Ontslag, geldigheid

Fgtrvb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ontslag, geldigheid

#1 , 04 sep 2023 10:34

Hi,

Ik ben vorige vrijdag ontslagen door mijn werkgever. Ik heb hier toen fysiek de ontslagbrief gekregen en een handtekening gezet voor ontvangst.
Maandag start mijn opzegtermijn.

Echter vroeg ik mij af in welke manier dit correct is aangezien ik er van uitga dat een ontslag door werkgever altijd via aangetekend schrijven moet verzonden worden.

Of is de geldigheid toch correct door mijn handtekening? Ik vermoed van wel?

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 sep 2023 11:49

Het overhandigen van de brief volstaat inderdaad niet :

Mogelijk ontvangt u in de loop vd week nog de aangetekende brief of exploot, en start de opzegtermijn niet vandaag, maar volgende maandag, 11/9


https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... _heading_3

Indien de opzegging door de werkgever gegeven wordt, kan de kennisgeving op straffe van nietigheid slechts gebeuren:

bij aangetekende brief (de kennisgeving heeft uitwerking de derde werkdag na de verzending);

bij gerechtsdeurwaardersexploot (de kennisgeving heeft onmiddellijk uitwerking bij overhandiging van het exploot door de deurwaarder).

Opmerking: Wanneer hij een werknemer ontslaat, volstaat het voor de werkgever niet om hem de opzeggingsbrief te overhandigen. Hij is verplicht om hem kennis te geven van de opzegging bij aangetekende brief of bij deurwaardersexploot.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”