Beste
Ik bevind mij ook in deze situatie. De vakbond ken ook niet altijd de wet goed. Ze panikeren snel zonder dat ze daar concrete redenen voor hebben. Nu ik ben erin geslaagd mijn C4 te krijgen per e-mail en de concrete redenen van het ontslag met de vakbond in CC (extra druk).
u kan ook nog opteren de klasieke aangetekend schijven op te maken in een bpost kantoor maar vink AR wel aan!
EN stuur terzelfdetijd een e-mail naar u werkgeven met leesebeveestiging dat u zowel per brief en aangetekend schijven de concrete redenen van het ontslag opvraagt EN uw C4.
Ander kan u de brief versturen via een gekwalificeerde vertrouwensdienstverlener voor elektronisch aangetekende bezorging conform Verordening (EU) Nr. 910/2014.
DigiConnect is er zo een platform. U kiest voor hybride zending en typt uw bericht gewoon in.
DigiConnect print de brief en stuurt die dan op de post per aangetekend schijven. U krijgt dan op het digiconnect portaal ('outbox') uw brief te zien. Het duurt 3 dagen voor die op de post is soms een week als bpost stakingen doet. MAAR uw brief wordt wel als gedoponeert beschouwd als deze is ingediend bij digiconnect. Wettelijk zo bepaald.
Die geven u dan het afgifte bewijs. AR , moet je wel aanvinken natuurlijk. Z'on zending kost €10.
Lees vooral
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/a ... 2022032057
Art. 1.5. Kennisgeving
De kennisgeving is de mededeling van een beslissing of een feit verricht door een persoon aan een of meer bepaalde personen.
De kennisgeving bereikt de bestemmeling wanneer deze ervan kennisneemt of er redelijkerwijze kennis van had kunnen nemen.
De kennisgeving langs elektronische weg verricht, bereikt de bestemmeling hetzij wanneer deze ervan kennis neemt,
hetzij wanneer deze er redelijkerwijze kennis van had kunnen nemen voor zover dat, in die laatste hypothese, die bestemmeling voorafgaandelijk het gebruik heeft aanvaard van het elektronisch adres of van een ander elektronisch communicatiemiddel dat de persoon die de kennisgeving verricht, heeft aangewend
Met die wet is het dus voldoende om een Afgifte bewijs (AR) in handen te hebben met de handtekening van de werkgever.
U kunt het best u rechten uitoefenen als u ze zelf goed kent.