Werk stopzetten

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Werk stopzetten

#1 , 05 aug 2023 19:44

Hallo, ik ben een 55 jarige man en werk al 15 jaar voor hetzelfde bedrijf. Het probleem is dat de relatie met mijn overste de laatste maanden zodanig verslechterd is dat ik gewoon niet meer met hem kan samenwerken. Ik zou dus weg willen uit dit bedrijf. Ik wil uiteraard niet zelf ontslag nemen omdat ik dan geen recht heb op werkloosheid. Is er een andere manier om dit bedrijf te verlaten zonder zelf ontslag te nemen? Ik ben bediende.
Bedankt voor reacties

Thomas_A
Berichten: 2453
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2023 19:51

Werkloosheid is in beginsel uiteraard bedoeld voor wie onvrijwillig werkloos is, wat niet het geval is bij u.

Groot bedrijf met syndicale vertegenwoordiging? Dan kan u via die weg laten bemiddelen. Of via vertrouwenspersoon of HR.

Als u absoluut weg wil is de meest correcte optie ander werk zoeken en uw ontslag geven.

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2023 15:52

Dank voor uw reactie. Er is geen syndicale vertegenwoordiging maar ik ben wel gesyndiceerd.

Ben 50 plusser dus ander werk is ook niet meteen evident. En moest ik ander werk vinden zit ik nog met een opzeg van bijna een jaar bij de huidige werkgever. Hoe dat dan regelen met de nieuwe job?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2453
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2023 16:11

Een jaar opzeg kan niet. U zegt dat u 15 jaar bij deze werkgever werkt.

Opzegtermijn is in dat geval 3 maanden of 13 weken, afhankelijk van uw brutoloon op 31/12/2013. Door het eenheidsstatuur sinds 2014 is de berekening wat raar, maar in uw geval maakt het loon niet zoveel verschil.

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 aug 2023 18:45

Als je gesyndiceerd bent, zou ik aanraden om bij hen eens te horen.

Het is wel niet zo dat je geen recht gaat hebben op werkloosheidsuitkeringen. RVA zal u vermoedelijk sanctioneren met 13 weken geen uitkering, tenzij u kan argumenteren dat het ontslag te wijten is aan omstandigheden buiten uw wil (bv pestgedrag). De dossierbeheerder van RVA beslist namelijk over de te geven sanctie, na u gehoord te hebben.

Een beëindiging van het arbeidscontract in onderling akkoord wordt door RVA vaak gelijkgesteld met een zelfontslag.

Vroeger was er nog de mogelijkheid tot ontslag omwille van medische overmacht, maar daar moet je nu 9 maand aaneensluitend ziek voor zijn.

Wat wel kan is dat je ontslag geeft en daarna op ziekenkas gaat om in de tussentijd een job te zoeken.

Ofwel zoek je nu al een andere job.

Mvg

daniel2019
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2023 12:55

Dank voor de reactie

Ontslag geven en op ziekenkas gaan om een job te zoeken? Hoe moet dit precies in zijn werk gaan? Hoe geraak je op de ziekenkas na je ontslag te geven?

Zijn pesterijen op het werk een haalbaar argument om een ontslag te forceren?

LYNX XX
Berichten: 2599
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 aug 2023 13:41

Het aanhalen van pestgedrag ( zonder eventuele getuigen ) zou wel eens als een boemerang kunnen terugkomen.
En ingeval van ziekte tijdens uw ontslag ( volgens Thomas_A 3 maanden of 13 weken ), is de eerste maand ten last van de werkgever en daarna ziekteuitkering ( loonverlies ?? ).
Ziekte verlengt uw opzegtermijn niet.
Dan nog een dokter ( deontologisch ) vinden die u 3 maanden ziek gaat schrijven en een aandoening uit te vinden ?
Vergeet bovendien niet dat de meeste werkgevers niet staan te trappelen om een 55 jarige in dienst te nemen ( zie de media, kranten ... ).

Zie # 2 en # 4 Thomas_A

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 aug 2023 17:08

Wat betreft ziekte
Je geeft je ontslag, de opzegtermijn start en dan val je ziek tijdens de opzegtermijn (opzeg blijft in dat geval doorlopen) (dokter moet dit voorschrijven bv. burnout, depressie, ...). In die tussentijd kan je dan al een nieuwe job zoeken. Je ontvangt dan eerst gewaarborgd loon en vervolgens een uitkering van de mutualiteit dewelke lager is dan je normaal loon (logisch). Let wel dat de werkgever een controledokter kan sturen en de ziekte ongedaan kan maken.

Een andere mogelijkheid is om je ontslag te geven, de opzegtermijn te presteren (met sollicitatieverlof) en vervolgens op ziekenkas te gaan. Je dient je ziekte-attest in bij de mutualiteit en dan ontvang je maandelijks een ziekte-uitkering. Als je een job gevonden hebt en contract mag tekenen, dan kan je je ziekte stopzetten (aangeven bij mutualiteit).

Het feit dat je ontslag hebt gegeven heeft wel gevolgen voor je recht op WKLuitkeringen. Zo zal RVA alsnog sanctioneren met 13 weken en de ziekteperiode schorst de sanctie (!).

Wat betreft pesterijen op het werk
Indien je dit argument wilt aanhalen bij de RVA zal je inderdaad met de nodige bewijsstukken moeten afkomen (bv. foto's, mails of klachten bij preventie-adviseur arbeidsarts, etc.). Zonder bewijsstukken zal RVA inderdaad alsnog 13 weken sanctioneren of eventueel iets minder (afhankelijk van de mildheid van de dossierbeheerder).

Dit is ook enkel een argument dat je aanhaalt bij RVA.

Indien je pesterijen wilt gebruiken om de arbeidsovereenkomst te beëindigen dan heb je een zeer sterk dossier nodig en een advocaat of vakbond.

Mvg

Franciscus
Berichten: 38766

#9 , 10 aug 2023 20:20

Normaal is er een vertrouwensarts verbonden aan de arbeidskundige dienst van uw bedrijf.
Gegevens moeten trouwens kenbaar zijn gemaakt door uw werkgever en bij mijn weten zelfs uithangen.

https://bkv.jobs/nl/functieomschrijving/vertrouwensarts

Jo23
Berichten: 392
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 aug 2023 23:52

Deze link verwijst naar Nederland. Wetgeving is niet gelijk aan de wetgeving in België.

In België kan je bij ongewenst of grensoverschrijdend gedrag van een collega of werkgever je wenden tot de preventieadviseur psychosociale aspecten van de externe dienst waar je werkgever bij aangesloten is (bijvoorbeeld: Securex, Idewe enz)

https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... -actoren-4

Als dit geen oplossing oplevert en de situatie is ernstig, kan je best een dossier met data en feiten opstellen en een klacht indienen (zonder ontslag te nemen) bij de inspectie welzijn op het werk

https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/s ... rk/externe

Bij elke klacht wordt een dossier geopend en de inspecteur komt dan meestal ter plaatse zonder opgave van reden (eerst routine controle documenten, globaal preventie plan, jaaractieplan opvragen) en als dit in orde is (wat vaak niet zo is) zal de inspectie meer in detail de melding onderzoeken.

Belangrijk is om te zorgen dat je een goed dossier opstelt met concrete feiten, die door de inspectie kunnen nagegaan worden.

LYNX XX
Berichten: 2599
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 aug 2023 07:50

In de topic is nergens te vinden dat TS ziek is. Ook de echte reden niet waarom hij niet meer kan samenwerken met de overste. En in een kleine KMO ( wat ik denk ) zijn allemaal die instellingen en plannen zelden aanwezig of operationeel.
Hij is bij een vakbond = dus hun het voorleggen ( betaalt toch bijdragen ).

Jo23
Berichten: 392
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 aug 2023 11:38

Elke werkgever moet beschikken over een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. Binnen deze dienst moet steeds een preventieadviseur aanwezig zijn. Wanneer deze interne dienst niet zelf alle opdrachten kan vervullen die hem zijn toevertrouwd, kan de werkgever bijkomend een beroep doen op een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Voor het psychosociale aspect (slechte arbeidsverhoudingen / pestgedrag) beschikt elke externe dienst (securex, idewe enz.) over arbeidspsychologen die een bijkomende opleiding en erkenning tot preventieadviseur psychosociale aspecten heeft behaald.

Ook bij de inspectie welzijn op het werk zijn er psychologen in dienst die deze erkenning hebben en die specifiek bevoegd zijn voor klachten over pestgedrag. Uit ervaring weet ik dat die diensten bij elke klacht een dossier openen en de zaak ter harte nemen. Uiteraard moet de klacht gegrond zijn en moet men zorgen voor concrete feiten (mails, geluidsopname van een baas die personeel intimideert enz.).

https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... -actoren-4

https://www.vlaanderen.be/werken/welzij ... ieadviseur

https://www.belgium.be/nl/werk/gezondhe ... /preventie

LYNX XX
Berichten: 2599
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 aug 2023 12:07

Elke werkgever moet beschikken over een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. Binnen deze dienst moet steeds een preventieadviseur aanwezig zijn. Wanneer deze interne dienst niet zelf alle opdrachten kan vervullen die hem zijn toevertrouwd, kan de werkgever bijkomend een beroep doen op een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Voor het psychosociale aspect (slechte arbeidsverhoudingen / pestgedrag) beschikt elke externe dienst (securex, idewe enz.) over arbeidspsychologen die een bijkomende opleiding en erkenning tot preventieadviseur psychosociale aspecten heeft behaald.

Ook bij de inspectie welzijn op het werk zijn er psychologen in dienst die deze erkenning hebben en die specifiek bevoegd zijn voor klachten over pestgedrag. Uit ervaring weet ik dat die diensten bij elke klacht een dossier openen en de zaak ter harte nemen. Uiteraard moet de klacht gegrond zijn en moet men zorgen voor concrete feiten (mails, geluidsopname van een baas die personeel intimideert enz.).

https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... -actoren-4

https://www.vlaanderen.be/werken/welzij ... ieadviseur

https://www.belgium.be/nl/werk/gezondhe ... /preventie
Beste Jo23

Volledig correct volgens de vele wetgevingen.
Maar in de praktijk bij kleine ondernemingen toepasbaar ? Kosten ? Veel kleine ondernemingen zullen deze toepassingen zeker niet in huis hebben.
Lees in één van de linken dat een werkgever met minstens 1 werknemer een preventieadviseur moet in dienst hebben. Hier kan men al onmiddellijk vaststellen hoe wishfull thinking het is. Ten rade gaan bij de duivel in dit geval.
En ook als men externe diensten inschakelt, kostprijs, onpartijdigheid ...
In veel gevallen zal het eindigen met ontslag.

Ik spreek hier niet voor bedrijven met plus 50 werknemers en vakbondsafgevaardigden en verplichte raden.

Jo23
Berichten: 392
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 aug 2023 14:02

Elke WG moet vanaf één personeelslid zich aansluiten bij een externe dienst.

Dat is opgenomen in de wetgeving (Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk (B.S. 18.9.1996)

https://www.mensura.be/nl/starten-als-w ... 0personeel.

Bij overtredingen staan daar hoge boetes op. Dat kan zelf een vermelding op het strafblad opleveren als men zich na een waarschuwing niet in regel stelt.
Meestal wordt de aansluiting bij een externe dienst voor kleine werkgevers geregeld via hun sociaal secretariaat, die zijn op de hoogte van de wetgeving.

https://www.4safe.be/welzijnswet-codex-ondernemer/

Stok achter de deur is, zoals ik tot in den treure moet schrijven op dit forum, de diensten van inspectie welzijn op het werk (de vroegere arbeidsinspectie) die als opdracht heeft om alle domeinen van de welzijnswet te doen naleven. Ik heb ooit zo een onderhoud tussen een directeur en een inspecteur bijgewoond als getuige: "u stelt zich binnen de 30 dagen volledig in orde of mijn proces verbaal wordt doorgestuurd naar het arbeidsauditoriaat.

https://www.siod.belgie.be/nl/siod/insp ... auditoraat

Lex dura sed lex...

jefke007
Berichten: 1817

#15 , 11 aug 2023 16:48

Dank voor de reactie

Ontslag geven en op ziekenkas gaan om een job te zoeken? Hoe moet dit precies in zijn werk gaan? Hoe geraak je op de ziekenkas na je ontslag te geven?

Zijn pesterijen op het werk een haalbaar argument om een ontslag te forceren?

Op ziekenkas gaan VOOR je ontslag geeft kan natuurlijk ook.
Voor op ziekenkas te gaan moet je uiteraard ziek zijn, wat uiteraard kan door de verziekte werksfeer. Ziektebriefje van dokter binnensturen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”