UK contract voor werk in BE

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

UK contract voor werk in BE

#1 , 10 mar 2019 15:51

Heren,
Dames,

Ik heb 2 aanbiedingen voor 2 bedrijven in het Belgische, op zich erg goed nieuws. Tenslotte, wie wil zich nu niet gewild voelen. :D

Beide contracten verlopen via bedrijven actief in de UK. Ze lezen ook als contracten voor de markt daar, mits een aantal wijzigingen om "Europees" geldig te zijn. Nu, de gebruiken in het VK verschillen toch aardig wat van hier, waardoor er nogal wat zaken in staan die ongebruikelijk zijn voor de Belgische markt:
  • Ik word enkel betaald zolang de eindklant betaald.
  • Heb ik onverwachte onkosten voor het uitvoeren van mijn taak daar (bvb. het volgen van een opleiding), dan kan ik die op geen enkele manier terugvorderen.
  • ...
Ook staan er dingen in die zelfs niet mogen volgens de wetgeving hier (dixit een bevriende advocaat die de contracten heeft doorgelezen voor mij). Dan is er ook nog de BREXIT, waarvoor er ook x clausules in de contracten zijn toegevoegd.

Mijn vragen zijn dan ook eenvoudig:
  • Welke wetgeving is van toepassing hier?
  • Meer specifiek, mag ik dingen doen die in tegenspraak zijn met wat de Belgische wet zegt omdat mijn VK contract die dingen van mij verwacht?
  • Wat zijn de gevolgen van de BREXIT voor contracten zoals deze?
Een 4 jaar geleden zat ik in een gelijkaardige situatie: een project in een Belgisch bedrijf via een bedrijf uit het VK. Alleen... de contracten van dit bedrijf waren volledig gelijk aan de klassieke Belgische contracten. Het enige afwijkende was het ontbreken van verplichtingen met de Btw-administratie, daar dit gold als een export van diensten uit het buitenland.

Gaat dit nog hetzelfde zijn, of...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 10 mar 2019 16:09

Word je aangeworven als werknemer of als zelfstandige subcontractor ? Clausules zoals zelf je opleidingen betalen en stoppen contract indien contract met klant stopt suggereren dit.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 10 mar 2019 16:15

Brexit kan men moeilijk voorspellen tot er een definitieve regeling is. Als u kan, nog tot het einde van de maand wachten dus.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 mar 2019 16:31

Waar zou uw werkplek zijn? In B of GB ?
Indien in B is de Belgische wetgeving van zet

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 10 mar 2019 16:40

BTW? Een consultant contract?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 11 mar 2019 14:46

Word je aangeworven als werknemer of als zelfstandige subcontractor ? Clausules zoals zelf je opleidingen betalen en stoppen contract indien contract met klant stopt suggereren dit.
Als zelfstandige subcontractor.
Clausules zoals zelf je opleidingen betalen en stoppen contract indien contract met klant stopt suggereren dit.
Op zich zijn dit clausules die je op elk contract terug ziet. Alleen zijn het doorgaans enkel clausules ivm. een faillissement of reorganisatie van de eindklant. In alle andere gevallen word ik gewoon uitbetaald.

In dit contract vermelden ze zwart op wit enkel te betalen als de klant geen betalingsachterstand heeft.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 11 mar 2019 14:48

Brexit kan men moeilijk voorspellen tot er een definitieve regeling is. Als u kan, nog tot het einde van de maand wachten dus.
De opdracht begint op 01/04/2019. Ik kan eventueel nog wachten tot 31/03/2019, maar...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 11 mar 2019 14:48

BTW? Een consultant contract?
Waarmee u bedoelt?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”