Vraag over verlenging tijdelijk contract

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

Vraag over verlenging tijdelijk contract

#1 , 26 jun 2023 16:44

Beste forumleden,

Dank bij voorbaat om uw deskundig antwoord te willen geven op volgend geval: Bij mijn werkgever had ik een tijdelijk contract van drie maanden dat uitgerekend gisteren 25 juni afliep. Het contract was in tweevoud op papier en ondertekend en beide partijen (werkgever en ikzelf) kwamen mondeling reeds overeen dat het contract zou worden verlengd op voorwaarde dat ik bij een volgend contract een hoger loon zou krijgen.

Ik was van mening dat de werkgever mij het volgende contract ten laatste in de week voor afloop van huidig contract zou voorleggen ter ondertekening maar werkgever deed altijd alsof hij het razend druk had en niet de tijd had om het te regelen.

Nu had ik al geruime tijd bedenkingen of ik wel zou blijven want bewuste werkgever heeft de gewoonte om al zijn werkgevers constant beledigende opmerkingen naar het hoofd te slingeren: iemand van Afrikaanse afkomst noemt hij onveranderlijk "stomme neger", iemand klein van gestalte "kabouter", een derde "idioot" enzovoort, in plaats van ze gewoon bij hun voornaam aan te spreken. Bij mij hield hij zich nog redelijk in, maar uitgerekend vandaag toen ik de eerste keer op het werk opdaagde zonder dat het contract al klaar lag barstte de bom waardoor ik alsnog wil afzien van ondertekening.

Gisteren stuurde ik hem een mail ivm met het verwachte contract en op mijn vraag deze morgen of hij deze mail gelezen had luidde het antwoord: 'Ik lees geen mails van idioten'. Ik had toen al zin om meteen te vertrekken en niet meer te blijven werken maar hield mij in.

Een paar uur later komt hij met het contract in tweevoud naar mij toe en snauwt mij toe: 'Allebei de documenten tekenen en dan meteen oprotten, uw taken voor vandaag zitten er op!'

Ik weiger meteen te tekenen onder druk en neem één exemplaar mee, zeggende: Ik ga dit eerst thuis nalezen vooraleer ik teken.

Dat is nu gebeurd en ik kom tot de vaststelling dat van de mij mondeling beloofde loonsverhoging geen sprake is, het uurloon is ongewijzigd gebleven. Doch zelfs al verandert hij van gedacht en is hij morgen alsnog bereid om mij een veelvoud te betalen, ik wens in deze werksfeer niet te blijven en wil afzien van ondertekening.

Kan ik dit doen zonder consequenties of kan de werkgever bepaalde rechten ontlenen aan het feit dat ik deze morgen ben komen opdagen om te komen werken, ook al was mijn eerste contract reeds afgelopen?

Inazuma
Berichten: 9861
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 jun 2023 16:55

Er is geen contract ... tenzij je het tekent (en reeds ondertekent is door werkgever)

Schrijf je vandaag nog terug in als werkzoekende bij VDAB, en laat 'm morgen stikken.
Je bent einde contract ...
Bij zo'n baas wil je toch niet blijven werken ?

jozef222
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 26 jun 2023 17:38

Dank voor uw reactie, natuurlijk hebt u gelijk maar kan hij (zich baserend op de wet) het spel niet vuil spelen en naar de arbeidsrechtbank trekken omdat ik vandaag kwam opdagen om het werk aan te vatten? Toen ik hem bij de eerste ontmoeting opnieuw vroeg waar het geschreven contract bleef luidde zijn antwoord: 'Ben jij achterlijk of zo? We waren de overeenkomst al mondeling aangegaan, dat het geschreven (en ondertekende) contract pas later komt is bijzaak...' Ondertussen volhardt hij in zijn gewoonte om al zijn personeelsleden 'Idioot, achterlijk, debiel' enzovoort te noemen, reden waarom de ene na de andere werknemer vertrekt of na een proefperiode ermee ophoudt. Dus jullie zijn er van overtuigd dat hij mij niet juridisch kan vervolgen als ik morgen niet meer terugkeer? Kan hij geen "contractbreuk" inroepen, zeggende: 'De verlenging was al mondeling aangegaan, ten bewijze: werkgever kwam opdagen dag na einde eerste contract om het werk opnieuw aan te vatten'???

Ik ga echter niet langer akkoord met deze arbeidsomstandigheden. (ook de mondeling beloofde opslag is niet vermeld in het geschreven contract dat ik nu ter ondertekening kreeg aangeboden).

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”