Weekcontract geannuleerd door ziekte?

sinthelena
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Weekcontract geannuleerd door ziekte?

#1 , 13 mar 2019 18:05

Hallo iedereen,

Ik werk al meer dan een maand als interimkracht. Ik heb dus meer dan een maand anciënniteit.

Nu werd ik maandag ziek, en ik kreeg een ziektebriefje tot en met vrijdag.

Het interimkantoor zei eerst dat, omdat ik op een maandag ziek werd, dat ik voor die dag door de mutualiteit uitbetaald zou worden. De andere dagen door hen (gewaarborgd loon).

Daarna zeiden ze, omdat ik op een maandag ziek viel, dat ik de hele week door de mutualiteit moet worden uitbetaald. En mijn contract van deze week werd gewoon geannuleerd.

Toen ik nog geen maand anciënniteit had was het trouwens nog een andere uitleg. Toen moest ik altijd beroep doen op de mutualiteit, zeiden ze. Ok, dat begreep ik toen wel. Maar ze zeiden toen ook dat eenmaal als ik een maand anciënniteit zou behalen, dat het interimkantoor vanaf dan gewaarborgd loon zou betalen als ik eens ziek zou zijn. Niet dus, als je de pech hebt van op een maandag ziek te vallen...

Ze kennen er dus zelf niets van en zeggen dat het "algemene wetgeving" is maar ze sturen mij geen link. Ik wil er geen drama van maken maar kom ik ben starter en ik kan elke euro gebruiken.

Is het wettig wat zij doen en op basis van welke wetgeving mogen zij zomaar een contract annuleren en u naar de mutualiteit verwijzen, waar je dan maar 60% van je loon krijgt?

Ik had dus beter maandag onbetaald verlof genomen en mijn briefje van dinsdag tot vrijdag laten schrijven, verdorie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2019 19:51

Wanneer heb je recht op gewaarborgd loon als uitzendkracht?

Je moet een ondertekende arbeidsovereenkomst hebben voor de dagen dat je ziek bent.
Je moet een maand anciënniteit hebben bij hetzelfde uitzendkantoor.

Verschillende opeenvolgende dag- of weekcontracten kunnen opgeteld worden om aan een maand anciënniteit te komen. Als je uitzendwerk meer dan zeven dagen onderbroken werd, valt je anciënniteit terug naar nul.

Indien je geen aanspraak maakt op een gewaarborgd loon of wanneer je contract voorbij is, krijg je van het ziekenfonds een ziekte-uitkering. Die bedraagt 60% van je brutoloon.

Wanneer je een maand anciënniteit hebt bij eenzelfde uitzendkantoor én gebruiker, dan ontvang je bovenop de ziekte-uitkering een toeslag van het uitzendkantoor die ervoor zorgt dat je je nettoloon behoudt. Dit gedurende 30 dagen, geteld vanaf de eerste ziektedag.

Wanneer heb je u week contract getekend ???
Dit is belangrijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”