral om mijn naam te zuiveren.
Heb je al eens deftig met je oude werkgever gepraat ?

Door er een recht zaak van te maken zal dit veel erger worden, u X werkgever zal ook spartelen lijk een duivel in een wijwater vat, en wat gaat de rechter beslissen ??
Best met deze mens een praten, zeg die andere werkgever de waarheid ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mar 2019 15:04

Hij heeft geen schriftelijke bevestiging van de ex-werkgever zelf. Enkel een bericht van de werkgever waar TS heeft gesolliciteerd. Dus echt bewijs zou ik dit toch niet noemen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”