Hospitalisatieverzekering na ontslag

MikeW204
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hospitalisatieverzekering na ontslag

#1 , 27 feb 2025 19:55

Ik ben deze week ontslagen met verbrekkingsvergoeding. Nu moet mijn vrouw volgende week bevallen. Ik lees dat de werkgever mij moet informeren binnen de 30 dagen wanneer de hospitalisatieverzekering is gestopt en hoe ik deze zelf evt kan overnemen. Ik lees ook dat de hospitzlisatieverzekering onmiddelijk stopt bij ontslag met verbrekingsvergoeding. Nu heb ik contact opgenomen met de verzekeraar voor ik ontslagen werd en deze zeiden me dat de verzekering telkens de 1ste van de volgende maand wordt gestopt. Wat als de werkgever mij pas iets laat weten 2 of 3 weken later en ik reeds gebruik maak van de verzekering volgende week. Ben ik dan verzekerd of betaal ik zelf alle kostten en kan het ziekenhuis zien of de verzekering nog geldig is als ik de medicard afgeef?

Sirkii

#2 , 04 mar 2025 10:19

Polis nalezen. Geef je kaart af en je zal wel een “neen” krijgen of een factuur van de hospitalisatieverzekering. Contacteer HR betreffende de verlenging als je daarin geïnteresseerd bent. Tijdig verlengen is immers key.

MikeW204
Topic Starter

#3 , 10 jun 2025 12:47

Ik ben 28/02 ontslagen met opzegvergoeding. Mijn vrouw is begin 5 maart bevallen. Ik heb DKV geveld en dag ervoor om te vragen of ik nog gedekt was en dit was ook zo. In het ziekenhuis bij het inschrijven nogmaals gevraagd of de verzekering nog geldig is en dat was nog steeds geldig. Nu 3 maanden later krijg ik een factuur van DKV dat er niet vergoedbarde kosten zijn die ik dien te betalen. Heb DKV gecontacteerd en zij zeggen dat de werkgever in Mei hun heeft laten weten de verzekering stop te zetten op 1 Maart. Waardoor ik nu een factuur van meer dan 2000 euro zelf dien te betalen. Ook heeft de werkgever mij pas 7 Mei laten weten hoe ik mijn DKV zelf verder kan zetten. Ik ben 24/02 ontslagen met opzegvergoeding die liep tot 04/05. Volgens de wet verwilghen dienen zij mij binnen 1 maand na stopzetten te verwittigen. Loopt deze 1 maand vanaf 24/02 of pas vanaf 04/05?

Reclame

Lanox

#4 , 10 jun 2025 13:08

De 1 maand loopt vanaf de stopzetting van het voordeel, 1 maart in uw geval.

Ik zou echter de bal in het kamp van de werkgever en verzekeraar leggen en hen aangetekend laten weten dat u pas op 07/05 informatie gekregen heeft hoe u uw verzekering individueel kan voort zetten en dus volgens de wet Verwilghen minstens verzekerd moet zijn bij uw werkgever tot 07/04. Laat hen maar onderling uitvechten bij wie het probleem ligt.

MikeW204
Topic Starter

#5 , 10 jun 2025 13:37

Volgens DKV kan ik ook niet individueel verder zetten aangezien ik minder dan 2 jaar was aangesloten en ik zowiezo de dekking niet kon verder zetten dus het niets uitmaakt.

Lanox

#6 , 10 jun 2025 14:45

Uiteraard dien je in de eerste plaats zelf aan de voorwaarden te voldoen. Aangezien je zelf de wet Verwilghen aanhaalde ging ik er van uit dat je hieraan voldeed.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”