Ontslag

puttemanp

Re: Ontslag

#31 , 31 mar 2025 19:59

De werkgever moet MikeW204 van die ene onregelmatigheid* hem op zijn minst 1 week voor het ontslag van op de hoogte brengen.
Waar staat dit?
Een werkgever kan op ieder moment een werknemer ontslaan. Al dan niet om dringende reden, al dan niet met verbrekingsvergoeding.
Er is NERGENS bepaald dat een werknemer een week voor het ontslag op de hoogte moet gebracht worden.

P.

MikeW204
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#32 , 31 mar 2025 20:52

Dat is duidelijk.
Als u zegt dat jij je ontslag wil, dan heb jij het contract eenzijdig verbroken en dus niet de werkgever. Gezien de werkgever het contract verbreekt moeten zij wel degelijk bewijs leveren dat het ontslag gebaseerd is op uw onregelmatig gedrag.

Zeer goed om die brief opnieuw te versturen met die e-mail.

Uw verhaal van de slechte werkomstandigheden is natuurlijk moeilijk om in een mogelijke rechtszaak aan te voeren; De rechtbank zal daarvoor getuigen (werknemers) moeten oproepen die dat ook kunnen bevestigen.

Ik hoop voor u dat de werkgever verder geen e-mails of onderbouwde verslagen heeft waaruit zij onregelmatigheden kunnen afleiden.

Hoe kan ik het contract eenzijdig verbroken hebben? Ik heb nooit gezegd dat ik mijn ontslag wil. Ook al zou ik dat gezegd hebben volgens mij is een mondeling woord niets waard. Als ik mijn ontslag effectief wou dan was ik ook tot daar gereden om mijn ontslag te tekenen. Dit is niet gebeurd. Zij hebben een brief gestuurd waarin staat dat ZIJ de overenkomst verbreken.

Rude&Justice

#33 , 31 mar 2025 21:50

Hoe kan ik het contract eenzijdig verbroken hebben? Ik heb nooit gezegd dat ik mijn ontslag wil. Ook al zou ik dat gezegd hebben volgens mij is een mondeling woord niets waard. Als ik mijn ontslag effectief wou dan was ik ook tot daar gereden om mijn ontslag te tekenen. Dit is niet gebeurd. Zij hebben een brief gestuurd waarin staat dat ZIJ de overenkomst verbreken.
Dat zeg ik toch niet. U zegt dat u uw wil hebt uitgedrukt daar niet langer te willen werken.
"Waarop zei zeiden wil je uw ontslag dan. Ik zei maakt niet uit voor mij want zie het niet meer zitten."
Ik zeg net dat de werkgever daar geen argument heeft om dat als reden te geven om u niet kennelijk onredelijk te ontslaan.

Echter wettelijk gezien is het wel mogelijk mondeling je ontslag aan te kondigen. Als de ontslagbrief stelt dat je werkgever je ontslaat moet hij wel zelf bewijs leveren voor redenen van het ontslag. Dan is u wilsverklaring geen geldig argument.
Waar staat dit?
Een werkgever kan op ieder moment een werknemer ontslaan. Al dan niet om dringende reden, al dan niet met verbrekingsvergoeding.
Er is NERGENS bepaald dat een werknemer een week voor het ontslag op de hoogte moet gebracht worden.
Alles is in context van een kennelijk onredelijk ontslag. Uiteraard kan een werkgever gelijk wanneer overgaan tot een ontslag.
Deze werkgever moet wel aantonen dat hij Mike niet kennelijk onredelijk heeft ontslagen. Anders moet hij inderdaad 6 maand loon betalen als Mike die e-mail heeft met de kennisgeving van het geboorteverlof.
Laatst gewijzigd door Rude&Justice op 31 mar 2025 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Rude&Justice

#34 , 31 mar 2025 21:54

Spreken elkaar toch ietwat tegen. Langs de ene kant zeg je dat je zomaar een willekeurige naam neemt, en langs de andere dat je vakbond in cc zet voor druk. Maar wat als die 'willekeurige naam' in de verste verte niets met de betreffende vakbond te maken heeft?
U hebt de tekst verkeerd geïnterpreteerd. De bedoeling is om een vakbond medewerker in CC te zetten zodat de werkgever wat druk zou voelen om sneller te antwoorden.

Rude&Justice

#35 , 31 mar 2025 22:25

Ik zeg net dat de werkgever daar geen argument heeft om dat als reden te geven om u niet kennelijk onredelijk te ontslaan.

Echter wettelijk gezien is het wel mogelijk mondeling je ontslag aan te kondigen. Als de ontslagbrief stelt dat je werkgever je ontslaat moet hij wel zelf bewijs leveren voor redenen van het ontslag. Dan is u wilsverklaring geen geldig argument.
Er moet hier wel een geschrift voor bestaan. Anders kun je het nietig laten verklaren.
Art. 37.(§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.

MikeW204
Topic Starter

#36 , 02 apr 2025 14:18

Ik heb uiteindelijk de reden voor ontslag gekregen en dat is afwezigheid. Heb ook de documenten met alle datas ontvangen waar ik afwezig was. Is dit een geldige reden voor ontslag of bespreek ik dit eens met een advocaat om verdere stappen te ondernemen? Aangezien de vakbond nietd wilt doen.

puttemanp

#37 , 02 apr 2025 21:28

Ik heb uiteindelijk de reden voor ontslag gekregen en dat is afwezigheid.
Gewettigde of ongewettigde afwezigheid?
Weet verder ook dat ontslag omwille van ziekte niet mogelijk is. Ontslag omwille van verstoring van de organisatie omwille van veelvuldige afwezigheid kan dan weer wel.

P.

MikeW204
Topic Starter

#38 , 02 apr 2025 21:54

Ik heb uiteindelijk de reden voor ontslag gekregen en dat is afwezigheid.
Gewettigde of ongewettigde afwezigheid?
Weet verder ook dat ontslag omwille van ziekte niet mogelijk is. Ontslag omwille van verstoring van de organisatie omwille van veelvuldige afwezigheid kan dan weer wel.

P.
Het gaat om gewettigde ziekte. Ja de verstoring hebben zij ook aangekaart, maar of dit effectief zo is betwijfel ik. Anders hadden ze me allang ontslagen en niet pas nadat ik zelf aangaf dat ik het niet meer zag zitten.

Rude&Justice

#39 , 03 apr 2025 00:51

Ik heb uiteindelijk de reden voor ontslag gekregen en dat is afwezigheid. Heb ook de documenten met alle datas ontvangen waar ik afwezig was. Is dit een geldige reden voor ontslag of bespreek ik dit eens met een advocaat om verdere stappen te ondernemen? Aangezien de vakbond nietd wilt doen.
Gewettigde afwezigheid is geen gerechtsgeldige redenen om een ontslag te motiveren.
Dat uw afwezigheid een ernstige verstoring van de werking van het bedrijf veroorzaken moet de werkgever wel bewijzen. Als je niet beschikt over enige vorm van bewijs, verslagen of e-mails dan kan je de vakbond vragen of ze de werkgever willen aanschrijven om die bewijsstukken of hoe ze zich gaan verweren mede te delen aan u.

Je hebt het recht om je zaak voor te bereiden en de werkgever is verondersteld mee te werken.

De vakbond mag dit dossier niet weigeren als je lid bent. Tenzij ze bewijs hebben dat de zaak verloren is.
Van wat ik hier lees is dat niet het geval.

MikeW204
Topic Starter

#40 , 03 apr 2025 01:06

Gewettigde afwezigheid is geen gerechtsgeldige redenen om een ontslag te motiveren.
Dat uw afwezigheid een ernstige verstoring van de werking van het bedrijf veroorzaken moet de werkgever wel bewijzen. Als je niet beschikt over enige vorm van bewijs, verslagen of e-mails dan kan je de vakbond vragen of ze de werkgever willen aanschrijven om die bewijsstukken of hoe ze zich gaan verweren mede te delen aan u.

Je hebt het recht om je zaak voor te bereiden en de werkgever is verondersteld mee te werken.

De vakbond mag dit dossier niet weigeren als je lid bent. Tenzij ze bewijs hebben dat de zaak verloren is.
Van wat ik hier lees is dat niet het geval.
Ik zal de vakbond vragen de werkgever te contacteren. Hopelijk werken ze mee want hun sectretaris zei me al dat hier juridisch niets tegen te doen is, maar dit ging om het ontslag na kennisgeving van geboorteverlof. Dus hij is zelf niet op de hoogte van de wetgeving.

MikeW204
Topic Starter

#41 , 07 apr 2025 13:01

Onderstaande mail krijg ik als antwoord van de vakbond.

Ik zal even wat verduidelijking brengen:

Bescherming bij geboorteverlof: je bent inderdaad beschermd, maar enkel tegen ontslag met reden geboorteverlof. Je kan dus wel nog ontslagen worden omwille van een andere reden. In jouw geval heeft de werkgever het hoge ziektecijfer en de daarbij horende verstoring van de werkorganisatie aan, wat dus buiten de bescherming valt.Ontslag ziekte: je kan niet ontslagen worden tijdens ziekte (in bepaalde uitzonderlijke gevallen kan dit wel), maar bij werkhervatting kan dit wel.

Ontslag omwille van ziekte kan niet, maar wel indien de werkorganisatie in het gedrang kwam omwille van meerdere ziekteperiodes (wat de werkgever aangeeft bij jouw ontslag). Hierover is rechtspraak in het verleden waarin de werkgever gelijk heeft gekregen.

Het feit dat je thuis bent omwille van werkstress of een andere reden maakt geen enkel verschil. De werkgever weet in principe ook niet om welke reden je ziek bent, tenzij je het zelf hebt meegedeeld.

Omwille van deze redenen oordeelt de rechtskundige dienst dat het niet aangewezen is hierover een procedure te starten tegenover de werkgever.

MikeW204
Topic Starter

#42 , 19 apr 2025 21:37

Onderstaande mail krijg ik als antwoord van de vakbond.

Ik zal even wat verduidelijking brengen:

Bescherming bij geboorteverlof: je bent inderdaad beschermd, maar enkel tegen ontslag met reden geboorteverlof. Je kan dus wel nog ontslagen worden omwille van een andere reden. In jouw geval heeft de werkgever het hoge ziektecijfer en de daarbij horende verstoring van de werkorganisatie aan, wat dus buiten de bescherming valt.Ontslag ziekte: je kan niet ontslagen worden tijdens ziekte (in bepaalde uitzonderlijke gevallen kan dit wel), maar bij werkhervatting kan dit wel.

Ontslag omwille van ziekte kan niet, maar wel indien de werkorganisatie in het gedrang kwam omwille van meerdere ziekteperiodes (wat de werkgever aangeeft bij jouw ontslag). Hierover is rechtspraak in het verleden waarin de werkgever gelijk heeft gekregen.

Het feit dat je thuis bent omwille van werkstress of een andere reden maakt geen enkel verschil. De werkgever weet in principe ook niet om welke reden je ziek bent, tenzij je het zelf hebt meegedeeld.

Omwille van deze redenen oordeelt de rechtskundige dienst dat het niet aangewezen is hierover een procedure te starten tegenover de werkgever.

Rude&Justice

#43 , 19 apr 2025 23:46

Het antwoord van de vakbond is vrij vaag.

Al heeft de werkgever wel een lijst van al je afwezigheden. Dat wil nog niet zeggen dat er dan sprake is van verstoorde werkorganisatie.

Volgens mij is de vakbond terughoudend omdat ze er geen energie willen insteken. Het zijn ook de slimste niet die daar zitten; Procederen tegen je werkgever kan ook schade berokkenen zowel aan jezelf als de werkgever. Om nieuw werk te vinden geef je meestal je vorige werkgever als referentie.

Als je echt nog verder wil, dan kan je een advocaat onder de arm nemen en vervolgens de kosten terugvorderen van de vakbond.
Op zich moet de werkgever wel bewijs leveren van de verstoorde werkorganisatie, want dat kun jij niet.

Heb je dat geld echt nodig? Je hebt recht op werkloosheidsuitkering of ziekte-uitkering.

MikeW204
Topic Starter

#44 , 20 apr 2025 01:30

Werk is geen probleem aangezien ik al ander werk gevonden heb en ik ook de hele situatie heb uitgelegd. Het bedrijf is ook gekend door verschillende interims dat er slecht beleid gevoerd wordt. Ik zou graah de 6 maanden willen krijgen aangezien ze mij ontslagen hebben onterecht op zich en ik eigenlijk weggepest ben door het slecht beleid dat ze daar voeren. Ja ik hoor vaker dat de vakbond niet wilt helpen in zulke situaties en de enigste optie lijkt me dan om een advocaag te nemen. Kan ik werkelijk de kostten daarvoor terug vorderen bij de vakbond of moet ik hiervoor ook weer een juridische procedure opstartten?

Rude&Justice

#45 , 20 apr 2025 14:52

Ik kan je alleen advies geven op basis wat ik zelf gehoord heb bij mijn eigen advocate.
De vakbond biedt juridische bijstand aan en zijn bijgevolg ook verplicht om dat te geven. Ze mogen je zaak niet zomaar aan de kant schuiven.

Nu mijn advocaat vroeg me of ik lid was bij de vakbond, ik zie ja. Toen zei ze, ze moeten de kosten betalen. In de context van we vorderen de kosten terug van de vakbond via de rechtbank.
Naar mijn aanvoelen zal je de advocate kosten moeten voorschieten en kun je ze vervolgens terugvorderen van de vakbond, de advocaat zal daar ook bij helpen.

Meer weet ik niet.
Weet het te zeggen hoe het gegaan is :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”