opzeg verkorten door recuperen van overuren

fonsvos59@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

opzeg verkorten door recuperen van overuren

#1 , 13 mar 2019 08:20

Ik heb mijn ontslag gekregen in het kader van SWT. Ik moet 17 maanden opzeg doen. Ik heb nog 430 overuren staan op mijn recup meter. Daar ik nu halftijds werk 17.5 per week komen deze overuren overeen met ongeveer 6 maanden.
Volgens de werkgever mag ik deze overuren niet in brengen om de duur van de opzeg te verkorten! Klopt dit eigenlijk wel. Bij de RVA zeggen ze dat dit in overleg met de werkgever wel zou mogen. Is hier geen wettelijk kader voor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2019 08:58

Bij de rva zullen ze wel weten wat mogelijk is, ik denk dat dit inderdaad enkel in overleg is. Tegen ziektebriefjes waarbij je de woning mag verlaten kan de werkgever wel weinig doen en aangezien je ontslag hebt gekregen schuift de opzegperiode ook niet op. Dit is wellicht niet de meest propere manier om te kunnen solliciteren maar het heeft je wel de kans om dit toch te doen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 13 mar 2019 09:16

Dit is wellicht niet de meest propere manier om te kunnen solliciteren maar het heeft je wel de kans om dit toch te doen.
Fraude is nooit een propere manier om iets te doen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

fonsvos59@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2019 10:34

Bij ziekte en in opzegperiode wegens ontslag verlengd de termijn steeds. Lees ik overal.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 mar 2019 12:08

Afwezigheid wegens ziekte schorst de opzegperiode indien het een ontslag door de werkgever betreft.

Ik zie overigens geen tegenstrijdigheden m.b.t. hetgeen de RVA beweert en wat de werkgever zegt. De RVA zegt dat het mogelijk is 'in onderling overleg', dus dat impliceert de toestemming van de werkgever.

De werkgever wenst niet toe te stemmen. In dat geval kan je de overuren opnemen, maar dit zal de termijn schorsen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 13 mar 2019 13:58

Ik begrijp iets niet goed: je hebt nog zoveel overuren staan die je voor je einde contract moet opnemen. Dan kan de werkgever toch alleen maar toestaan dat je die opneemt en daardoor enkele maanden niet aanwezig zal zijn op de werkvloer? Wat hadden ze anders in gedachten om jou die overuren wettelijk te compenseren? Je uitbetalen voor die overuren?

fonsvos59@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2019 15:09

Hij zou de overuren uitbetalen. Ik had dit niet zo graag omdat je er zo weinig van overhoud

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2019 15:20

. In dat geval kan je de overuren opnemen, maar dit zal de termijn schorsen.
als ik het goed voorheb verwijzen ze voor schorsing van de opzeggingstermijn naar art 28 arbeidsovereenkomstenwet
en daar zullen overuren niet tussen staan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mar 2019 15:26

indien je overuren niet kan opnemen voor einde arbeidsovereenkomst verlies je de inhaalrust maar niet het loon.

er zijn sectoren waarbij een aantal overuren fiscaal voordelig kunnen worden uitbetaald, mss kan je er wat op deze manier, dit jaar en volgend jaar laten uitbetalen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 mar 2019 15:38

Hij zou de overuren uitbetalen. Ik had dit niet zo graag omdat je er zo weinig van overhoud
Als werknemers meer werken, is er een fiscaal voordeel aan verbonden op de eerste 130 overuren

De krant lezen hé
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”