ontslagvergoeding aan wie betalen?

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

ontslagvergoeding aan wie betalen?

#1 , 13 mar 2019 13:23

Ik ontvang al enkele jaren ziekte-uitkeringen maar was niet ontslagen bij werkgever. Nu wil werkgever mij ontslaan, ofwel wegens medische overmacht ofwel voor economische redenen.

Bij dat laatste moet werkgever een ontslagvergoeding betalen en moet ik deze terugbetalen omdat ik in die periode niet gewerkt heb. Is het zo, dat ik dat moet terugbetalen aan de werkgever of zal de ziekenfonds willen dat ik die vergoeding aan hen terugbetaal?

Indien ontslaan via medische overmacht..komt de werkgever te weten wie je behandelende arts is indien arbeidsgeneesheer beslist in overleg met je behandelende arts?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2019 15:26

Je kan geen ontslag vergoeding en ziekengeld tegelijk ontvangen .

De arbeidsovereenkomst van een zieke werknemer kan beëindigd worden door het betalen van een verbrekingsvergoeding of door de werknemer een opzeggingstermijn te laten presteren. In dat laatste geval kan de opzeg pas beginnen wanneer de werknemer het werk hervat.

Medische overmacht bij definitieve arbeidsongeschiktheid
Indien de werknemer definitief ongeschikt is om de overeengekomen functie verder uit te oefenen, kan de werkgever de arbeidsovereenkomst als automatisch ontbonden beschouwen zonder opzegging of betaling van een opzeggingsvergoeding wegens ‘medische overmacht’.

Dit is enkel mogelijk indien de definitieve arbeidsongeschiktheid ontegensprekelijk vastgesteld wordt door de arbeidsgeneesheer en indien er geen vervangingswerk is voor de werknemer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2019 16:36

Je kan geen ontslag vergoeding en ziekengeld tegelijk ontvangen .
Neen, maar naar wie moet de ontslagvergoeding dan teruggestort worden, de ziekenbond of de werkgever?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2019 16:44

Dit zal naar het zieken fonds zijn, dus je zal voor deze dagen in de toekomst geen uitkering krijgen, dus best het ziekenfonds verwittigen zodat je niks hoeft terug te betalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 mar 2019 16:54

Neen, maar naar wie moet de ontslagvergoeding dan teruggestort worden, de ziekenbond of de werkgever?
Dat krijg je toch allemaal NA elkaar :?:
Ontslag gebeurt toch niet met terugwerkende kracht :?:

Je bent ziek van X tot Y
Op Y ontslaat je werkgever je, en krijg je een ontslagvergoeding van Y tot Z
Als je dan nog ziek bent : na Z terug in ziekenkas

Wel ziekenkas dan tijdig op de hoogte brengen dat je (tijdelijk) onder een ontslagvergoeding valt.

Als je een vervangings-uitkering van de ziekenkas kreeg op moment dat je eigenlijk onder een ontslagvergoeding van je ex-werkgever valt, zal de ziekenkas die vergoeding terugeisen ...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2019 17:56

Nu wil werkgever mij ontslaan, ofwel wegens medische overmacht ofwel voor economische redenen.

oppassen als ze u een document voorschotelen om te tekenen, mogelijk is dit een dading met afstand van je rechten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2019 18:11

Neen, maar naar wie moet de ontslagvergoeding dan teruggestort worden, de ziekenbond of de werkgever?
Dat krijg je toch allemaal NA elkaar :?:
Ontslag gebeurt toch niet met terugwerkende kracht :?:

Je bent ziek van X tot Y
Op Y ontslaat je werkgever je, en krijg je een ontslagvergoeding van Y tot Z
Als je dan nog ziek bent : na Z terug in ziekenkas

Wel ziekenkas dan tijdig op de hoogte brengen dat je (tijdelijk) onder een ontslagvergoeding valt.

Als je een vervangings-uitkering van de ziekenkas kreeg op moment dat je eigenlijk onder een ontslagvergoeding van je ex-werkgever valt, zal de ziekenkas die vergoeding terugeisen ...

Ok, Ik had begrepen dat ik die vergoeding aan de werkgever terug moest betalen. Die zei gewoond at ikd e vergoeding moest teruggeven omdat ik in die epriode was ingeschreven als bediende, maar intussentijd al uitkeringen van de ziekenfonds ontvangde.

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2019 18:13

Nu wil werkgever mij ontslaan, ofwel wegens medische overmacht ofwel voor economische redenen.

oppassen als ze u een document voorschotelen om te tekenen, mogelijk is dit een dading met afstand van je rechten
welke rechten ? Ik vind het niet erg om ontslaan te worden, maar wil wel met de tijd als ik toestemming krijg van de arts van de ziekenbond om deeltijds zelfstandig te beginnen met webwinkel en ik hoop dat de beslissing van de arbeidsgeneesheer daar geen vat op heeft?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 13 mar 2019 18:39

Ok, Ik had begrepen dat ik die vergoeding aan de werkgever terug moest betalen. Die zei gewoond at ikd e vergoeding moest teruggeven omdat ik in die epriode was ingeschreven als bediende, maar intussentijd al uitkeringen van de ziekenfonds ontvangde.
Als je ziek wordt als bediende, is er een periode waarin je werkgever je het gewaarborgd loon moet uitbetalen.
Dat is niet terug te betalen, dat is gewoon de wetgeving rond bediendenstatuut ... normaal de eerste 30 dagen.
(er zijn uitzonderingen voor contracten korter dan 3 maanden, zie link)

https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... -loon#h2_0


Ben je langer ziek dan je gewaarborgde loon, dan val je terug op de ziekenkas.


Als je een ontslagvergoeding krijgt (dat is uiteindelijk gewoon je loon voor een welbepaalde tijd) kan je voor diezelfde periode natuurlijk geen aanspraak maken op vervangings-uitkering van de ziekenkas.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”