Concurrentiebeding - duur/verjaard?

Brentb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Concurrentiebeding - duur/verjaard?

#1 , 31 mei 2023 20:57

Hallo iedereen,

Allereerst wil ik jullie bedanken om dit bericht te lezen en te reageren. Ik bevind me in een vrij specifieke situatie die ik hieronder zo goed mogelijk probeer samen te vatten:

Ik ben IT'er en was intern aan de slag bij IT bedrijf X (ik was geen consultant en zat bij hen ook nog op de payroll). Op een bepaald moment kreeg ik samen met 2 vrienden (1 IT'er en 1 TEW'er) het idee om zelf een IT start-up te beginnen. Echter heeft mijn toenmalige werkgever X het concurrentiebeding ingeroepen waardoor ik 12 maanden niet ergens mocht werken (het was een gelijkaardige functie). Ik heb toen besloten om er niet tegen in te gaan en ben gewoon na enkele maanden 'achter de schermen' beginnen te werken bij mijn vrienden. Nu zijn de 12 maanden ondertussen verstreken en kan ik in theorie dus doen wat ik wil, waar ik dit wil.

Moet ik mij nog zorgen maken dat werkgever X het nog te weten komt dat ik het concurrentiebeding verbroken heb en al vroeger ben beginnen werken of is dit ondertussen "verjaard"? Hoe kunnen ze überhaupt bewijzen dat ik dit trouwen gedaan heb?

Dank voor jullie feedback en meningen!

builder
Berichten: 189

#2 , 31 mei 2023 21:19

Als uw werkgever de toepassing van het concurrentiebeding inroept, moet hij u daar een compensatoire vergoeding voor uitbetalen. Deze vergoeding moet minimaal gelijk zijn aan de helft van het brutoloon van de werknemer dat met de toepassingsduur van het beding overeenstemt (een half jaar in uw geval).

Hebt u deze vergoeding ontvangen?

Brentb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2023 22:16

Als uw werkgever de toepassing van het concurrentiebeding inroept, moet hij u daar een compensatoire vergoeding voor uitbetalen. Deze vergoeding moet minimaal gelijk zijn aan de helft van het brutoloon van de werknemer dat met de toepassingsduur van het beding overeenstemt (een half jaar in uw geval).

Hebt u deze vergoeding ontvangen?
Hallo Builder,

Deze vergoeding heb ik inderdaad ontvangen, ongeveer een weekje na mijn laatste dag.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2023 22:20

Niet erg netjes dan.

En ja, als uw ex-werkgever kan bewijzen dat u in de 12 maanden na uw ontslag u niet aan het concurrentiebeding heeft gehouden, kan u nog in de problemen komen. Het feit dat die 12 maanden intussen voorbij zijn, verandert daar niks aan.

In de meeste gevallen is die kans klein, maar ik heb al groter toeval geweten waardoor zo’n zaken uitkomen.

Brentb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2023 23:09

Niet erg netjes dan.

En ja, als uw ex-werkgever kan bewijzen dat u in de 12 maanden na uw ontslag u niet aan het concurrentiebeding heeft gehouden, kan u nog in de problemen komen. Het feit dat die 12 maanden intussen voorbij zijn, verandert daar niks aan.

In de meeste gevallen is die kans klein, maar ik heb al groter toeval geweten waardoor zo’n zaken uitkomen.
Hallo Thomas,
Bedankt voor jouw reactie. Inderdaad niet erg netjes maar helaas kan ik het ook niet ongedaan maken...
Heb je toevallig een idee of hiervoor een bepaalde termijn is vastgesteld (maw kan het "verjaren") of blijf ik jaren & jaren na deze feiten hiervoor nog aansprakelijk en kan ik alsnog in de problemen komen?

builder
Berichten: 189

#6 , 31 mei 2023 23:17

In een arrest van 11 december 2006 bevestigde het Hof van Cassatie dat de éénjarige verjaringstermijn, zoals vermeld in de Arbeidsovereenkomstwet, van toepassing is op een vordering wegens schending van een niet-concurrentiebeding.
Volgens het Hof van Cassatie begint de éénjarige verjaringstermijn niet te lopen vanaf het einde van de arbeidsovereenkomst, maar wel vanaf het verstrijken van de periode tijdens dewelke het concurrentieverbod van toepassing is.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2023 23:51

Bulder was me voor. Ik vermoed dat deze uitspraak van het Hof van Cassatie de meest gezaghebbende bron voorhanden is.

Brentb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2023 08:24

In een arrest van 11 december 2006 bevestigde het Hof van Cassatie dat de éénjarige verjaringstermijn, zoals vermeld in de Arbeidsovereenkomstwet, van toepassing is op een vordering wegens schending van een niet-concurrentiebeding.
Volgens het Hof van Cassatie begint de éénjarige verjaringstermijn niet te lopen vanaf het einde van de arbeidsovereenkomst, maar wel vanaf het verstrijken van de periode tijdens dewelke het concurrentieverbod van toepassing is.
Hallo Builder,
Bedankt voor deze informatie. Als ik het goed interpreteer, kan ik dus nog juridisch in de problemen komen tot 1 jaar na het verstrijken van het concurrentiebeding (dus nog eens 12 maanden na het concurrentiebeding van 12 maanden)?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”