Ontslag in onderling overleg?

Mortsel1971
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag in onderling overleg?

#1 , 08 mar 2019 21:08

Hallo, ik ben 47 jaar en net 7 maanden voltijds in dienst bij een grote touroperator als 'travel consultant' in een reiskantoor. Ik was erg blij met de job en was bereid om bij te leren ook al ging het wat trager dan bij iemand van 20j. (Ze wisten dit bij mijn aanwerving) De laatste 2 maanden kreeg ik te horen dat ik niet voldoe aan de functiebeschrijving wat betreft administratieve skills, dat ik het allemaal maar niet kan onthouden en terwijl ik toch wel het meest uitleg van iedereen heb gekregen...ik ben geen enkele keer ziek geweest, kwam nooit te laat en maakt geen enkele zware fout tot nu toe. Met als gevolg dat ik me niet meer gemotiveerd voel omdat het voor hun zowiezo een uitgemaakte zaak is. Ik heb gezegd dat ik liever ontslagen wordt wegens 'niet geschikt voor de job', Zij willen dat ik ontslag neem 'in onderling overleg', zonder 6 weken opzegtermijn en vergoeding (verleidelijk maar ook begrijpelijk natuurlijk, kans op fouten wordt ook te groot), maar dan heb ik ook geen enkel recht op een uitkering, ook heb ik op dit moment nog geen uitzicht op een nieuwe job. Ik ben amper bekomen van de teleurstelling. Heb gezegd dat ik een digitale versie van de ontslagdocumenten eerst rustig wil inzien (samen met iemand met verstand van zaken)
Ik weet niet hoe ik dit het beste aanpak, dit bedrijf is zo groot...misschien moet ik me alsnog bij een vakbond aansluiten... kan iemand me hierin adviseren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2019 21:19

Een vakbond is voor een werknemer nooit een luxe !

De raad dat ik je geef en je zal zien meerder tekent deze overeenkomst NIET!!

Als men van u wil afzijn dat men je ontslaat !!

Als je zelf ontslag neemt heb je GEEN werklosheidsvergoeding, en een mens leeft niet van de dauw, je moet centen hebben om te kunnen leven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 08 mar 2019 21:37

U zal vermoedelijk wel x maanden bijdrage moeten betalen bij vakbond in éénmaal.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2019 10:42

Ik heb gezegd dat ik liever ontslagen wordt wegens 'niet geschikt voor de job',
u vraagt hiermee uw werkgever om een strafrechtelijk misdrijf te plegen

theoretisch gezien kan de werkgever hier ook de verbreking vaststellen en een verbrekingsvergoeding eisen van u.
nu kunnen ze het niet bewijzen maar als zij de volgende gesprekken opnemen, wel.

zoals denlowie het zegt, niks tekenen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mortsel1971
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2019 20:22

Dank voor jullie reacties, zij hebben immers ervoor gekozen om mij na de selectie vast voltijds in dienst te nemen zonder proefperiode,en als ze na dan 6 m vinden dat ik niet voldoe dan moeten ze me idd maar ontslagen. Momenteel heb ik nog niks gezien op papier of beslist, wel ga ik me na lange tijd terug aansluiten bij een vakbond. Het worden nog moeilijke weken, maar dat is niks vergeleken met afgedankt worden ‘in onderling overleg’ en zonder iets op straat te staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2019 20:35

Dank voor jullie reacties, zij hebben immers ervoor gekozen om mij na de selectie vast voltijds in dienst te nemen zonder proefperiode,en als ze na dan 6 m vinden dat ik niet voldoe dan moeten ze me idd maar ontslagen. Momenteel heb ik nog niks gezien op papier of beslist, wel ga ik me na lange tijd terug aansluiten bij een vakbond. Het worden nog moeilijke weken, maar dat is niks vergeleken met afgedankt worden ‘in onderling overleg’ en zonder iets op straat te staan.
Als je ontslagen word dan heb je recht op 2 halve dagen betaald om werk te zoeken, de dagen dat je ziek bent moet je na de opzegtermijn inhalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”