ontslag wegens SWT / recht op solliciatieverlof

fonsvos59@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

ontslag wegens SWT / recht op solliciatieverlof

#1 , 13 mar 2019 08:23

Ik heb ontslag gekregen en lees soms op internet dat je dan eveneens recht hebt op 1 dag sollicitatieverlof per week. Klopt dit werkelijk? Ik zou mijn overuren (430) al niet mogen gebruiken om de duur te verkorten. Mijn opzeg bedraagt 17 maanden.
Wat is juist volgens de wet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 mar 2019 09:33

Waarom zou jij nog sollicitatieverlof moeten hebben, gezien je op SWT (brugpensioen) gaat, en niet meer gaat werken

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2019 10:04

Sollicitatie verlof is enkel voor effectief werk te zoeken .

Dus daar heeft u geen recht op .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2019 14:42

Ik sluit me qua gevoel aan bij bovenstaande reacties, echter werden er in de wetgeving geen uitzonderingen voorzien en heeft TS recht op sollicitatieverlof.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2019 15:11

Ik sluit me qua gevoel aan bij bovenstaande reacties, echter werden er in de wetgeving geen uitzonderingen voorzien en heeft TS recht op sollicitatieverlof.
Misschien dit ?

Art. 41.[1 § 1. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, binnen de grenzen bepaald in de paragrafen 2 tot 4, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2019 15:12

Volgens mij kunt u sollicitatieverlof nemen. De laatste 26 weken : 1 dag of 2 x 1/2 dag per week
De periode voor de 26 laatste weken : 1/2 dag per week.
Men mag bij ontslag door de werkgever of door uzelf altijd naar werk zoeken en sollicitatieverlof nemen.
Indien u zoudt werken na de opzegperiode OPGEPAST
Voor uw SWT gaat u best ten rade bij de vakbond, omdat indien men in dit stelsel zit en werkloosheidsuitkeringen en bijdragen ontvangt van het bedrijf hier speciale regels voor zijn.
Ofwel RVA/VDAB of vakbond raadplegen. Bij SWT moet u passieve beschikbaarheid hebben.
Voor meer specifieke gegevens omtrent de SWT verwijs ik u naar beide instanties.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2019 15:34

Als men van u geen schriftelijke bevestiging heeft dat u geen intentie meer hebt om actief te zoeken naar een nieuwe betrekking heeft u recht op sollicitatieverlof.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”