ontslag wegens medische overmacht of..

darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

ontslag wegens medische overmacht of..

#1 , 11 mar 2019 13:12

Ik ontvang ziekte-uitkeringen, maar was nog steeds ingeschreven als werknemer bij de werkgever, nu wil die mij onstlaan omdat er een maandelijkse kost moet betaald worden (ivm loonlasten), dus werd er voorgesteld om mij te ontslaan wegens medische overmacht, maar dan moet ik nog akkoord krijgen van de arbeidsgeneesheer, waarover ik enkele vragen heb (zie hieronder) ofwel kan ik ontslaan worden voor andere reden en ontvang ik een vergoeding die ik ook terug moest sorten omdat ik in die periode niet gewerkt heb maar uitkeringen ontving, klopt dat? (lijkt me een beetje raar om eerst een som te ontvangen die ik vervolgens moet terugstorten?)


Mijn vragen ivm arbeidsgeneesheer:

- ik heb plannen om deeltijds als zelfstandige te beginnen indien ik toestemming krijg van de adviserende arts van de ziekenbond. Kan de uitspraak van de arbeidsgeneesheer (indien die beweert dat ik wel of niet in staat ben om te werken) hier invloed op hebben? Bijvoorbeeld, indien de arbeidsgeneesheer beweert dat ik geen enkel werk kan doen, kan dit verhinderen dat ik deeltijds als zelfstandige wil beginnen of is het enkel de arts van de ziekenbond die dit bepaald ongeacht de mening van de arbeidsgeneesheer?

En omgekeerd, indien de arbeidsgeneesheer beweert dat ik wel kan werken, kan ik dan mijn uitkeringen verliezen?


-Zal de arbeidsgeneesheer altijd contact willen opnemen met de behandelende arts?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
darrio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2019 10:31

?

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2019 08:37

Als de geneesheer ziekenfonds goedkeuring heeft niets aan de hand als hij weigert dan kan ben je jouw uitkering kwijt als je toch werkt... Tijdens periode met ontslagvergoeding kan je denk ik geen uitkeringen cumuleren, als je niet ontslagen bent en je wil zelfstandig bijberoep doen met cumulatie uitkering denk ik niet dat dit gaat lukken om goedkeuring te krijgen...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2019 10:36

Als je verbrekingsvergoeding ontvangt van je werkgever ga je u zieken geld voor deze periode moeten terug storten, je kan nooit van twee walletjes eten .

En neen een arbeidsgeneesheer kan je niet weigeren om zelfstandig te worden, en hij mag maar moet nooit contact met de behandelde geneesheer opnemen .

Wat het luik ziekenbond betreft, als je zelfstandig word zal je moeten inleveren, dus terug van geen twee walletjes leven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”