Ontslag

MikeW204
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Ontslag

#16 , 17 mar 2025 00:36

Ik ben ontslagen met verbrekkingsvergoeding. Nu enkele weken verder heb ik nog steeds geen documenten of C4 gekregen? Ik lees dat ik mijn C4 normaal moet krijgen op de laatste arbeidsdag?

Rude&Justice

#17 , 17 mar 2025 01:31

C4 moet u inderdaad krijgen ten laatste de laatste werkdag. Werkdagen zijn ook de dagen die door de verbrekingsvergoeding gedekt worden, zie uw laatste loonfiche voor de correcte datum.

Als u die niet gekregen hebt, dan is dat ernstig. Het is namelijk wettelijk verplicht dat de werkgever één geeft.
Zie art. 137 in 25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering.
https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/b ... 192/justel

Zie het zo, hoe slechter u werkgever zich gedraagt hoe meer kans u hebt om uw gelijk te halen in een rechtbank.

Je kan de uitkeringsinstantie aanmanen op de C4 te vorderen van de werkgever. Je dient daarvoor een C109 document in te vullen.
https://www.rva.be/burgers/volledige-we ... rkstelling

Rude&Justice

#18 , 17 mar 2025 18:03

Als je ontslagen bent na het te kennisgeving dat je geboorteverlof opneemt dan moet de werkgever bewijs leveren dat er andere redenen waren om u te ontslaan.

Als je deze redenen wilt kennen kun je hem aangetekend schrijven. geeft hem 2 maanden om hierop te antwoorden. Het opvragen concrete redenen van het ontslag kan ook via het CAO nr. 109.

Als je dat hebt kun je een rechtszaak overwegen.

Waarom al die vragen? De wet is zo duidelijk als het maar kan zijn. Je moet gewoon durven je mond opendoen.

https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/w ... 303/justel
Art. 30
[2 § 4. De werkgever stelt geen handelingen die ertoe strekken eenzijdig een einde te maken aan de arbeidsovereenkomst van de werknemer die gebruik maakt van zijn recht op [4 geboorteverlof]4, gedurende een periode die ingaat op het ogenblik [4 van de kennisgeving aan de werkgever en uiterlijk op de eerste dag van het geboorteverlof en eindigt vijf maanden te rekenen vanaf de dag van de bevalling]4, behalve om redenen die vreemd zijn aan de opname van het [4 geboorteverlof]4.
De werkgever levert het bewijs dat zulke redenen voorhanden zijn. [4 Op verzoek van de werknemer stelt de werkgever hem er schriftelijk van in kennis.]4
Zo de ingeroepen reden tot staving van het ontslag niet beantwoordt aan het bepaalde in het eerste lid of bij ontstentenis van reden, betaalt de werkgever aan de werknemer een forfaitaire vergoeding gelijk aan het [4 brutoloon voor zes maanden]4, onverminderd de vergoedingen verschuldigd in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst.

Reclame

MikeW204
Topic Starter

#19 , 28 mar 2025 23:11

Ik heb na mijn ontslag een aangetekende brief gestuurd op aanrade van de vakbon om de reden van ontslag te krijgen. Nu als ik via track en trace kijk zie ik geen afleverbewijs en op de track en trace staat ook enkel de postcode en stadnaam dus niet straat of bedrijfsnaam. Is dit altijd zo of is dit een fout van de post? Kan ik het best opnieuw een aangetekende brief sturen want heb ook nog geen antwoord gehad alhoewel ze daarvoor 2 maanden de tijd hebben. Maar wil niet pas na 2 maanden te horen krijgen dat ze de brief niet ontvangen hebben of dat mijn aangetekende brief niet rechtgeldend is. Ik heb ook geen c4 ontvangen? Ik ben ontslagen met verbrekkingsvergoeding en mijn opzeg loopt tot begin mei. Kan ik dzn pas de c4 verwachtten of moet ik deze al gekregen hebben? Nu wilt de vakbon mij ook niet verder helpen in deze zaak omdat de hun secretaris zegt dat ik geen recht heb op bescherming. Maar ik heb het gevoel dat ze me gewoon afwimpelen omdat hij de secretaris contact heeft opgenomen met mij nadat ik mijn beklag had gedaan bij de vakbond op de werkvloer. Nu weet ik dat er bij die werkgever niet alles koosjer verloopt. Dus op vraag van die vakbond denk ik dat ze me niet willen helpen.

Rude&Justice

#20 , 29 mar 2025 21:47

Beste

Ik bevind mij ook in deze situatie. De vakbond ken ook niet altijd de wet goed. Ze panikeren snel zonder dat ze daar concrete redenen voor hebben. Nu ik ben erin geslaagd mijn C4 te krijgen per e-mail en de concrete redenen van het ontslag met de vakbond in CC (extra druk).

u kan ook nog opteren de klasieke aangetekend schijven op te maken in een bpost kantoor maar vink AR wel aan!
EN stuur terzelfdetijd een e-mail naar u werkgeven met leesebeveestiging dat u zowel per brief en aangetekend schijven de concrete redenen van het ontslag opvraagt EN uw C4.

Ander kan u de brief versturen via een gekwalificeerde vertrouwensdienstverlener voor elektronisch aangetekende bezorging conform Verordening (EU) Nr. 910/2014.
DigiConnect is er zo een platform. U kiest voor hybride zending en typt uw bericht gewoon in.
DigiConnect print de brief en stuurt die dan op de post per aangetekend schijven. U krijgt dan op het digiconnect portaal ('outbox') uw brief te zien. Het duurt 3 dagen voor die op de post is soms een week als bpost stakingen doet. MAAR uw brief wordt wel als gedoponeert beschouwd als deze is ingediend bij digiconnect. Wettelijk zo bepaald.
Die geven u dan het afgifte bewijs. AR , moet je wel aanvinken natuurlijk. Z'on zending kost €10.

Lees vooral
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/a ... 2022032057

Art. 1.5. Kennisgeving
De kennisgeving is de mededeling van een beslissing of een feit verricht door een persoon aan een of meer bepaalde personen.
De kennisgeving bereikt de bestemmeling wanneer deze ervan kennisneemt of er redelijkerwijze kennis van had kunnen nemen.
De kennisgeving langs elektronische weg verricht, bereikt de bestemmeling hetzij wanneer deze ervan kennis neemt, hetzij wanneer deze er redelijkerwijze kennis van had kunnen nemen voor zover dat, in die laatste hypothese, die bestemmeling voorafgaandelijk het gebruik heeft aanvaard van het elektronisch adres of van een ander elektronisch communicatiemiddel dat de persoon die de kennisgeving verricht, heeft aangewend

Met die wet is het dus voldoende om een Afgifte bewijs (AR) in handen te hebben met de handtekening van de werkgever.

U kunt het best u rechten uitoefenen als u ze zelf goed kent.

Rude&Justice

#21 , 29 mar 2025 22:19

Ik heb ook gemerkt dat de eerste 3 weken van februari zeer problematisch waren voor BPOST. Stakingen en slechte levering van brieven.

Rude&Justice

#22 , 29 mar 2025 23:00

In het slechtste geval moet je een deurwaarder exploot sturen. Dat kost dan veel geld maar dan is er geen twijfel mogelijk dat de inhoud van u brief de werkgever heeft bereikt.

Gebruikt u het CAO nr109 om de concrete redenen van het ontslag op te vragen?
Of het wettelijke kader van geboorteverlof?

MikeW204
Topic Starter

#23 , 29 mar 2025 23:41

Ik heb de brief reeds aangetekend gestuurd caonr 109. Die brief heb ik gekregen van de vakbond. De brief is afgeleverd die ik op de track en trace maar ik zie enkel de postcode en stadsnaam. Dus weet niet of dit wettelijk geldig is. Toen ik naar de vakbond mailde gingen ze een klachtenprocedure opstartten totdat de secretaris van de vakbond op vraag van de vakbond op het werk mij contacteerde en zei dat alles wettelijk is verlopen en ik geen recht heb op bescherming.

Rude&Justice

#24 , 30 mar 2025 03:44

Een ontvangstbewijs is betalend. Hoeveel heb je betaald voor de zending?
Als je iets van €10 hebt betaald dan heb je een ontvangstbewijs. Indien niet dan heb je enkel afgiftebewijs.

Cao nr109 heeft als bedoeling dat je de reden van het ontslag mag kennen en het betwisten. De werkgever heeft daarvoor 2 maanden om op te antwoorden als je daarnaar een verzoek stuurt per aangetekend schrijven.
Na 2 maanden geen antwoord wordt de werkgever gestraft.

Dus het is niet de bedoeling dat je lang op die reden hoeft te wachten. Als je na 3 weken vanaf ontvangt van uw verzoek nog geen reactie hebt gehad. Is het sterk aan te raden uw werkgever te contacteren.

Stuur eens een e-mail naar die werkgever met leesbevestiging als je dat nog niet gedaan hebt (en zet een van die vakbond medewerkers in CC, neem niet die secretaris maar gewoon een willekeurige naam met <een willekeurige naam>@<vakbond domein>; zolang uw werkgever maar ziet dat er iemand meekijkt):

"Geachte [Naam],

Op [datum] heb ik u een aangetekende brief gestuurd met het verzoek mij de concrete redenen voor het ontslag mede te delen. Tot op heden heb ik hierop nog geen antwoord mogen ontvangen.

Ik verzoek u vriendelijk de genoemde reden ook per e-mail door te sturen. Indien de reden reeds per aangetekende brief is verzonden, verzoek ik u het afgiftebewijs hiervan per e-mail aan mij te verstrekken.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
[Je naam]
[Je contactinformatie]"

Genereer wel een nieuwe e-mail anders kan die werkgever u mogelijks op dit forum vinden.

CAO nr109 Art. 10 biedt geen oplossing voor een kennelijk onredelijk ontslag procedure als de aangetekende zending niet ontvangen is!
De werkgever kan de schuld op de postdienst steken als hij niet weet dat er een verzoek op weg was.
U moet asap zeker die mail sturen anders kan u misschien geen zaak voeren met steun van de vakbond. Die mannen willen een reden hebben van het ontslag of ze beginnen er zelf niet aan.

puttemanp

#25 , 30 mar 2025 21:35

Ik weet soms niet wat ik hier lees….

Alles per e-mail (wat zowat het eenvoudigst te faken is, ik stuur je als je wil nu onmiddellijk een mail met als afzender koning@belgie.be en teken die met Filip, koning der Belgen).

Fake e-mail adressen van vakbond in cc zetten zodat de (ex)werkgever denkt dat er iemand meeleest….

Leesbevestiging van een mail is niets waard. Bij mij staat dit standaard uit. Zelfs als je een leesbevestiging krijgt kan dit hetzij betekenen dat de mail in de mailbox aangekomen is (mailbox die niet noodzakelijk actief is. Ik heb er zo een dozijn die ik 1x per jaar bekijk). Hetzij dat de preview getoond werd maar niet de inhoud, hetzij dat de mail versleept werd van inbox naar verwijderde items, of heel misschien dat de mail gelezen werd.
Ietwat pientere ( hoeft nie eens heel pienter te zijn) advocaat maakt hier brandhout van.

Denken jullie nu echt dat jullie niet door de mand vallen?

P.

Rude&Justice

#26 , 31 mar 2025 18:15

Het gaat niet om fake e-mail adressen als afzender te gebruiken. Het gaat erom de vakbond erbij te zetten in CC voor druk. Wat u zegt is illegaal en spam. U mag zich niet voordoen als een ander persoon of entiteit.
Leesbevestiging van een mail is wel iets waard. Dat is een e-mail van de werkgever naar de afzender adres en dat is een bewijs dat hij de e-mail heeft gelezen. Valt onder de wet van de Kennisgeving.
Daar kun je geen brandhoud van maken. Tenzij de wet bepaald dat je een aangetekende zending moet sturen met een erkende postdienst.

Gezien hij dat gedaan heeft maar geen antwoord krijgt, kan zo een e-mail wel als bewijs dienen dat de werkgever redelijkgewijs op de hoogte was van een aangetekende zending en de inhoud ervan. Dus is het aan de werkgever om ervoor te zorgen dat de procedure tot een goed einde komt.

Er staat veel kletspraat in dit forum en zeer weinig wettelijke duidingen wat zeer jammer is.

Tot nu tot zie ik niks verkeerd aan de procedure. Al heb ik wel twijfels of Mikew204 hier niks verzwijgt over mogelijk e-mails die de werkgever de laatste week voor zijn ontslag heeft gestuurd die mogelijks zijn ontslag verantwoorden.
Een werkgever moet maar 2 feiten kunnen aantonen: één waarbij alleen Mikew204 de oorzaak is van een onregelmatigheid* en één onregelmatigheid waar Mikew204 een deel van de verantwoordelijkheid draagt.
De werkgever moet MikeW204 van die ene onregelmatigheid* hem op zijn minst 1 week voor het ontslag van op de hoogte brengen.

Als die werkgever dat niet heeft of MikeW204 kan dat weerleggen dan kan hij die zaak winnen.

MikeW204
Topic Starter

#27 , 31 mar 2025 19:30

De reden voor ontslag is eigenlijk heel simpel. De manier dat ze daar het beleid voeren is totaal onlogisch. Als je je werk doet voor je op de vingers getikt en een ander die zijn werk niet doet wordt niets opgezegd. Duidelijk vriendjespolitiek en handjes die boven het hoofd worden gehouden. Ik was de enigste persoon die keer op keer meldingen maakte bij de teamleider. Die mij gelijk gaf maar niets aan deed. Dus mij gewoon suste. Waarop ik naar de hr veranantwoordelijke en manager ben gegaan en daar mijn verhaal heb gedaan 2x keer. Ook zijn ze op de hoogte van de problemen aangezien er andere al vertrokken zijn daardoor. Maar ze geloven niet dat de teamleider zijn werk niet goed doet. Zelfs de vakbon die de teamleider goed kent zegt dat hij zijn werk niet correct. Door al het geklaag van mij waren ze het beu en hebben ze iedereen bij elkaar geroepen en gezehd vanaf nu iedereen correct en samen werken oftewel krijg je uw ontslag en betalen we de volledige opzeg uit. Niemand is hierop ingegaan. Enkele maanden later nog geen verandering. Door de werktstress was ik 1 maand afwezig en hebben ze mij gebeld om op gesprek te komen. Ik heb gezegd dat dit geen nut heeft want we hebben al verschillende gesprekken gehad en er verzndert toch niets. Waarop zei zeiden wil je uw ontslag dan. Ik zei maakt niet uit voor mij want zie het niet meer zitten. Daarop heb ik mijn ontslag gekregen. Ik moet er wel bij zeggen ik heb een aantal weken daarvoor laten weten zowel mondeling als per mail dat ik in geboorteverlof ga binnenkort. Dus daardoor heb ik bescherming op ontslag. Zij hebben naar aanleiding van ons telefoonsgesprek geconcludeert dat ik mijn ontslag wou en zij hebben hierop gewoon een aangetekende brief gestuurd met mijn ontslag. Ik ben niet bij hun geweest om iets te tekenen. Dus eenzijdig verbreken van de arbeidsovereenkomst.

MikeW204
Topic Starter

#28 , 31 mar 2025 19:35

Ik heb toen de vakbond op het werk gecontacteerd die wimpelde mij af door te zeggen dat ik akkoord was met mijn ontslag. Toen ik zei dat ik bescjerming heb op ontslag zei hij dit is niet van toepassing voor mannen enkel vrouwen toen ik het artikel van de wet doorstuurde zei hij ja je was nog niet in verlof. Toen ik daarop zei vanaf de kennisgeving van je beschermt kreeg ik een telefoon van zijn secretaris die vlak af zei alles is correct verlopen. Hier valt niets aan te doen. Net zoals een werknemer zijn ontslag kan geven kan een werkgever ook uw ontslag geven simpel.

Ik heb zelf een mail gestuurd met cao109 met de vraag voor de reden van mijn ontslag. Ik heb die destijds aangetekend verstuurd maar zonder afleverbewijs. Nu heb ik daarna terug dezelfde brief gestuurd maar deze keer met afleverbewijs en ook een mail gestuurd met de melding dat ik de brief verzonden heb. Nu wacht ik hun antwoord af.

Rude&Justice

#29 , 31 mar 2025 19:54

Dat is duidelijk.
Als u zegt dat jij je ontslag wil, dan heb jij het contract eenzijdig verbroken en dus niet de werkgever. Gezien de werkgever het contract verbreekt moeten zij wel degelijk bewijs leveren dat het ontslag gebaseerd is op uw onregelmatig gedrag.

Zeer goed om die brief opnieuw te versturen met die e-mail.

Uw verhaal van de slechte werkomstandigheden is natuurlijk moeilijk om in een mogelijke rechtszaak aan te voeren; De rechtbank zal daarvoor getuigen (werknemers) moeten oproepen die dat ook kunnen bevestigen.

Ik hoop voor u dat de werkgever verder geen e-mails of onderbouwde verslagen heeft waaruit zij onregelmatigheden kunnen afleiden.

puttemanp

#30 , 31 mar 2025 19:55

Het gaat niet om fake e-mail adressen als afzender te gebruiken. Het gaat erom de vakbond erbij te zetten in CC voor druk. Wat u zegt is illegaal en spam. U mag zich niet voordoen als een ander persoon of entiteit.
en

Stuur eens een e-mail naar die werkgever met leesbevestiging als je dat nog niet gedaan hebt (en zet een van die vakbond medewerkers in CC, neem niet die secretaris maar gewoon een willekeurige naam met <een willekeurige naam>@<vakbond domein>; zolang uw werkgever maar ziet dat er iemand meekijkt)

Spreken elkaar toch ietwat tegen. Langs de ene kant zeg je dat je zomaar een willekeurige naam neemt, en langs de andere dat je vakbond in cc zet voor druk. Maar wat als die 'willekeurige naam' in de verste verte niets met de betreffende vakbond te maken heeft?

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”