functie syndicaal afgevaardigde

huurdertje_81
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

functie syndicaal afgevaardigde

#1 , 11 aug 2023 08:48

geachte,

een syndicaal afgevaardigde, moet hij/zij houden aan het beroepsgeheim? of mogen die alles wat je zegt doorvertellen aan de chef?

tussen ik en de chef botst het soms, mits hij/zij moeit met me priveleven en zomaar oordeeld zonder fijne ervan te weten.
ik heb informeerd bij syndicaal afgevaardigde dat ik me niet goed voel en mij van functie/werkpost wil veranderen.

die heeft gewoon alles achter me rug zitten babbelen met mijn chef, natuurlijk heeft de chef weer iets om tegen mij uit te spelen. waarvan ik denk, syndicale afvaardigde moet zich toch houden aan de geheimhoudingsplicht ? hoe zit dat in elkaar?

basejumper
Berichten: 4675
Locatie: Diest

#2 , 11 aug 2023 09:17

Beste

Een syndicaal afgevaardigde heeft geen beroepsgeheim. Het is ook geen beroep maar een mandaat.
En het is natuurlijk wel zijn opdracht om te bemiddelen en werknemersbelangen te verdedigen.
Als jij hem op de hoogte brengt van pijnpunten in jouw relatie met je chef, wat verwacht je dan van hem/:haar? Als hij het niet mag bespreken kan er ook geen oplossing komen...Wat niet wegneemt dat als je iets duidelijk vertrouwelijk meedeelde hij dat uiteraard best vertrouwelijk houdt.
Maar to the point : er is geen wettelijk beroepsgeheim voor syndicaal afgevaardigden. Strikt juridisch (en het is hier toch een juridisch forum) kan je daar niets mee. Alleen de volgende keer niet op hem stemmen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.


Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”