Contract bepaalde duur, ontslag en niet uitbetalen laatste loon

Artan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Contract bepaalde duur, ontslag en niet uitbetalen laatste loon

#1 , 07 mar 2019 10:28

Beste,

Graag zocht ik raad ivm volgende :
Ik had een contract bepaalde duur (tot september 2019) bij een bedrijf, echter werd ik in Januari werkonbekwaam door een persoonlijk ongeval (geen arbeidsongeval, geen woon-werkverkeer ongeval, gewoon dom accidentje thuis).
Ik ben steeds direct en oprecht geweest dat het wel eventjes kon duren eer ik terug was (geen half jaar, gewoon ook niet terug na een week) altijd contact gehouden, ook vermeld dat ik even bij mijn zus ging inwonen met mijn honden omdat ik er de zorg niet voor kon dragen.
Mijn werkgever werd echt onmogelijk, bellen 20keer per dag, whatsapp 35 berichten per dag, mij trachten te dwingen om naar kantoor te komen voor een vergadering over mijn “ziekte”, op den duur was dat echt niet meer fijn.
Ze hebben dan blijkbaar 2x een controle arts naar mijn thuisadres gestuurd, welke ik dus gemist heb wegens niet thuis die periode, maar goed het is hun recht om die naar daar te sturen (ook al wisten ze dat ik niet thuis was) maar dat heb ik telefonisch vermeld dus geen bewijs van.
Mijn attest voor die periode was 2 weken, dat gingen ze dus niet uitbetalen maar daar heb ik nooit moeilijk over gedaan.

De week nadien kreeg ik mijn ontslag, ik moest alles inleveren bij aanvang van mijn opzegperiode (laptop, sleutel, parkeerkaart) en als ik dit niet zou inleveren zouden ze mijn loon inhouden tot alles binnen was.
(Dit staat zo op mijn ontslagbrief)

Ik heb alles ingeleverd behalve de parkeerkaart, helaas is deze zoek geraakt, dit heb ik vermeld en gemeld dat ze die best blokkeren en mij de kost voor een verloren kaart aanrekenen of hoe ze dat ook doen.

Nu zijn we reeds 3 weken verder, mijn opzeg is bijna gedaan en ik ben nog steeds niet uitbetaald, ze zijn ook niet van plan die 4 weken opzeg te betalen, terwijl zij wel alle benodigdheden om te kunnen werken hebben teruggevraagd voor de aanvang van de opzeg.

Ik hoorde via via dat ze zouden weigeren uit te betalen vanwege die verloren parkeerkaart, het is niet eens hun parkeerterrein en er zijn volgens mij echt wel richtlijnen ivm verloren kaarten.

Ook is mijn maaltijdcheque kaart vervallen net nu, volgens Edenred zijn ze verplicht een nieuwe kaart voor me te accepteren maar ze krijgen geen reactie van het bedrijf.

Het is een Russisch bedrijf met HR in Nederland, ze weten dus erg weinig van de Belgische wetgeving af.
Is dit allemaal wel wettelijk wat ze hier aanrichten? Ik zit reeds van half januari zonder inkomen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mar 2019 11:16

Uw arbeidscontract is toch Belgisch? Of is dit een Nederlands contract?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2019 14:53


Ze hebben dan blijkbaar 2x een controle arts naar mijn thuisadres gestuurd, welke ik dus gemist heb wegens niet thuis die periode,
je hebt een beschikbaarheidsplicht, in feite heb je geen recht op gewaarborgd loon vanaf je een controle hebt gemist en waarvoor je geen geldige reden hebt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”